طراحی شهری–حوزه ی بازار فرهنگی افغانستان در کشور استرالیا

طراحی شهری–حوزه ی بازار فرهنگی افغانستان در کشور استرالیا

معمار: HASSELL

مکان: ملبورن ، استرالیا

مساحت: 1500 متر مربع

سال ساخت:2014

بازار فرهنگی افغانستان مرکزی منحصر به فرد از کسب و کار افغان را در شهر Dandenong واقع در حومه ی شهر ملبورن ارائه میدهد. شهر بزرگ Dandenong و دفتر امور شهروندان چند ملیتی کمک قابل توجهی به پیشرفت و توسعه ی مرکز حوزه در خیابان توماس کرده است که تشویقی است برای نوسازی خیابان به منظور محلی معتبر برای زندگی عمومی و هویت و وحدت و غرور اجتماعی. طرح HASSELL برای این حوزه ، خیابانی سمبلیک را ایجاد کرد که پاسخگوی فرهنگ های مختلف ؛ فرهنگ بومی منطقه و به طور گسترده تر فرهنگ جامعه ی افغان است با هویت بصری متمایزی که به خیابان روح تازه ای میبخشد و هر بیننده را مجذوب خود میکند و آن ها را به عبور و مرور از خیابان تشویق میکند.

یک رایزنی عمومی پایه ی طرح قرار گرفت. این رایزنی ، تفاوت ها را در جمعیت افغان شهر Dadenong نمایان کرد اما بر روی ایده ها و آرزو های مشترک متمرکز شد تا چهارچوب طراحی در مدار تایید عمومی و حمایت وحدت اجتماعی پیشرفت کند. موضوعات کلیدی شامل بیان هنری ، رنگ آبی ، یک محور و تجلیل بود.

حوزه ی بازار فرهنگی افغانستان یک راه جدید در طراحی فضاهای فرهنگی عمومی نشان داد که هدفی فراتر از کلیشه های حوزه ی تجاری دنبال میکرد.

رایزنی عمومی به ما نشان داد که مردم چگونه از فضاهای موجود استفاده میکنند و چگونه فضاها در تطبیق با نیازهای فرهنگی خاص بهتر میشوند. به عنوان مثال برای طراحی این صندلی مخصوص از واژه عربی “صفه” یا سکوی مخصوص نشستن اشخاص مهم الهام گرفتیم که حالا برای فضای شهری استرالیا استفاده شده است. این اجازه میدهد جامعه با راه هایی خودمانی و مانوس مراوده داشته باشد.

کاشی کاری بی نظیر مزار شریف (مسجد آبی) الهام بخش اصلی طرح بود. تفسیر معاصر معماری مسجد، خط و مشی طراحی را شکل داد که گروه طراحی آن را “هندسه ی تجمع” نامیدند. سنگ فرش پیچیده و با جزئیات زیاد در دو طرف خیابان ؛ رنگ ، بافت و الگو را برای فضاهای اصلی تجمع و ملاقات معرفی میکند. گسترش این هندسه ی انتزاعی برای ایجاد نظم و هم چنین شکل عناصر خیابان شدت و قوت را در نقاط اصلی حوزه فراهم میکند.

آبی فیروزه ای و کاشی های لاجوردی رنگ هایی هستند که در فضا طنین انداز میشوند. جلوه ی بصری بالای آن ها با دانه های شیشه ای آبی ، طراوت و پویایی را برای خیابان به ارمغان می آورد و مثل یک امضا از حوزه است.

پروژه ی بازار افغان نقشی را که فرهنگ و بیان هنری در تعریف هویت بصری و خصوصیات زندگی یک جامعه بازی میکند را تصدیق میکند. حوزه این خیابان را به یک فضای مهم تبدیل کرد نه فقط برای عبور و مرور بلکه برای تبادلات اجتماعی و فرهنگی که در زندگی روزانه بسیار حائز اهمیت اند.