طراحی مهد کودک ATM / معماران HIBINOSEKKEI + Youji no Shiro

طراحی مهد کودک ATM / معماران HIBINOSEKKEI + Youji no Shiro

طراحی مهد کودک ATM

معماری : HIBINOSEKKEI , Youji no Shiro

مکان: اوزاکا، ژاپن

مساحت: 1080.3 متر مربع

سال پروژه: 2017

توضیحات معماران پروژه: این پروژه مربوط به یک مهدکودک است که در زمینی قرار دارد که قبلاً متعلق به یک آتش نشانی بوده است. این ساختمان در بخشی از شهر جدید Chitose قرار گرفته است که مرزی بین شهرهای Toyonaka و Suita محسوب می شود. در این منطقه جوامع در اطراف ساختمان های مسکونی ساخته شده و پیشرفت کردند اما در حال حاضر رو به کاهش و ناپدید شدن دارند. این مهدکودک مکانی است برای بهبود شخصیت کودکان و همچنین عنصری مهم برای بازگویی تاریخچه محله و تاریخ قدیمی محیط آن برای آن ها. بنابراین ما تفسیر تازه ای از این املاک مسکونی انجام دادیم و یک مهد کودک را به عنوان قطب و مرکز اجتماع محلی برنامه ریزی کردیم.

به عنوان مثال، نمای ساختمان دارای سطوح مختلفی می باشد و باعث ایجاد تنوع می شود تا از ارائه نمایی طویل و باریک جلوگیری کند، چیزی که از ویژگی های املاک مسکونی این منطقه محسوب می‌ شود، اما منظره ‌ای یکنواخت و فاقد ابتکار ایجاد می کند. ما یک بالکن در حاشیه ساختمان در نظر گرفتیم که از جمله ویژگی ‌های املاک منطقه است و در این بالکن تور های معلق، تجهیزات بالا رفتن، سرسره و نیمکت برای کودکان در نظر گرفتیم. این تجهیزات به بچه ها کمک می کنند تا در کنار بازی ورزش کنند و همچنین در این مکان بچه ها با کمی آسیب و درد سطحی به حسی قوی‌تر نسبت به پیشرفت و چالش دست می یابند.

در طراحی مهد کودک ATM برای برقراری ارتباط بیشتر میان افراد، فضاها را به گونه ‌ای برنامه ‌ریزی کردیم که دید افراد در هر جهتی امکان گسترش داشته باشد. برای مثال آشپزخانه و فضای ناهارخوری به سمت خیابان یا بیرون ساختمان باز می باشد. همچنین این فضاها به راهروی بیرونی و تراس بازی نیز متصل می باشند تا هم همسایه ها بتوانند فعالیت های کودکان را زیر نظر داشته باشند و هم مربیان بتوانند نظارت راحت ‌تری بر آنچه که رخ می ‌دهد داشته باشند. در هر اتاق این مهدکودک، پنجره های بزرگ به سمت تراس بازی و راهرو وجود دارد که کودکان در سنین مختلف را به فعالیت وا می دارد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و حضور یکدیگر را احساس کنند. در نتیجه کودکان کم سن و سال تر با دیدن بزرگ ترها اشتیاق پیدا می کنند تا سریع تر رشد کرده و بزرگ شوند و از طرف دیگر بزرگ تر ها نیز حس مهربانی را با مراقبت از کوچک ترها درک خواهند کرد.

اخیرا اکثر مهدکودک ها درب ها را بسته نگه می ‌دارند تا جنبه امنیتی فضا را حفظ کنند. اما در این مهدکودک با باز کردن درب ‌ها به بیرون امنیت انسانی ساخته شده است. بر همین اساس جوامع گرم تری در این اجتماع محلی ساخته شده است، از جمله در این مهدکودک. اکنون این تراس بازی مکانی است برای برقراری ارتباط با کسانی که در نزدیکی این ساختمان زندگی می ‌کنند. اگر این تعاملات خوب ادامه پیدا کنند و بیشتر در جوامع گرم استفاده شوند، توانایی ارتباط کودکان قوی‌تر خواهد شد. در نتیجه همین بچه ‌ها می ‌توانند کسانی باشند که آینده ای خوب را برای این جوامع ایجاد می ‌کنند.

 

طراحی مهد کودک ATM

تحریریه پویانو: جعفری

منبع: archdaily