طراحی سطوح کف خانه در نقش میز و قفسه در Miyamoto / معماری Tato Architects

طراحی سطوح کف خانه در نقش میز و قفسه در Miyamoto / معماری Tato Architects

طراحی سطوح کف خانه : استودیوی ژاپنی «تاتو» (Tato) فضای داخلی این خانه در «اوساکا» را مانند اتاقی منفرد طراحی کرد که در آن سکوهای زاویه‌دار عملکرد‌های گوناگونی ایفا می‌کنند و از طریق یک سلسله پله‌های چوبی مارپیچ با هم مرتبط می‌شوند. گروه معماری تاتو این خانه را برای خانواده‌ای سه نفره طراحی کرد که خواستار ارتباطی یکپارچه میان فضاهای داخلی خانه‌شان بودند؛ ارتباطی که سبب تسهیل ایجاد رابطه‌ای قوی‌تر میان اعضای این خانه شود.

این استودیو –که در نزدیکی شهر کوبه قرار دارد- در بیان خود از این پروژه گفت: «خواسته مشتری از ما این بود که اعضای خانواده بتوانند به یکدیگر احساس نزدیکی کنند، صرف نظر از این که در کدام بخش از خانه قرار دارند.»

«از این گذشته، در این خانه نیاز به اتاق‌های خصوصی نبود زیرا اهالی خانه احساس می‌کردند حضور یک نفر در اتاق شخصی خودش احساس تنهایی ایجاد می‌کند؛ و فضاهای کمد و انبار لوازم نیز مورد نیاز آن‌ها نبود زیرا نمی‌خواستند چیزی را از نظر مخفی کنند.»

این بنا که از نظر ابعاد معادل یک خانه دوطبقه است با استفاده از مجموعه‌ای از کف طبقات با زوایای غیرقائم تقسیم‌بندی شده‌است. این کف‌ها نواحی عملکردی اختصاصی را در درون خانه بوجود می‌آورند.

 

هر یک از این سطوح به اندازه 70 سانتی‌متر از سطح پایینی خود بلندتر است. این تفاوت در ارتفاع‌ها کمک می‌کند که سطوح کف بعنوان میز یا قفسه نیز کاربرد داشته‌باشند.

از اولین سطح که محل ورودی است و جای قرارگیری لباس‌ها و دوچرخه‌ها است، طبقات به صورت مارپیچ در طول دو ضلع خانه بالا می‌روند. این سطوح پیش از آن که دوباره منشعب شوند و به دو تراس روی بام منتهی گردند، در بخش مرکزی خانه که یک فضای نشیمن است همگرا می‌شوند.

 

تیم طراحی در مورد الگوی مارپیچی سطوح گفت: «با استفاده از ترکیب دو فرم مارپیچ موفق شدیم مسیرهای متعددی را در داخل خانه ایجاد کنیم که تقسیم‌بندی‌های متفاوت فضایی و تغییرات در گردش را ممکن سازد و در خانه این پتانسیل را به وجود آورد که اهالی خانه با تغییر سبک زندگی بتوانند تغییرات دلخواهشان را در خانه ایجاد کنند.»

سازه فولادی ساختمان از مقررات محلی ایمنی در برابر آتش پیروی می‌کند و سازه‌ای پشتیبان را برای سیزده سطح اضافه شده به خانه مهیا می‌کند. هفت عدد از آن‌ها از تیر سقف آویخته شده‌اند و مابقی توسط لوله‌های فولادی با مقطع مربعی نگه‌داشته می‌شوند.

 

این سطوح با استفاده از تیرهای ساده فولادی ساخته شده‌اند که صفحات محکم تاخورده‌ای را نگه می‌دارند و در پایین به صورت نمایان رها شده‌اند.

هر سطح با استفاده از یک پلکان کوچک که از قاب‌های مشکلی فلزی و سطوح چوبی ساخته شده به سطوح قبل و بعد خود متصل می‌گردد. این پله‌ها به فضای این خانه که به نوعی مینیمال است، گرمی و جزییات طبیعی می‌بخشند.

موقعیت این خانه در محله‌‌ای شهری، پرتراکم و رو به رشد طراحان را بر آن داشت تا طرحی ارائه دهند که در آن احتمال ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه در اطرف بنا در نظر گرفته‌شود.

به جای تلاش برای جای دادن هرگونه‌ باغچه در طبقه همکف، سطح اشغال ساختمان تقریبا بیشتر محیط سایت را اشغال کرده‌است و تراس‌های روی بام فضاهای باز مورد نیاز را با دسترسی بهینه به نور خورشید تامین می‌کند.

این تراس‌ها از اتاق خواب اصلی و یک حمام در بالای خانه -که به نوبه خود به نشیمن مرکزی خانه مرتبط است- قابل دسترسی‌ هستند.

مالکین این خانه که پیش از این در نزدیکی اینجا زندگی می‌کردند به تدریج به این خانه نقل مکان کردند و بطور پیوسته سطوح مختلف خانه را با مبلمان و لوازمشان پر کردند بطوریکه محیطی کاملا شخصی‌سازی شده را همانطور که مد نظر معماران آن بود ایجاد کردند.

گروه معماری تاتو پیش از این از متدهای مشابهی برای خلق سطوح چندمنظوره استفاده کرده‌بود، از جمله یک پروژه که در آن یک میز نقش پاگرد یک پله را داشت، و پروژه‌ای دیگر که در آن مبلمان توکار یک پلکان را شکل می‌دادند.

 

 

 

 

طراحی سطوح کف خانه

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen