طراحی میدان روستا شهر Nantou / معماری NADAAA + Cooper Union

طراحی میدان روستا شهر Nantou / معماری NADAAA + Cooper Union

طراحی میدان روستا شهر Nantou

معماران: NADAAA + Cooper Union

موقعیت: نانتو، محله نانشان، شهر شنزن، چین

مساحت: 110 متر مربع

سال:  2017

روستاشهرهای شنزن شامل مجموعه‌ای از هسته‌های تاریخی هستند که امروزه وجود آن‌ها با تهدید مواجه است. بافت شهری فشرده این جوامع که با توسعه سریع شهر مدرن محاصره شده‌اند، بعنوان یادآوری از گذشته‌ای عمل می‌کنند که آنقدر دور نیست که آن‌گونه که امروز شاهد آن هستیم جایز باشد توسط نیروی نوظهور تجارت املاک از لحاظ عملکردی خارج از دسترس قرار بگیرند.

رویداد «نمایشگاه دوسالانه» بعنوان یک رویداد فرهنگی شاید ابزاری خوب برای روشنی‌بخشی به این جوامع در معرض آسیب باشد، اما محدودیت‌های حفاظتی نیازمند اقتصادی است که در حال حاضر ضامن پایداری این جوامع نیست. برخلاف این، و یا شاید بطور دقیق در اثر این، تیم معماری این پروژه، طرحی را در میدان اصلی ارائه دادند که هر قدر هم آسیب‌پذیر، برای این طراحی شده که جزئی از بافت شهری شود، به عنوان یک ساختمان اجتماعی مورد استفاده قرار گیرد، و از جامعه‌ای که قرار است برای مدتی طولانی به آن خدمت کند آگاه باشد؛ متوالیا، چالش این بنا توسعه یک استراتژی منعطف است که پرداختی خام در شالوده دارد و دارای محدودیت‌های اقتصادی و انعطاف‌پذیری در راستای پذیرا شدن بسیاری از فعالیت‌ها، برنامه‌ها و رویدادها می‌باشد.

موقعیت زمین این میدان یک لبه شهری را در امتداد دیواره روستا ایجاد می‌کند که برای ایجاد فعالیت به صورت برنامه‌مند مناسب است. برای این سازه‌ که از این دیوار به عنوان یک نقطه مرجع استفاده می‌کند و بایستی با آن تطبیق پیدا کند، طراحان یک ترکیب خطی را پیشنهاد دادند که از بررسی گسترده تیپ‌هایی بدست آمده‌بود که رفتار فرمی آن‌ها قدرت فعال ساختن یک وضعیت لبه‌ای در برخی امتدادهای سازه را دارد: یک ایوان سرپوشیده، گذرگاهی طاق‌دار و یا یک کلوناد. در هر بخشی از سازه که تغییرات فرم، یک برش مخصوص به آن قسمت را دریافت کرده‌بود، سازه اساسا به عنوان یک داربست در نظر گرفته شده‌بود، اما مواد و مصالح محلی و مسائل اقتصادی در لحظه آخر یک اجبار را به این طرح تحمیل کردند که چیزی نبود جز بکارگیری لوله‌های فولادی استاندارد در سازه- که به طرزی غیرمنتظره همان مکانیسم کلیدی برای فراهم ساختن یک استراتژی برای پایداری بنا بود.

این سازه با یک پوسته منفذدار پوشانده شده‌است. فرم این پوسته مطابق با قاب در حال دوران بنا که به بدنه آن شکل می‌دهد، می‌چرخد و تغییر حالت می‌دهد. سازه که در ضلع شمالی با زمین در نقش یک تکیه‌گاه تماس دارد، با حرکت به سمت ضلع جنوبی قطر آن در هر ضلع کمتر می‌شود تا این که در ضلع جنوبی به اندازه یک سایبان باریک شده و بر یک ساختمان موجود تکیه می‌کند. این فرم که وصف آن قابل تقلیل به توصیفی ساده نیست، در شکل، عملکرد و موقعیت شهری‌اش نوسان و تغییر دارد و این ویژگی به آن اجازه رفتار ترکیبی را می‌دهد. در یک لحظه بعنوان یک کلوناد شهری در ریتم منظم سازه‌اش از لحاظ ترکیب حجمی خوانا است و در همان زمان پوسته فشرده آن در نقش یک حجم عظیم در منظر شهری خوانا است، چیزی که به یک فضای خالی شهری وجودی ارزشمند می‌بخشد.

معماری این پاویون جدید یک چهره به این فضای شهری می‌بخشد –فضایی که به مدت دهه‌ها به عنوان محلی اضافه و زائد برای پارک اتومبیل و نگهداری ضایعات استفاده شده‌بود- و برای اولین بار در تاریخ، برای حفاظت از محیط پویا هم پیشنهادی ارائه می‌دهد،  و تبدیل به فضایی برای فراغت و مکث می‌گردد، برای تمام افرادی که از آن استفاده می‌کنند، و فرمی را پدید می‌آورد که افکار عمومی را به خود مشغول می‌کند.

 

 

 

 

 

طراحی میدان روستا شهر

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: archdaily