طراحی محل های غذا خوری با ظاهری شیک و نوآورانه

طراحی محل های غذا خوری با ظاهری شیک و نوآورانه

طراحی محل های غذا خوری ؛ این اتاق‌ها یا مکان های غذا خوری سفارشی ساخت برای دورهمی‌های شبانه یا روزانه در منازل استفاده می‌شوند. علیرغم میز بار صبحانه که گاه به گاه برای سرو غذا استفاده می‌شود، این نیمکت های دیواری (banquette) پرزرق و برق نمای فضا را به یک غذاخوری مجلل چندستاره تغییر می‌دهند.

همراه با ایجاد یک ویژگی جالب توجه و خیره کننده در خانه، آپارتمان یا کلبه، نیمکت‌های غذاخوری دیواری می‌توانند فضایی برای دورهمی ها و سرگرمی های خانوادگی فراهم کنند بدون این که جای زیادی را به خود اختصاص دهد. ببینید که طراحان این خانه‌های جذاب در ایجاد محل غذاخوری که ارائه کرده اند چطور عمل کرده اند.

تفسیر مجددی از رترو

معماران باید خلاق باشند به ویژه زمانی که روی محیطی با فضای کم کار می‌کنند و این در طراحی این خانه که واقع در سیدنی است نیز صدق می‌کند. صرفه جویی در فضا در ناهارخوری، آشپزخانه و اتاق پذیرایی پلن باز بسیار مهم بود اما محل غذاخوری نیز باید با زیبایی‌شناختی سایر خانه به خوبی هماهنگ می‌شد. راه حل آن چه بود؟ یک غذاخوری نیمکتی دیواری که از طرح صندلی Bibendum مربوط به طراح Eileen Gray الهام گرفته شده بود. معمار Luigi Roselli می‌گوید این گوشه دنج ظاهری خیره کننده داشت اما پیاده سازی آن سخت بود چرا که شکل لایه های فومی و وجود انحناهای دوگانه در انتها، دوختن پارچه رومبلی برای آن را با چالش روبرو می‌کرد. این تخته چوب بلوطی روی کابینت آشپزخانه مجاور کشیده شده و دوباره سرتاسر اطراف خانه را احاطه کرده است.

غذاخوری به سبک آمریکایی

صاحبان این خانه سبک آرت دکو که در سال 1939 با دقت بازسازی شده است از آشپزخانه و محل غذاخوری منحصربه فردشان برای سرو کردن وعده‌های غذایی، خواندن روزنامه با سرو یک قهوه یا دورهمی های خانوادگی برای نوشیدن و پذیرایی لذت می‌برند.

سبک این محل غذاخوری دنج به گونه ای است که از فضا حداقل استفاده را داشته و با انحناهای ساده که در دیزاین آمریکایی دهه 20 و 30 میلادی ظهور کرده بودند پیوند می‌خورد.

آبی ملایم یکی از رنگ‌های محبوب آن زمان بود، بنابراین کشو و درب های جلویی آشپزخانه به آن رنگ انتخاب شدند و ضمنا پارچه مبلی نیمکت نیز برای هماهنگی بیشتر به همین رنگ انتخاب شده بود.

در اطراف لبه کفپوش (وینیل تجاری Marmoleum)، با یک خط سیاه از این آشپزخانه و غذاخوری زیبا الگوبرداری شده و روی نواردوزی پارچه مبلی نیمکت نیز تکرار شده است.

کنار ساحل

این آپارتمان رنگارنگ با چشم انداز دل انگیز اقیانوس، لب جاده‌ای در ساحل سیدنی واقع است و جلوه های دریایی وینتیج دارد و حس راحتی و فراغ بال فوق العاده ای را در شما القا می‌کند که این همان چیزی بود که صاحبان آن می‌خواستند.

این خانه ساحلی توسط خانواده جوان هفت نفره در آخر هفته‌ها و تعطیلات استفاده می‌شود بنابراین فضای آن می‌بایست به دقت طراحی می‌شد تا این تعداد افراد بتوانند به راحتی در آن جای بگیرند.

طراح Brett Mickan از رنگ‌های شاد و جسورانه به منظور معطوف کردن توجهات به منظره‌ها، مبلمان و آثار هنری استفاده کرده است. با این نشیمن نیمکتی نه تنها به بهترین وجه ممکن از فضا استفاده شده، بلکه آن فضا را جذابیت بخشیده و نسبت به میز و صندلی‌های ناهارخوری معمولی ازدحام بصری کمتری ایجاد کرده است.

پارچه مبلی وینیلی این نیمکت با دیوار ترکیب شده و به آن جلوه وینتیج بخشیده است چنان که 4 صندلی اطراف میز بیشتر به چشم می‌آیند.

میز بیضی شکل همیشه انتخاب عاقلانه‌ای برای محل غذاخوری است چرا که دسترسی راحتی برای همه افراد فراهم کرده و از ضربه خوردن زانوی افراد به یکدیگر در هنگام نشستن جلوگیری می‌شود.

طراحی به سبک ایالت نیویورک

چرا در صورتی که مجبور نیستید، خود را از امتحان کردن ایده‌های جسورانه کنترل می‌کنید؟ این خانه شهری نیویورکی پنج طبقه در منهتن غربی با تصاویر متضاد، رنگ‌های جسورانه و آثار هنری خیره کننده مملو از قریحه و ذوق ساکنان آن است. یک نشیمن نیمکتی با مخمل سفید پوشیده شده تا حس زیبایی شناختی آن در حد اعلا حفظ شود و در عین حال به خاطر تن خنثایی که دارد باعث شود تا دیگر اشیاء به زیبایی بدرخشند.

طراحی محل های غذا خوری
طراحی محل های غذا خوری

چراغ جذاب و رترو این دکوراسیون دراماتیک و در عین حال چشم نواز را تنظیم و متعادل می‌کند.

سبک مدرن اواسط قرن

نشیمن نیمکتی و سبک طراحی اواسط قرن بیستم اغلب دوشادوش هم می‌آیند و در این خانه جدید باریک استرالیایی، جفت شدن آن‌ها به یک هماهنگی تمام و کمال منجر می‌شود.

طراحی محل های غذا خوری
طراحی محل های غذا خوری

این محل غذاخوری سبک رستوران ، که در پس زمینه دیده می‌شود، مکان گرم و دنجی برای دورهمی‌ها فراهم کرده است. چوب و پارچه مبلی آبی مشابهی در صندلی های آشپزخانه نیز استفاده شده تا دو محیط را به یکدیگر پیوند بدهد.

طراحی محل های غذا خوری
طراحی محل های غذا خوری

زرق و برق هالیوودی

چه جایی برای استقبال از زرق و برق‌های هالیوودی به جز خود هالیوود مناسب تر است؟ مالک این خانه که در تپه‌های هالیوود واقع است کلکسیونی از آثار هنری چشم نواز داشت و طراح داخلی Caitlin Murray را به کار گمارد تا از آن‌ها ایده بگیرد و به این خانه مجردی سبک اواسط قرن بیستم جلوه‌ای منحصربه فرد بدهد. این محل غذاخوری به عنوان راهروی مشرف به فضای بیرون، استخر و مناظر لس آنجلس نیز کاربرد دارد که آن را به یک نقاشی طبیعی دل انگیز مبدل می‌کند.

Murray می‌گوید که افراد به نشیمن‌های نیمکتی گرایش پیدا می‌کنند چرا که آن را صمیمی تر و اجتماعی تر از میز و صندلی‌های معمولی می یابند. این غذا خوری عجیب و در عین حال مجلل شامل اثری هنری می‌باشد که برگرفته از فیلم Jaws می‌باشد.

طراحی محل های غذا خوری
طراحی محل های غذا خوری

ترکیب شدن با جزیره آشپزخانه

صاحبان این ویلای بازسازی شده سبک کالیفرنیایی در ملبورن تحت تاثیر فضای خوش مشرب وکافه ها قرار گرفتند و خواستند فضایی به همان اندازه گرم و اجتماعی را در منزل خود ایجاد کنند. زمانی که چهارطاقی عقب خانه تخریب شد تا راهی برای این ضمیمه معاصر فراهم شود، بتن برای ساخت نشیمن نیمکتی استفاده شد که در بیرون و داخل کشیده می‌شد. خود این آشپزخانه در پس زمینه محو شده است و باعث شده که این جزیره یکپارچه با نیمکت، به کانون توجه فضا تبدیل شود. به علاوه این جزیره آشپزخانه برای کسانی که روی نیمکت می‌نشینند به عنوان تکیه گاه عمل می‌کند. صندلی‌های مشبک و چراغ آویز زرد رنگ حال و هوای این فضا را صمیمی می‌کند.

طراحی محل های غذا خوری
طراحی محل های غذا خوری

این نیمکت فراتر از چیدمان صندلی ها گسترش می‌یابد تا دو طرف سطح شومینه را بپوشاند و با نیمکت زیر پنجره نیز هماهنگ شود. این نیمکت زیرپنجره جای دیگری است که افراد می‌توانند دور هم جمع شوند و با یکدیگر به گپ و گفت بنشینند.

تم این صندلی نیمکتی تا فضای خارج از آشپزخانه نیز گسترش پیدا کرده است.

 

 

تحریریه پویانو: سجادی

منبع: houzz