طراحی موزه Biomuseo / گروه معماری شرکای گری

طراحی موزه Biomuseo / گروه معماری شرکای گری

طراحی موزه Biomuseo

معماری : شرکای گری

محل : پاناما

معمار مسئول : فرانک گری

طراحی نمایشگاه : بروس مائو دیزاین (Bruce Mau Design)

مساحت : 4100 متر مربع

سال اتمام پروژه : 2014

عکس : فرناندو آلدا

Biomuseo / Gehry Partners

پروژه از سه جزء اصلی تشکیل است: ساختمان موزه، طراحی نمایشگاه و پارک اطراف آن.

 

 

قلب پروژه، آتریومی عمومی در فضای باز است که برای محافظت بازدید کنندگان از باران و باد مکرر با سایبانی فلزی و رنگارنگ پوشیده شده است. اطراف آتریوم مرکزی فضای عمومی طراحی شده که بدون بلیت است، از جمله: فروشگاه موزه، کافه، و فضای نمایشگاه موقت؛ دو سالن اصلی نمایش بلیتی موزه هم در کنار آتریوم در ساختمان ساخته شدند. سطح آتریوم یک طبقه بالای سطح همکف اجرا شد تا دید وسیع به کانال و شهر را امکان پذیر سازد، ضمن اینکه حفاظی برای فضای نمایشگاه بیرونی در زیرش است. این فضای نمایشگاهی بیرونی هر دو سالن نمایشگاه در دو جناح ساختمان را به هم متصل می‌کند.

طراحی نمایشگاه، با همکاری شرکت معماری بروس مائو دیزاین ایده پردازی شد، نمایشگاه به بازدید‌کنندگان در مورد ظهور تنگه پاناما و نقش آن در شکل دادن به محیط زیست طبیعی منطقه، آموزش‌هایی ارائه می‌کند. در داخل موزه هشت گالری به صورت روایتی بازدیدکنندگان را با مفهوم تنوع زیستی آشنا می‌کند، آنها را در محیط زیست پاناما می‌برد و زمین شناسی و تاریخ طبیعی را شرح می‌دهد. همچنین نمایشگاه‌ها چگونگی تاثیر نیروهای طبیعی بر انسان و اهمیت حفظ زیست گونه‌های گیاهی و جانوری را بیان می‌کند.

طراحی موزه Biomuseo
طراحی موزه Biomuseo

پارک تنوع زیستی شکل داستان سرایی نمایشگاه را به منظر اطراف می‌کشاند. اینجا موزه تاریخ طبیعی است و در بیرون موزه پارکی با ایستگاه‌های آموزشی واقع شده که تجربه بازدیدکنندگان از موزه را با تعامل بین گونه‌های گیاهی و جانوری محلی و زندگی واقعی تقویت می‌کند.

طراحی موزه Biomuseo
طراحی موزه Biomuseo

به دلیل ماهیت شهری طبیعی آتریوم بیرونی موزه، پارک به عنوان فضایی در دسترس عموم برای ساکنان محلی طراحی شده است.

 

 

تحریریه پویانو: غفاری

منبع: archdaily