طراحی سازه های رنگی دیزاینر کره ای Do Ho Suh، نمایانگر تجربه او از مهاجرت

طراحی سازه های رنگی دیزاینر کره ای Do Ho Suh

طراحی سازه های رنگی دیزاینر کره ای Do Ho Suh، نمایانگر تجربه او از مهاجرت

طراحی سازه های رنگی Do Ho Suh ؛ هنرمند کره ای Do Ho Suh، تفاوت مکان های مختلفی که در آن ها زندگی یا کار کرده است را با این سازه رنگارنگ در گالری Victoria Mio در لندن به نمایش گذاشته است. این سازه درواقع ایده هایی درباره ملیت، هویت و مهاجرت را نشان می دهد.

01

 

حالت راهرویی بودن سازه، به ایده Suh که زندگی را مانند یک سفر می بیند، فرمی فیزیکی بخشیده است – اثر او درواقع به صورت راهرویی دنباله دار طراحی شده است که هر بخش آن به مکانی متفاوت مربوط می شود که Suh آن را تجربه کرده است.

Suh اظهار داشته است: ” من زندگی را مانند یک گذرگاه می بینم، با مبدأ و مقصدی نامشخص و متغیر. ما همواره تمایل بیشتری به تمرکز روی مقصد داریم و دقیقا به همین دلیل است که از فاصله بین مبدأ و مقصد غافل می شویم. ”

02

بخش اصلی نمایشگاه یک سازه با مقیاسی یک به یک است که از پانل هایی رنگی و از جنس پارچه ای نیمه شفاف ساخته شده است و Hub نام دارد.

هر بخش این سازه به طور مجزا نمایانگر مکانی متفاوت است که هنرمند در آن زندگی و یا کار کرده است که شامل خانه دوران کودکی او در کره جنوبی و آپارتمان ها و استودیوهای مختلف پس از آن می شود.

03 طراحی سازه های رنگی دیزاینر کره ای Do Ho Suh
طراحی سازه های رنگی دیزاینر کره ای Do Ho Suh

او در ادامه سفرهای خود، 5 سال پیش به لندن نقل مکان کرد و دست به خلق Hub زد، سازه ای از آپارتمانی در لندن، درواقع تنها بخشی از آن خانه او در پایتخت انگلستان را نشان می دهد.

این اثر با نه بخش دیگر ادغام شده و سازه ای را کامل کرده است که امکان راه رفتن داخل آن و عبور از مسیر 25 متری آن وجود دارد.

به گفته گالری: ” گذر کردن از میان این سازه ها که به دقت و با ظرافت زیادی ایجاد شده اند و بسیار سبک می باشند، به منظور ایجاد تجربه یک ثبات احساسی ممتاز و یک حس جاری بودن در افراد می باشد؛ عبور کردن از مرزها و حرکت بین حالات روانی گوناگونی که در فرد ایجاد می کنند. ”

04 طراحی سازه های رنگی دیزاینر کره ای Do Ho Suh
طراحی سازه های رنگی دیزاینر کره ای Do Ho Suh

همچنین این موضوع به صورت انیمیشن در اطراف سازه به نمایش گذاشته شده است؛ عکس هایی از مکان هایی متفاوت که به صورت دیجیتالی به یکدیگر وصل شده اند.

یکی از این آثار درمورد تولد اولین دختر Suh می باشد. هنرمند سه دوربین فیلمبرداری GoPro را به کالسکه او وصل کرده است تا دیدهای متفاوت و صداهای گوناگون خیابان را ضبط کند؛ البته در کنار مکالمات بین پدر و دختر به زبان انگلیسی و کره ای.

05

کار دیگری نیز در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است؛ این اثر که به تازگی تکمیل شده است Rubbing/Loving نام دارد. (Rubbing به معنای روبرداشت است؛ تصویری است که با قراردادن کاغذ روی سطحی غیرمسطح و کشیدن مدادرنگی یا پاستل یا … روی آن پدید می آید)

بعد از ساخت آپارتمان نیویورک که Suh سه سال گذشته را در آن زندگی کرده است، او در ابتدا به سال 1997 بازگشت؛ این بخش با پوشاندن تمامی صفحات داخلی با کاغذ و انجام روبرداشت با مدادرنگی و پاستل خلق شد.

حرکت و خروج او از نیویورک با مجموعه آثاری به تصویر کشیده شده است که داخل جعبه های نور قراردارند، درواقع یک سری از لوازم خانه هستند که از پارچه سفید ساخته شده اند.

06 طراحی سازه های رنگی دیزاینر کره ای Do Ho Suh
طراحی سازه های رنگی دیزاینر کره ای Do Ho Suh

این نمایشگاه همچنین پروژه جدید Suh را معرفی می کند، پروژه ای که در آن سازه های معماری در مقیاس های بزرگی و در دو بعد فشرده شد اند.

با استفاده از بافت های ژلاتینی، آثار به هم دوخته شده اند. اما وقتی که در آب غوطه ور می شوند، ژلاتین حل شده و با کاغذ مخلوط می شود و تصویری را ایجاد می کند  که در آن رشته های نخ به صورت چارچوب هایی از شکل ظاهر می شوند.

این اثر تا تاریخ 18 مارس 2017 در گالری Victoria Mio در شمال لندن به نمایش گذاشته می شود.

 

 

تحریریه پویانو: جعفری

منبع : dezeen