طراحی غرفه سنتی بافت بامبو با استفاده از فناوری های دیجیتال / دانشجویان HKU

طراحی غرفه سنتی بافت بامبو با استفاده از فناوری های دیجیتال / دانشجویان HKU

طراحی غرفه سنتی بافت بامبو : دانشجویان معماری دانشگاه هنگ کنگ این سرپناه بافته شده از بامبو را برای کشاورزان استان فوجیان در چین، طراحی کرده اند. این طرح درواقع ترکیبی از تکنیک های قدیمی بافت با روش های طراحی دیجیتال مدرن می باشد.

استفاده از هنر بافت بامبو با توجه به پیچیدگی هایش و وابستگی که به نیروی کار ماهر دارد، در این منطقه به شدت کاهش داشته است. دانشجویان دانشگاه هنگ کنگ (HKU) با همکاری هنرمندان محلی و آخرین بافنده بامبویی که در روستای Peitian باقی مانده است، پاویون Sun Room را با هدف احیای مجدد این روش ساخت و ساز، خلق کرده اند.

این پاویون در یک مزرعه جدید پشن فروت در فاصله 2.4 کیلومتری از مرکز روستایی باستانی واقع شده است.

کانسپت این سرپناه برگرفته از میل به بازسازی و احیاء خانه های چای این منطقه می باشد، مکان هایی برای استراحت کشاورزانی که در زمین های اطراف کار می کنند، تا سرپناهی را در فصل های طوفانی و بارانی برای آن ها فراهم کرده و یا آن ها را در گرم ترین ساعات روز از تابش خورشید حفظ کند.

مدیر بخش معماری HKU، Donn Holohan درباره طرح چنین توضیح داده است: ” این سازه ها به طور سنتی از خاک و چوب ساخته می شوند و نه تنها پناهگاهی در برابر عناصر طبیعی می باشند، بلکه همچنین به عنوان مکان هایی مخصوص جلسات، کارگاه ها و حتی فروشگاه ها نیز کاربرد دارند. ”

” در طول تاریخ، این پاویون ها اغلب توسط هنرمندان و برای به نمایش گذاشتن مهارتشان و یا امتحان کردن روش های جدید ساخت و ساز استفاده می شد. امروز، این سازه ها بیشتر جایگزین ساختمان های عمومی آجری و بتنی شده اند. ”

” استفاده از هنر بافت بامبو به شدت در حال کاهش می باشد و تنها یک بافنده حرفه ای در Peitian باقی مانده است. ”

پاویون Sun Room یک پوسته خارجی از بامبوی بافته شده دارد و سازه باربر آن از چوب درخت کاج همین منطقه و توسط نجاران محلی ساخته شده است.

لبه پوسته در نقاط مختلفی بالا رفته تا چشم اندازهای متنوعی را در کنار حفظ پاویون از نور خورشید، باران یا باد فراهم کند.

از آن جایی که غرفه در مقابل مجموعه ای از جاده های کوهستانی و دره ها قرار گرفته است، بازشوها هر منظره را قاب گرفته و فرمی موج مانند را در زیر این پاویون هرمی شکل ایجاد کرده اند.

فرم نامنظم پاویون، ساخت آن را از طریق تکنیک های سنتی بافت سخت کرده بود، بنابراین دانشجویان برای تعیین طول، مکان و نحوه قرار گیری هر یک از نی های بامبو، از نرم افزارهای دیجیتالی استفاده کرده و برای برش متریال ها نیز ماشین های CNC را به کار گرفتند.

Donn Holohan در ادامه گفت: ” ابزار و ماشین آلات، توسعه داده شده و به صورت دیجیتالی با استفاده از کاربردهای CNC و تجهیزات رباتیک در دانشگاه HKU ساخته شده اند. این عناصر به همراه نقشه الگوها به روستاییان این اجازه را می دهند تا بتوانند بدون آموزش قبلی در زمینه بافندگی بامبو، به این فرم پیچیده برسند. ”

این پاویون به شکل جدایی از محیط اطراف قرار گرفته است؛ بدون هیچ دسترسی مستقیمی به جاده اصلی، بنابراین تمامی عناصر ساختمان باید به گونه ای طراحی می شدند که به راحتی قابل حمل و نصب توسط افراد باشند.

طراحی غرفه سنتی بافت بامبواین پاویون 20 مترمربعی توسط دانشجویان و با همکاری هنرمندان Peitian ساخته شده است؛ روستاییان سایت آن را آماده کرده و دانشجویان با کمک نجاران محلی، دیوارهای حائل، عناصر سازه ای و چارچوب اصلی را نصب کرده اند.

 

 

 

طراحی غرفه سنتی بافت بامبو

تحریریه پویانو: جعفری

منبع: dezeen