چند نمونه طراحی سیستم های مختلف کابینت آشپزخانه

چند نمونه طراحی سیستم های مختلف کابینت آشپزخانه

یکی از طراحی سیستم های مختلف کابینت آشپزخانه طراحی سيستم آشپزخانه هاي سنتي است، در طراحي اين سيستم از آشپزخانه‌ها، اولين نكته مد نظر طراح ، تقسيم‌بندي ارتفاع ديوارهاي آن مي‌باشد، بطوريكه براي كابينت‌هاي پايين، ارتفاع 90 سانتيمتر، فاصله بين دو كابينت پايين و بالا 60 سانتيمتر و براي كابينت هاي بالايي ارتفاع 60 سانتيمتر و يا تا زير سقف را در نظر ميگيرند. سپس بر اساس طول كلي آشپزخانه و ميزان كابينت‌هاي مورد نياز، طراحي و تقسيم بندي المانهاي طولي آن را انجام مي دهند. معمولا اين المانهاي طولي را با مضربي از 30 يا 40 سانتيمتر و يا تلفيقي از اين دو مدول طراحي ميكنند. طريقه چيدمان در اين سيستم به گونه‌اي است كه هركدام از مدول‌ها را مي‌توان به راحتي تعويض نمود. بصورت متداول در طراحي المان هاي طولي آشپزخانه هاي سنتي، از مدول هاي مضرب 30سانتيمتر به دليل هماهنگي و همخواني بيشتر با ابعاد وسائل جنبي مورد استفاده در آشپزخانه ها مثل ماشین لباسشویی ، یخچال و … استفاده میشود.

در سیستم سنتی در بعضي از طرح ها به منظور ايجاد تنوع، يكي دو درب از كابينت ها را جهت دكور از جنس شيشه در نظر مي‌گيرند و در مواردي نيز يك مدول 60 سانتيمتري توخالي در پائين جهت تعبيه ماشين ظرفشوئي و لباسشويي و يك مدول 60 در 60 بين دو طبقه جهت فر برقي در نظر گرفته مي شود.

نمونه دیگر از طراحی سیستم های مختلف کابینت آشپزخانه سيستم آشپزخانه اي hi_line_6 :

Hi_line_6 از غير رسمي‌ترين نمونه آشپزخانه‌هاي hi_line مي‌باشد، كه توسط “لاوياني”  طراحی شده است. آشپزخانه‌اي مدولار با خطوط ساده و شفاف كه به سادگي توانايي تطبيق يافتن با فضاي كوچك و بزرگ را دارا مي‌باشد، چرا كه مدول‌هاي اصلي سازنده‌ی آن در انواع مختلف اندازه‌ها، جنس، طرح و سبك‌هاي متنوع در دسترس بوده و امكان تركيب شدن به شيوه‌هاي مختلف به منظور برآورده كردن نيازهاي گوناگون را براي كاربر فضا فراهم مي‌كند. اين سيستم آشپزخانه‌اي مناسب افرادي است كه تمايل دارند آشپزخانه‌هايي كاربردي و در عين حال هماهنگ و همخوان با طراحي امروزي ديگر فضاهاي داخلي خانه داشته باشند.

در تقابل با شرايط تغيير ناپذير و هندسه خطي آشپزخانه‌هاي سنتي، در طراحي اين سيستم سعي شده است با ايجاد فضاي بيشتر و حجم بزرگتر كابينت‌ها، طبقات بيشتري براي نگهداري و يا به نمايش گذاشتن وسايل آشپزخانه با چيدماني منظم را فراهم آورند. فضايي مدولار با هندسه‌اي در تطبيق با نيازهاي روزانه كه فضاي آشپزخانه را به محيطي گرم، كاربردي، خانوادگي و يا به عبارتي ديگر به مكاني براي سپري كردن تمام لحظات روز تبديل مي كند.

از شاخص ترین ویژگی‌های آشپزخانه‌های hi_line_6 :

– ارتفاع بلندتر مدول هاي پايه به منظور افزايش ظرفيت داخلي هر قفسه

– قفسه هاي معلق باريك و مستقل در بالاي جزيره با قابليت تركيب در دو نوع بلند و كوتاه كه بسته نبوده و فضايي است براي به نمايش گذاشتن وسايل آشپزخانه

– نصب سيستم نورپردازي led بر روي ريل هاي تجهيز شده براي قفسه هاي معلق پايين تر

– نصب هود روكار نازك بر روي قفسه هاي معلق

– طراحي صفحات رويه كابينت‌هاي پايين به گونه‌اي است كه گاهاً تبديل مي‌شوند به المان‌هاي مستقل كوتاه و بلندي كه با چيدماني آزاد بر روي قفسه‌هاي زيرين يا پايه‌هاي آلومينيومي و يا مستقيما به ديوار تكيه كرده‌اند.

سيستم آشپز خانه هاي tetrix :

آشپزخانه‌اي با تركيب فضايي خلاق كه ساختار اصلي آن بر مبناي مدول‌ها و رنگ‌هاي متنوعي ، با هدف خلق زيبايي بدون داشتن نظم و خط ديدي مشخص شكل گرفته است. “مايكل يانگ” در طراحی  اين سيستم با بهره گيري از الگوهاي منطقي و رنگي و بازي با مدول ها بر روي محورهاي افقي به ساخت تركيبات جديد به منظور ايجاد تغييرات اساسي در مفهوم زندگي در آشپزخانه ها پرداخته است.

