طراحی موزه ملی استونی / شرکت معماری DGT Architects

طراحی موزه ملی استونی / شرکت معماری DGT Architects

 طراحی موزه ملی استونی ؛ در طول قرن نوزدهم با گسترش آگاهی ملی و استقرار ادبیات زبان استونیایی، تئاتر و موسیقی حرفه‌ای، و همچنین شکل‌گیری هویت ملی استونیایی، کشور استونی ” دوره‌ی بیداری” را تجربه کرد. در آغار بعد از شکست روسیه تزاری در جنگ جهانی اول و انقلاب بلشویکی در روسیه، استونی استقلالش را از حکومت شوروی در سال 1920 بدست آورد. فقط مجلس شورایش در سال 1938 منحل شد. استونی در طول جنگ جهانی دوم کشوری، اشغال شده بود و اول توسط اتحاد جماهیر شوروی و بعد توسط رایش سوم به کشور آنها ضمیمه شد، و دوباره در سال 1944  توسط اتحاد جماهیر شوری اشغال شد. در واقع با شکست آلمان در جنگ جهانی دوم، به تسلط مجدد شوروی درآمد، و تا فروپاشی اتحاد شوروی در سال ۱۹۹۱ و اعلام استقلال جمهوری استونی ادامه یافت.

1

 

معمار: شرکت معماری  Dorell.Ghotmeh.Tane

محل: استونی

مساحت: 34000 متر مربع

سال ساخت پروژه: 2016

عکس از: تاکیجو شیمورا، آرپ کارم

سازنده و پیمانکار: شرکت پیمانکاری ویندور (Windoor)

شرکت معماری DGT Architects
شرکت معماری DGT Architects

با تلفات جنگ در استونی حدود 25 درصد از جمعیتش از بین رفتند، و تخمین زده می‌شود که حدود 90،000 نفر استونیایی در جنگ درگذشتند.

3

استونی از کوچک‌ترین و کم‌جمعیت‌ترین کشورهای اتحادیه اروپا در بالاترین نقطه اروپا و منطقه بالتیک، قرار دارد. از سوی نهادهای مالی جهان به عنوان کشوری با اقتصاد پیشرفته رده‌بندی شده ‌است و سازمان ملل نیز استونی را در رده کشورهای دارای شاخص توسعه انسانی بسیار بالا قرار می‌دهد.

استونی دوباره استقلال خود را در بیستم اوت سال 1991 بدست آورد و در سال 2004 به اتحادیه اروپا پیوست، این کشور پس از آن در برنامه‌ای سریع اصلاحات اجتماعی و اقتصادی آغاز کرده است.

4

ساخت موزه ملی استونیایی جدید، واقع در شهر تارتو، شاهدی بر تلاش در جهت رستاخیر غرور و افتخار هویت ملی و تاریخ فرهنگی منحصر به فرد این منطقه است.

5

در سال 2005 در مسابقه‌ معماری بین المللی، طراحی و اجرای ساختمانی با مساحت 34000 متر مربع به عنوان موزه به رقابت گذارده شد. بنای موزه برای نگهداری مجموعه ای از 140000 شی، در نظر گرفته شده بود.

6

پیشنهاد طراحی شرکت معماری DGT برای موزه، نتایج رقابت را به چالش کشید. به جای جانمایی ساختمان در سایت معرفی شده در رقابت، شرکت DGT زمینی نزدیک پایگاه نظامی شوروی سابق به عنوان سایت طراحی موزه انتخاب کرد. در واقع برای دستیابی به مفهومی عمیق از ” ویرانی” که تاریخ دردناکی را تداعی می‌کرد، این محل انتخاب شد.

7

معماران بر این باور بودند که موزه جدید نقش مهمی در بازسازی منطقه ایفا خواهد کرد و برای انجام چنین کاری می‌بایست این هزینه سنگین را پرداخت و به این فضای منحصر به فرد توجه ویژه‌ای داشت. ضمن پیاده سازی و اجرای حساس این سایت، موزه ملی مکمل و تداوم سایت فرودگاه نظامی شد. در واقع در انتهای خیابان باند فرود هواپیما موزه ساخته شده و جهت سقف شیبدارش مانند فراز یک هواپیما به سمت بالا اوج می‌گیرد.

8

سقف موزه به سمت بالا بلند می‌شود و شیبی روبه بالا دارد و در جهت فضای ” بی‌نهایت” گسترش می‌یابد، فرم موزه، بازدیدکننده‌ها را به ورود به منظر و قلب موزه دعوت می‌کند. طراحی شرکت DGT معماری بنایی باز و وسیع برای فعالیت‌های عمومی، از جمله: نمایشگاهی، اجرایی، یادگیری و آموزشی ایجاد می‌کند. محلی برای گردهمایی و تعامل، جمع کردن مردم در کنار هم برای جشن‌های غنی، حتی با وجود تاریخی که گاهی دردناک است.

طراحی موزه ملی استونی / شرکت معماری DGT Architects
طراحی موزه ملی استونی / شرکت معماری DGT Architects

با وجود آب ‌و هوای این کشور که در تابستان معتدل و مرطوب ملایم و در زمستان‌ سرد است. نمای ساختمان موزه شیشه‌ای و شفاف طراحی شد، تا از طریق آن چشم انداز اطراف، از داخل موزه دیده شود.

طراحی موزه ملی استونی / شرکت معماری DGT Architects
طراحی موزه ملی استونی / شرکت معماری DGT Architects

 

 

منبع: archdaily

تحریره پویانو| غفاری