طراحی مرکز پژوهش و مطالعات نفت ملک عبدالله / معماری و طراحی داخلی زاها حدید

طراحی مرکز پژوهش و مطالعات نفت ملک عبدالله / معماری و طراحی داخلی زاها حدید

طراحی مرکز پژوهش و مطالعات نفت : مرکز مطالعات و تحقیقات نفتی ملک عبدالله یا KAPSARC یک موسسه غیر دولتی برای تحقیق مستقل در مورد سیاست هایی است که به استفاده موثر از انرژی برای تأمین سلامت اجتماعی در سراسر جهان کمک می کند. KAPSARC سیاست ها و چارچوب های اقتصادی را توسعه می دهد که تاثیرات زیست محیطی و هزینه های کلی عرضه انرژی را کاهش می دهد و راه حل های عملی مبتنی بر تکنولوژی را برای استفاده از انرژی بیشتر می کند.

با همکاری مرکز تحقیقات بین المللی، سازمان های سیاست عمومی، موسسات دولتی در سراسر جهان و صنعت جهانی، KAPSARC متخصصان برجسته از سراسر جهان را برای عهده دار شدن چالش های انرژی گرد هم می آورد و به صورت رایگان دانش ، نقطه نظرات و چارچوب های تحلیلی خود را به اشتراک میگذارد.

محوطه دانشگاه 70،000 متر مربعی KAPSARC دارای پنج ساختمان است: مرکز دانش انرژی؛ مرکز کامپیوتر انرژی؛ مرکز کنفرانس با سالن نمایشگاهی و سالن کنفرانس 300 نفره ؛ یک کتابخانه پژوهشی با آرشیوی برای 100000 جلد؛ و مصلا محلی الهام بخش برای نماز در محوطه دانشگاه.

طراحی KAPSARC دارای ملاحضات فنی و زیست محیطی محکم است و پنج عنصر پردیس به یک کل واحد تبدیل شده است. این اولین پروژه زاها حدید است که به وسیله شورای ساختمان سبز ایالات متحده گواهی LEED Platinum را دریافت کرده است، این مرکز در پاسخ به شرایط اقلیمی ریاض برای به حداقل رساندن مصرف انرژی و منابع طراحی شده است.

استراتژی سازماندهی اولیه ، طراحی یک سیستم سلولی و جزئی مدولار است که ساختمان های اداری مختلف را به عنوان یک مجموعه واحد با فضاهای عمومی متصل می کند.

 سازه های لانه زنبوری منشوری شش گوش از حداقل مواد برای ایجاد یک شبکه از سلول ها در یک حجم استفاده کرده است. این اصل ساختاری و سازمانی، ترکیب KAPSARC را به عنوان آمیختگی اشکال بلورین که از منظر بیابانی ظاهر می شود، کشف کرده و به بهترین نحو به شرایط محیطی و برنامه های داخلی پاسخ می دهد. شبکه لانه زنبوری به سمت محور مرکزی آن به عنوان فرمت وادی طبیعی که به غرب می رود، فشرده می شود.

یک مرکز تحقیقاتی به واسطه ی ماهیت خود یک نهاد پیش رو است و معماری و طراحی داخلی KAPSARC نیز به آینده نگاه میکند. با ترکیب رسمی که می تواند گسترده یا تعدیل شود بدون اینکه با هویت بصری مرکز سازش کند.

طراحی مدولار استراتژی های ساختاری ، فضایی و سازمانی استوار، ایجاد میکند که تمام عناصر طرح را هدایت می کند. شش وجه از سلول های شش ضلعی همچنین فرصت های بیشتری برای افزایش اتصال در مقایسه با سلول های مستطیلی که تنها چهار وجه دارند فراهم می کند.

پنج ساختمان KAPSARC در اندازه و سازمان برای بیشترین وفق با کارکرد آن متفاوت است. هر ساختمان به توابع جزء آن تقسیم می شود و می تواند برای پاسخ دادن به تغییرات در الزامات یا روش های کاری سازگار شود. سلول های اضافی می توانند به راحتی توسط شبکه لانه زنبوری KAPSARC منبسط شونده برای گسترش آینده محوطه مرکز تحقیق وارد شوند.

آرایش و ساختار خاص ساختمان های KAPSARC به کاهش رطوبت و گرمای شدید ریاض پلاتو کمک می کند. ساختمان های پردیس یک حیاط بزرگ وسیع را احاطه کرده اند که توسط سایه بان هایی که با ستون های فولادی نگه داشته میشود سایه اندازی شده است. محوطه KAPSARC به شمال و غرب باز میگردد و بادهای غالب را از شمال هدایت میکند برای خنک کردن حیاط در طول ماه های معتدل و  تسهیل ارتباط با هر گونه گسترش آینده دانشگاه به شمال، و همچنین ایجاد ارتباط با جامعه مسکونی محقق به غرب است.

 

 

 

 

 

طراحی مرکز پژوهش و مطالعات نفت

تحریریه پویانو|نبیلو

منبع: archdaily