در طراحي آشپزخانه هاي تتريكس با استفاده از مدول‌هايي با اندازه‌هاي گوناگون ، به بي‌نهايت فرم‌هاي هارمونيك دست پيدا مي‌كنيم كه انتخاب بجاي رنگ‌ها به زيبائي آنها جلوه‌اي مضاعف مي‌بخشد. جذابيت رنگ و تنوع طيف رنگي موجود (بيش از 40 طيف رنگ براق و مات كه توسط ميشل يانگ طراحي شده است) امكان خلق تركيب‌بندي‌هاي متنوع رنگي را در فضاي آشپزخانه فراهم مي كند. بر اين اساس مي‌توان گفت كه اين سيستم مدولار قابليت انطباق و پاسخگويي به انواع مختلف نيازهاي زيبايي شناسي و كاربردي را دارا مي باشد. از مهم ترين ويژگي ها در طراحي اين آشپزخانه ها ايجاد حس وحدت و يكپارچگي با فضاهاي مجاورش نظير ناهارخوري و يا نشيمن است، كه اين كار بواسطه ادامه يافتن مدول هاي هندسي در اين فضاها با رنگ و جنسي همخوان صورت مي‌گيرد. بدين منظور پايه هاي مدولار در نظر گرفته شده براي تعبيه محل پخت و پز بر روي المان هايي با كاربري فراوان ولي كوتاه قرار مي‌گيرند تا يكپارچگي فضاهاي بين آشپزخانه و سالن حفظ گردد.

درب كابينت‌ها از پانل‌هاي لامينيت شده براق ، مات و رفلكس تهيه شده‌اند. و نظر به اينكه طراحي اينگونه از آشپزخانه‌ها به گونه‌اي است كه ميبايست با مبلمان سالن هماهنگي تنگاتنگي ايجاد نمايد، لذا براي مدول‌هائي كه به داخل سالن پيشرفتگي پيدا مي‌كنند از رنگ‌هاي پلي استر ( براق و يا مات ) استفاده مي‌شود. حاشيه پاخور زير كابينت ها با يك نوار آلومينيومي پوشش داده شده و صفحه روي كابينت هاي پايين از جنس كوارتز طراحي شده اند.

نمونه دیگر از طراحی سیستم های مختلف کابینت آشپزخانه طراحی سيستم آشپزخانه هاي life :

ايده‌ی تكامل فرم و كارآمدي يك آشپزخانه با هدف طراحي آن بر مبناي ارتفاع هاي مناسب كاري و هماهنگ نمودن آن با نيازهاي روزمره زندگي، منجر به شكل گيري آشپزخانه هايي با سيستم مدولار لايف گرديد. اين سيستم آشپزخانه‌اي به واسطه تنوع در اندازه‌هايش، تفاوتي عمده با ديگر آشپزخانه‌ها دارد، چرا كه هدف آن، شكل‌گيري فضايي كاربردي در تناسب با نيازهاي كاربران اصليش مي باشد. همانطور كه ميدانيم انسان‌ها عموما از نقطه نظرهاي مختلفي با هم متفاوت هستند، اين تفاوت‌ها علاوه بر تناسبات ظاهري، در زمينه عادت‌ها، خواسته‌ها و تمايلات آنها به خوبي قابل درك مي‌باشد. بنابراين منطقي است كه هركس بخواهد محيط خانه‌اش را با تمايلات و نيازهاي روزمره خود منطبق نمايد، مخصوصا در فضاهاي عملكردي نظير آشپزخانه. در نهايت امر توجه به تمايلات و شرايط خاص كاربران آشپزخانه‌ها منجر به شكل گيري فضايي گرم و صميمي با حضور بيشتر افراد خانواده مي گردد.

ايده طراحي آشپزخانه‌هاي لايف با هدف استفاده از ارتفاع‌هاي كاربردي صحيح از طريق سيستم مدولار با 24 ارتفاع كاري مختلف شكل گرفته‌است. اين سيستم شامل 3 ارتفاع پايه، 4 ارتفاع پاشنه (حاشيه پاخور زير كابينت) و 2 ارتفاع ميز كاري مي باشد كه تركيبات آنها حالت‌هاي متفاوتي را به منظور انتخاب در اختيار كاربران قرار مي‌دهد. بنابراين مي‌توان گفت در اين سيستم براي هر فعاليتي در آشپزخانه يك اندازه صحيح وجود دارد. به تعبيري ديگر، آشپزخانه لايف به معني طراحي و ساخت آشپزخانه بر اساس اندازه‌هاي دلخواه مي‌باشد.

طراحی سیستم های مختلف کابینت آشپزخانه

در طراحي آشپزخانه خانوادگي لايف بايد به دو موضوع توجه خاصي داشت از يك‌طرف اين آشپزخانه بايد گنجايش زيادي براي استفاده يك خانواده را داشته باشد و از طرفي ديگر نبايد حجيم و جاگير به نظر برسد.

 

 

 

طراحی سیستم های مختلف کابینت آشپزخانه

نادری