طراحی مرکز خرید چادستون در ملبون / معماری CallisonRTKL + The Buchan Group

طراحی مرکز خرید چادستون در ملبون / معماری CallisonRTKL + The Buchan Group

طراحی مرکز خرید چادستون

عنوان پروژه : مرکز خرید چادستون

معمار: CallisonRTKal و The Buchan Group

موقعیت: ملبورن ؛ استرالیا

سال: ۲۰۱۶

توسعه مرکز خرید چادستون در ملبورن استرالیا یک تقدیس یکپارچه از مهندسی و معماری است. مرکز اصلی این پروژه، یک سقف دراماتیک پوسته شبکه ای و شیشه ای است که در بالا اوج گرفته و این مرکز خرید را به بزرگترین و محبوب ترین مرکز خرید محصور در نیمکره جنوبی تبدیل کرده است. این توسعه شامل بیش از 100 خرده فروش جدید و فهرستی از اپراتورهای غذا است.

سقف با 31 متر و 7000 متر مربع مساحت ، حاصل همکاری چند جانبه ی طراحان، معماران و مهندسین است که با دپارتمان های تحقیقاتی از دانشگاه اشتوتگارت و دانشگاه های Bath کار کرده اند. تیم طراحی با تکیه بر مدل سازی سه بعدی پارامتریک ، از طریق مخلوطی از ویدیو انیمیشن و رندر کامپیوتری آن را مشخص نمود. سقف در نوع خود ، اولین نمونه در قاره به حساب می آید.

معماران CallisonRTKal به عنوان طراح کانسپت و گروه Buchan به عنوان معمار اجرایی در این پروژه حضور داشته اند.

ویژگی برجسته طراحی بدون شک سقف پوسته شبکه ای و آیکونیک چادستون است. ساختار آن بر اساس یک چارچوب شبکه ای است که نیروی خود را از انحنای دوگانه آن می گیرد. سقف توسط CallisonRTKL، گروه Buchan، و Atelier One در لندن طراحی شده و توسط Seele در آلمان و جمهوری چک تولید شده است؛ سقف شامل یک شبکه مشبک فولادی است که با پانل های چهار ضلعی شیشه در اندازه های مختلف پوشانده شده است. . فرم بسیار مؤثر آن با ضخامت تنها 210 میلیمتر، مساحتی حدود 7000 متر مربع را پوشش می دهد و در بعضی از نقاط طول دهانه های آن به ۴۲ متر هم میرسد.

لایه پانل ها به صورت یکپارچه به محیط ساختمان طراحی شده است تا مرز ظریفی را بین سقف و سازه پشتیبان فراهم کند. در کار با همکاری دانشگاه bath، ما یک اسکریپت مخصوص پروژه برای تبدیل یک شبکه چهارگانه با نقطه کنترل دو بعدی به یک شبکه پارامتریک سه بعدی ایجاد کردیم، که نقاط بحرانی مشترک فرم سقف، پانل های شیشه ای و عملکرد سازه ای را ترکیب میکند. پانل ها در اندازه های محدود و مشخصی تولید شدند تا اطمینان حاصل شود که مشکلات مربوط به تولید یا حمل و نقل به وجود نمی آید. صفحه نیز با اندازه های شبکه ای بسیار تنگ ایجاد شد تا سطوح کوچک خمش سرد را امکان پذیر سازد که بدون تولید کشش قابل توجه ، ضرورت داشت.

 

Chad progress

 

 

 

طراحی مرکز خرید چادستون

تحریریه پویانو|نبیلو

منبع: archdaily