طراحی فضاهای اداری با مبلمان کم هزینه در بارسلونا

طراحی فضاهای اداری با مبلمان کم هزینه در بارسلونا

طراحی فضاهای اداری با مبلمان کم هزینه ؛ یک ننوی معلق در میان زمین و سقف به همراه میزهایی که سیستم‌های خاص نگهداری وسایل روی آن‌ها تعبیه شده، برخی از جزییاتی هستند که گروه معماری «کولومبو اند سربلی» (Colombo and Serboli) به مجموعه‌ای از فضاهای ارزانقیمت کاری در بارسلونا وارد نموده‌اند.

تبدیل پنج ملک تجاری بلااستفاده در «بارو د ویور» -بخشی از شهر بارسلونا با نرخ بالای بیکاری- بر عهده این گروه معماری که به «کاسا» (CaSA) نیز معروف است قرار داده‌شد. هدف این پروژه خلق فضاهای کاری برای کارآفرینان محلی بود.

بودجه این پروژه بسیار محدود بود، بنابراین طراحان مجموعه‌ای از مبلمان تطبیق‌پذیر را طراحی نمودند که برای انجام فعالیت‌های مختلف مناسب باشند.

 

تیم معماری در توضیح این پروژه عنوان کرد: «ما بایستی هدف ارزشمند اصلی را به زبان فضا ترجمه می‌کردیم و پنج فضای هرگز استفاده نشده و خالی را در طبقه همکف بلوک‌های خانه‌های حمایتی به فضاهایی جذاب و سرزنده تبدیل می‌کردیم تا شرکت‌های کوچک به تاسیس دفاتر خود در این فضاها تمایل پیدا کنند.».

«پروژه می‌بایست ظاهر اداری را در همسایگی برقرار می‌کرد، با آزادی و باز بودن محیط ارتباط برقرار می‌کرد و حفظ امنیت را در چنین محلی با مشکلات امنیتی مد نظر قرار می‌داد تا بیشترین بهره را از این فضاها ببرد.»

دو عدد از این پنج فضا در کنار یکدیگر قرار دارند، بنابراین با هم ادغام شدند. این باعث شد فضای لازم برای ایجاد یک آشپزخانه تامین شود اما همچنان فضای کافی برای طراحی سالن وجود نداشت. به همین علت معماران تصمیم گرفتند چنین فضایی را میان زمین و سقف ایجاد نمایند.

آن‌ها یک قاب ساده فولادی با شبکه توری‌ای که دور آن پیچیده شده‌بود ساختند تا یک ننوی معلق بوجود آورند. دسترسی به آن از طریق یک راه‌پله ساده که از تا کردن یک صفحه فلزی حاصل شده، تامین می‌شود.

 

طراحان کیفیت این فضا را چنین وصف نمودند: «وقتی که در این ننو لمیده باشید می‌توانید محو تماشای درختان بیرون شوید.».

هر یک از فضاهای کاری رنگ اختصاصی خودش را دارد که در پایین دیوارها و در صفحات آکوستیکی که به سقف نصب شده بکار رفته‌است. این ویژگی و رنگ‌آمیزی در عین وحدت بخشیدن به فضاها، تشخیص آن‌ها از یکدیگر را راحت‌تر می‌کند.

طراحی فضاهای اداری با مبلمان کم هزینهفضاهای کاری علاوه بر میزهای مستطیلی، دارای میزهای ذوزنقه‌ای شکلی نیز هستند که برای تطبیق با ترکیب‌بندی‌های متنوع طراحی شده‌است. این میزها دارای یک پس‌زمینه شبکه‌ای از جنس فلز هستند که در عین امکان نصب یادداشت‌ها و گلدان گیاهان، مانع دید افراد نمی‌شوند.

نورپردازی مدولار LED بر پایه میزها نصب شده‌است و قابل تنظیم برای جهتگیری‌های متنوعی است. صندلی‌ها و میزهای فضا طراحی برند «کتل» (Kettel) می‌باشند.

جزییات دیگر فضا همچون ستون‌های بتنی و سقف‌های نمایان بدون تغییر باقی‌ مانده‌اند و تنها یک شبکه حفاظ برای تامین امنیت فضا به درب‌ها افزوده شده‌است.

این فضاها که «سینرژیک» (Sinergics) نامیده شده‌اند هم‌اکنون برای طیف گسترده‌ای از کاربری‌های تجاری و اداری -از تعمیرات دوچرخه تا طراحی پارچه- آماده بهره‌برداری هستند.

 

 

طراحی فضاهای اداری با مبلمان کم هزینه

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen