طراحی مدرن بازار سنتی Els Encants / معماران b720 Fermín Vázquez

طراحی مدرن بازار سنتی Els Encants / معماران b720 Fermín Vázquez

طراحی مدرن بازار سنتی الس انسانتس “Els Encants” یک بازار صدساله در بارسلونا می‌باشد، که به طور سنتی در فضای بیرونی به طریقی غیر رسمی برپا می‌شود. موقعیت کنونی آن از زمین بازار جدید دور نمی‌باشد و تقاطع خیابان مردینا و میدان لاس گلوریاس را به زودی اشغال خواهد کرد. هدف اصلی این پروژه در جهت حفظ طبیعت روباز بازار فعلی الس انسنتس بوده است. ابعاد کوچک زمین جدید ( 8000 متر مربع) یک محدودیت بزرگ به شمار می رفت، به طوری که برنامه ریزی فیزیکی تجاری در حدود دو برابر این مساحت در نظر گرفته شده بود.

طراحی مدرن بازار سنتی
طراحی مدرن بازار سنتی

معماران:b720 Fermín Vázquez Arquitectos

موقعیت مکانی: بارسلونا، اسپانیا

تیم طراحی: Fermín Vázquez, Francesc de Fuentes, Cristina Algas

مساحت: 35440.0 sqm

سال اجرای پروژه: 2013

تهیه عکس:

Rafael Vargas

متریال و محصولات ساختمانی:

ULMA Architectural Solutions

طراحی مدرن بازار سنتی
طراحی مدرن بازار سنتی

طراحی آن در نظر دارد تا از  گسترش ساختمان های چند طبقه جلوگیری کند و از مدل مجتمع های تجاری چند طبقه معمول پیروی نکند. به جای آن، یک فضای تجاری مستمر و فعال با یک صفحه کمی شیب دار طراحی گردید که یک سیرکولاسیون بی پایان و در هم پیچیده میان غرفه های تجاری و مغازه های کوچک ایجاد نموده است. بازدیدکنندگان از این فضا، قدم زدن و گردش از طریق مسیرهای عابر پیاده را تجربه می کنند.

4

 

با چرخیدن به دور میدان، طبقات مختلفی از خیابان دورتادور محیط پیرامونی ایجاد گشته است، بنابراین سطوح طبقاتی ورودی های مختلف فضا از درون بازار به وضوح مشخص نمی باشد.

6

طراحی مدرن بازار سنتی
طراحی مدرن بازار سنتی

8
سطح پوششی بزرگ سقف مانند یک تاج با ارتفاع 25 متر معلق است و یک نقطه عطف برجسته و چشمگیر را ایجاد نموده است و همچنین  این سقف مغازه داران و مراجعه کنندگان را از نور خورشید مصون می دارد. این پوشش با نوارهایی با عرض‌های مختلف مرتب شده اند. رویه زیرین آن، از شیب های مختلفی برخوردار است و انعکاسی از شهر را درون این مارکت به نمایش می گذارد.

10

9

 

منبع: archdaily

تحریریه پویانو | ترکمان زاده