طراحی مهد کودک آماننوموری

سایت پویانو-مهد کودک آماننوموری

طراحی مهد کودک آماننوموری

مهد کودک آماننوموری

سایت پویانو-مهد کودک آماننوموری
طراح معمار: Aisaka Architects’ Atelier
محل : فوناباشی، چیبا، ژاپن
سال پروژه: 2015

سایت پویانو-طراحی مهد کودک آماننوموری
سایت پویانو-طراحی مهد کودک آماننوموری

ساختاری مدور به دور خاک، آب و گیاه
مهد کودکی با ساختمانی دو طبقه و با تراس روف تاپ( تراسی که روی بام واقع است) ساختاری سه بعدی و حلقوی در شهر فوناباشی به نمایش می گذارد. ایده طراحی این ساختمان، یکی تامین فضای کافی برای 160 کودک حول طبیعت و دیگر، تامین امنیت خاطر والدین آن ها و کارکنان کودکستان بوده است.

سایت پویانو-طراحی مهد کودک آماننوموری
سایت پویانو-طراحی مهد کودک آماننوموری

بخش جنوبی سایت به راهروی ورودی و مابقی سایت به خود مهدکودک اختصاص داده شده است. قرارگیری اتاق های اداری، اتاق های مربیان و آشپزخانه در مرز میان ورودی و فضای خود مهدکودک سادگی و امنیت را همزمان تامین می کند.
ساختار حلقوی موجود، زمین بازی مفرحی برای کودکان و در مواقع اضطراری دسترسی آسانی به راه های خروج اضطراری تامین می کند. این ساختار دارای یک حیاط در وسط، درختانی دور تا دور این حیاط، سطح شیبدار، پله و پلی در میانه حیاط است. احاطه ساختمان با دیوار های صلب ذوزنقه ای به کودکان حس امنیت می بخشد. ساختمان O شکل دور تا دور حیاط و راه سرپوشیده خارجی با لبه های پیش آمده( برای محافظت در برابر عوامل جوی) نیز در تامین آسایش بزرگسالان نقش دارند. چنین ساختاری کمک می کند والدینی که محدودیت وقت دارند سریع و بدون معطلی کودکانشان را به مهد گذاشته و یا از آن برگردانند و از سوی دیگر به کادر مهدکودک کمک می کند بیشتر با یکدیگر همکاری کنند.
سایت پویانو-طراحی مهد کودک آماننوموریسایت پویانو-طراحی مهد کودک آماننوموری
محوطه خارجی هر طبقه نه تنها یک فضای باز بیرونی را تامین می کند بلکه تغییرات مختلفی هم چون نقاط آفتابی و سایه دار، پیش آمدگی های  بلندتر و فضا های باریک تر در زیر این پیش آمدگی ها، شیب، تپه و گودال های به وجود آمده توسط تغییر مسیر و تغییر ارتفاع کف ها و سقف ها، باعث این می شود که کودکان بدون این که از این فضا دلزده شوند تمام طول سال را در آن سپری کنند.
باغجه نیمه دایره ای هم به تهویه هوا کمک می کند و هم واسطه ای می شود برای این که بچه ها با درختکاری و پرورش گیاه در این فضای سبز با طبیعت ارتباط خوبی برقرار کنند.
از لحاظ پرورش عادات صحیح غذایی در بچه ها و جلب علاقه آن ها به سمت غذا خوردن، یک باغچه سبزیجات روی پشت بام و یک آشپزخانه شیشه ای در طبقه اول قرار داده شده است. سطح آشپزخانه پایین تر قرار داده شده تا برای بچه ها امکان نگاه کردن به داخل آشپزخانه فراهم شود و به طور همزمان امکان توجه به حیاط مرکزی را –در جبران این که نسبت به دفتر مهد در نقطه کور است- نیز فراهم نموده است.
سایت پویانو-طراحی مهد کودک آماننوموریسایت پویانو-طراحی مهد کودک آماننوموریسایت پویانو-طراحی مهد کودک آماننوموری
طرح محیطی
برای بهینه سازی مصرف انرژی اقداماتی از قبیل طراحی لبه های بام به گونه ای که تابش نور خورشید را مهار کنند، تعبیه باغچه مرکزی برای کمک به تهویه هوا، به کارگیری باغچه سبزیجات در نقش عایق حرارتی برای پشت بام، به کارگیری سیستم انرژی گرمایی، جوی و حوضچه برای استفاده مجدد از آب باران و استفاده از صفحات خورشیدی برای تولید برق انجام گرفته است. کودکان با دیدن این ساختار ها در زندگی روزانه و دانستن درباره پدیده هایی همچون گیاهان، باد و باران به طبیعت نزدیک تر خواهند شد.
سایت پویانو-طراحی مهد کودک آماننوموری
طراحی جزیی
گرد نمودن گوشه های دیوار ها و نرده ها به دلیل حفظ ایمنی انجام گرفته است. بعلاوه، این گردسازی در لبه های ساختمان به ایجاد طرح بوسیله نور خورشید کمک کرده است.
باغچه مرکزی با جلب علاقه کودکان به گیاهان، احترام آن ها را نسبت به طبیعت افزایش می دهد.
سایت پویانو-طراحی مهد کودک آماننوموری
جزییات داخلی و خارجی
با هدف این که کودکان فرصت یادگیری نام مواد را با لمس و مشاهده خود آن مواد یاد بگیرند، تلاش براین بوده که هر متریال به شکل طبیعی خودش استفاده شود و بافت طبیعی آن حفظ شود، چوب مانند چوب و استیل مانند استیل و سنگ مانند سنگ به کار رود. از این دیدگاه، از رنگ های پایه استفاده نشده است. در عوض، ساختاری سه بعدی خلق شده تا افراد با استفاده از محیط ها و ویژگی های فضایی مختلف، تجربه های متضادی کسب کنند.
سایت پویانو-طراحی مهد کودک آماننوموری
نام گذاری
واژه «آمان» از ژاپنی کانجی و به معنای «گرد» یا «پیرامون» گرفته شده است. دلیل نامگذاری این مهدکودک، ایجاد فرصت لذت بردن از طبیعت و هم چنین ویژگی کالبدی دایره وار بودن آن است. هدف طراح این بوده که کودکان بتوانند در داخل و خارج ساختمان آزادانه بگردند، همه چیز را تجربه کنند و از این طریق حساسیت و درک آن ها تغذیه شود.

سایت پویانو-طراحی مهد کودک آماننوموری
سایت پویانو-طراحی مهد کودک آماننوموری

منبع: Archdaily
گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو|فاطمه زنگی

در رابطه با این مطلب بیشتر بخوانید:

مدرسه ای با یک فضای باز|انستیتوی طراحی معماری پکن

معرفی پروژه های خارجی: معماری دو مهدکودک نمونه

مدرسه ی Binhai Xiaowai در چین

 

 

پویانو را در اینستاگرام دنبال کنید

به کانال تلگرام پویا نو بپیوندید