طراحی مسیر ها با دیوار های آجری هتل Yangzhou Retreat / شرکت معماری Neri&Hu

طراحی مسیر ها با دیوار های آجری هتل Yangzhou Retreat / شرکت معماری Neri&Hu

طراحی مسیر ها با دیوار های آجری : استودیوی چینی «نری اند هو» (Neri&Hu) هتلی را در یانگژو تکمیل کرده که شبکه‌ای از دیوارها را شامل می‌شود؛ دیوارهایی با آجرهای تیره که دور مجموعه‌ای از حیاط‌ها، باغچه‌ها، اتاق‌های میهمان و بخش‌های خدماتی کشیده شده‌اند.

هتل «تسینگپو» نزدیک به استراحتگاه خوش منظره دریاچه اسلندر وست در منطقه هانجیانگ در شمال مرکز تاریخی شهر واقع شده‌است.

 

این منطقه در میان توریست‌هایی که از دریاچه‌های مصنوعی آن بازدید می‌کنند محبوب است. این استودیوی واقع در شانگهای که توسط «روسانا هو» و «لیندون نری» اداره می‌شود برای طراحی این هتل بیست اتاقه در این منطقه با دریاچه‌های مصنوعی کوچک متعدد و ساختمان‌های موجود در آن انتخاب شد.

کارفرما از معماران خواست تا برخی از ساختمان‌های موجود را تغییر کاربری دهند و اجزای جدیدی را به گونه‌ای وارد مجموعه کنند که فضاهای مورد نیاز هتل را تامین کند.

 

«نری اند هو» به این منظور شبکه‌ای از دیوارهای آجری و مسیرها را معرفی کرد که در میان فضاهای جدید و قدیمی می‌گردند و سایت پروژه را تبدیل به خوشه‌ای از اتاق‌های غیرمتصل و حیاط‌ خلوت‌های آن‌ها تبدیل نمود.

استودیو گفت: «الهام این طراحی از خانه‌های حیاط‌دار در تیپ‌شناسی معماری خانه‌های روستایی چینی منشاء گرفته‌است.». این استودیو پیش از این یک کارخانه سابق اسلحه‌سازی را نیز تبدیل به یک تعمیرگاه اتومبیل و فضاهای اداری کرده‌بود.

 

«همانند حیاط‌های خصوصی سنتی، حیاط‌خلوت‌های این مجموعه در فضا سلسله مراتب ایجاد می‌کنند، مناظر آسمان و زمین را قاب می‌گیرند، منظر را در معماری محاط می‌کند و همپوشانی‌ای میان فضای داخلی و فضای خارجی برقرار می‌سازد.»

دیوارها کاملا از آجرهای دست دوم ساخته شده‌اند و گذرگاه‌هایی را ایجاد کرده‌اند که به صورت متقاطع با سایت قرار دارند.

 

بازشوهای موجود در دیوارها و سقف‌های راهروها به نور طبیعی امکان ورود به فضاها را می‌دهد و بخاطر عرض باریکشان حس طولانی‌بودن را در منظره ایجاد می‌کنند.

دیوار های آجری گره‌های متعددی ایجاد می‌کنند که در برخی بخش‌ها در آن‌ها فرورفتگی ایجاد شده‌است. در بخش‌های دیگر سطوح برجسته‌ای بوجود آمده که بر افکت‌های مختلف نور در طول روز تاکید می‌کنند.

بسیاری از فضاهای جای‌گرفته در میان شبکه توسط اتاق های میهمان و فضاهای خدماتی مشترک از جمله پذیرش، کتابخانه و رستوران اشغال شده‌است.

فاصله‌های کوتاه میان اتاق‌ها و راهروهای دیوارکشی‌شده، حس خصوصی‌بودن فضا را افزایش می‌دهد و برای میهمانان منظر خارجی اختصاصی خودشان را فراهم می‌کند.

 

دیگر حیاط‌های موجود در بخش‌های دیگر رو به آسمان باز باقی مانده‌اند و محیط‌های جمعی را شامل می‌شوند از جمله یک ترکیب باغچه و حوض، باغچه بامبو، باغچه چای و باغچه گل.

سقف بسیاری از ساختمان‌ها در زیر ارتفاع دیوارهای آجری مخفی شده و این ویژگی حس خصوصی‌ و محصور بودن فضا را وقتی که بیننده از بیرون مجموعه به آن نگاه می‌کند در او برمی‌انگیزد.

 

بزرگترین سازه این مجموعه یک اتاق میهمان دوطبقه است که حول یک حیاط مرکزی منفرد شکل گرفته‌است. نمای سفیدرنگ خارجی آن با آجرهای تیره در دیوارهای شبکه‌ای مجموعه در تضاد است.

در فضاهای مختلفی پله‌ها در راهروها از بازشوهایی در سقف بالا می‌روند تا به میهمانان هتل امکان تماشای مناظر اطراف هتل را بدهند.

قسمت پذیرش در ساختمانی قرار گرفته‌است که با صفحات چوبی باریک پوشانده شده و چشم‌اندازهای حوض مجاور را قاب گرفته‌است.

ساختمان یک انبار متروک با سقف شیبدار با افزودن یک بخش جدید بتنی به آن برای ایجاد فضایی جدید برای رستوران، تئاتر و سالن نمایشگاه مورد استفاده قرار گرفت.

استفاده مداوم از آجر برای ساخت دیوارها و حیاط‌ها منتج یه پروژه یکپارچه‌ای شد که با یک رویکرد معماری امروزی، منابع را با ساخت‌وسازی سنتی ترکیب می‌کند.

 

 

 

طراحی مسیر ها با دیوار های آجری

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen