طراحی مبلمان در سوئیت ؛ مبلمان قابل تطبیق در کوچک‌ترین خانه لندن توسط Studiomama

مبلمان قابل تطبیق در کوچک‌ترین خانه لندن

طراحی مبلمان در سوئیت ؛ مبلمان قابل تطبیق در کوچک‌ترین خانه لندن توسط Studiomama

طراحی مبلمان در سوئیت ؛ استودیوماما Studiomama این خانه کوچک یک طبقه را در شمال لندن با مبلمان چوبی تنظیم‌پذیری طراحی نموده‌است که شامل یک تخت‌خواب تاشو، یک میز کار ایستاده و نیمکت‌های قابل گسترش غذاخوری به همراه کوسن‌های صورتی‌رنگ می‌باشد.

 

بنیانگذاران این استودیو -نینا تولستراپ (Nina Tolstrup) و جک ماما (Jack Mama)- دفتر سابق یک تاکسی‌سرویس را در یک حراج خریداری نمودند که تنها 13 مترمربع مساحت دارد. این خرید برای آن‌ها چالشی بود تا یک فضای کوچک را برای زندگی راحت و مناسب نمایند.

 

تولستراپ و ماما، از طراحی کاراوان‌ها و قایق‌ها سرنخ گرفتند تا طرحی بریزند که در یک فضای کوچک جا شود. هدف آن‌ها ایجاد یک فضای زندگی منعطف بود که بزرگ‌تر از متراژ کوچکش ظاهر شود، تا بتواند لقب «کوچکترین خانه لندن» را از آن خود کند.

این سوئیت که به کابین تشبیه شده‌است، شامل مقاطعی طراحی‌شده بصورت اختصاصی است تا در محیط این خانه 13 متری به‌ گونه‌ای جای می‌گیرند که یک فضای داخلی منسجم را شکل دهند.

 

هر بخش پذیرای یک عملکرد متفاوت است، و شامل یک تخت‌خواب، یک فضای کار، صندلی‌های استراحت، یک آشپزخانه، یک حمام و توالت، یک کمد دیواری و فضای غذاخوری است.

تولستراپ در این زمینه معتقد است:« یک فضای کوچک مانند این بایستی به گونه‌ای طراحی شود که انگار قرار است فضای داخلی یک کاراوان یا قایق را طراحی کنیم.»«هرچیزی بایستی به‌طور اختصاصی طراحی می‌شد، به‌ گونه‌ای که انگار اتاقی برای مبلمان قفسه‌ای وجود ندارد، و این چالشی بزرگ بود.»

 

طراح در ادامه می‌افزاید:«استفاده از مصالح غالب، فضا را از مرز و لبه تهی کرده است- جایی که کف، دیوارها و سقف تبدیل به یک جزء واحد می‌شوند.»«همچنین، یک ماده بسیار گرم در طراحی این خانه به‌کار رفته‌است که فضا را دنج و همچون یک کابین می‌کند.»

آینه‌های قرار داده‌شده در هر ضلع فضا، از جمله آینه‌ای که در بالای پیشخوان آشپرخانه قراردارد، با این هدف تعبیه شده‌اند که خطوط دید را گسترش دهند و حسی از بزرگ بودن فضا را به بیننده القاء کنند.

 

یکی از دیوارهای اتاق زاویه‌دار است و دارای دو پنجره بزرگ رو به خیابان می‌باشد. یک میز نهارخوری با نیمکت‌هایی در هردوطرفش، در زیر یکی این پنجره‌ها قرار گرفته‌است.

مبلمان قابل تطبیق در کوچک‌ترین خانه لندن
مبلمان قابل تطبیق در کوچک‌ترین خانه لندن

زبانه‌های انتهای نیمکت‌ها می‌توانند باز شوند و یک جایگاه برای نشستن بیفزایند. کوسن‌های صورتی‌رنگ روی نیمکت‌ها قرار دارند و تا پشتی نیمکت‌ها- که طراحان در آن‌جا فضای انبار وسایل تعبیه کرده‌اند- می‌رسند.

 

یک نیمکت دیگر که آن هم با کوسن‌های صورتی پوشانده شده‌است، در دیوار سمت دیگر جاساز شده و دارای جای پا در پایین می‌باشد.

درب‌های کشویی که با رنگ‌های ملایم پاستلی زرد، صورتی و آبی رنگ‌آمیزی شده‌اند، قفسه‌ها را می‌پوشانند. هریک از کمدها که در سایزهای گوناگون هستند برای یک مصرف خاص در نظر گرفته شده‌اند، از جمله قراردهی یک چرخ خیاطی، بازی‌ها، قوطی‌ ادویه‌جات، نوشیدنی‌ها و کتاب‌ها.

 

یکی از درها رو به میزی کوچک گشوده می‌شود که از داخل کمد بیرون کشیده می‌شود و امکان کار کردن روی آن به صورت ایتساده را فراهم می‌کند. یک لپتاپ نیز در بالا و وسایل جانبی آن در پایین تعبیه شده‌اند.

طراحی مبلمان در سوئیت
طراحی مبلمان در سوئیت

تولستراپ توضیح می‌دهد:« ما فضاهای انباری ادغام‌شده‌ و عناصری با کارکرد صندلی را طراحی کردیم که عملکردهای دوگانه‌ای دارند و می‌توانند به سادگی گسترش یافته و سطوح جدیدی را برای کارکردن یا نشستن مهیا کنند.»« ما قصد داشتیم فضا را به نحوی طراحی نماییم که در آن بتوان با حس کار کرد، بدون آن که سرشار از عملکردهای الکترونیک یا مخفی باشد.»

 

تخت‌خواب در باریک‌ترین قسمت این اتاق مثلثی‌شکل قرار دارد و در مواقعی که مورد استفاده قرار نمی‌گیرد به سمت بالا تا می‌شود تا فضای بیشتری در اختیار ساکنین خانه قرار دهد، و هنگامی که به سمت پایین بازگردانده می‌شود دو قفسه کتاب و یک میز کنار تخت را در اختیار قرار می‌دهد.

مبلمان قابل تطبیق در کوچک‌ترین خانه لندن
طراحی مبلمان در سوئیت

آشپزخانه سمت دیگر فضا را اشغال می‌کند. در این قسمت همچنین سالن کوچک ورودی با دو کمد کوچک در دو طرف آن قرار دارد. در پشت این دیوار حمام قرار دارد- که تنها اتاق تفکیک شده در این خانه می‌باشد.

استودیوماما، کانسپت این خانه 13 متری را در اتاق نمایش مبلمان برند «Viaduct» در فستیوال طراحی لندن در سال گذشته به نمایش درآورد تا چگونگی امکان زندگی در فضایی کوچک را به تصویر کشد.

طراح این خانه معتقد است:« ما موضوع چگونگی زندگی در یک فضای فشرده را به صورت مساله‌ای رو به گسترش دیدیم، خصوصا با گرایش‌های فعلی به سمت گسترش شهرها و افزایش کلانشهرها.»«ما قصد داشتیم از این پروژه برای طرح یک سوال استفاده کنیم، و آن سوال این بود که ما چه چیزهایی را واقعا برای داشتن زندگی‌ای آسوده نیاز داریم.»

طراحی مبلمان در سوئیت
طراحی مبلمان در سوئیت

طراحان به طور فزاینده‌ای در حال پاسخ به نیاز در خانه‌های کوچک و با مبلمانی هستند که هر اینچ از کف، دیوارها و حتی سقف را مد نظر قرار می‌دهند.

 

راه‌حل‌های بکار رفته برای صرفه جویی در اشغال فضا شامل یک سیستم معلق ذخیره‌سازی وسایل طراحی شده توسط «جوردی ایرانزو»(Jordi Iranzo)، جعبه‌ای با اشغال به‌صرفه فضا طراحی شده توسط «تیل کنکر»(Till Konneker) و یک سیستم قفسه‌بندی طراحی شدهتوسط «ماتج چابرا» (Matej Chabera)  است که شامل میزهایی با قابلیت تعویض می‌باشد.

 

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen