طراحی سازه تندیس وار “حلقه آهنی” در Wales و توقف پروژه بعد از اعتراضات مردمی

طراحی سازه تندیس وار “حلقه آهنی” در Wales و توقف پروژه بعد از اعتراضات مردمی

طراحی سازه تندیس وار ؛ برنامه های یک سازه تندیس وار جدید به نام “حلقه آهنی” که در قلعه Flint در Wales واقع شده است، در پی اعتراضات مردمی متوقف شد. در هفته گذشته، معماران George King به عنوان برندگان رقابتی انتخاب شدند که توسط دولت Wales برگزار شده بود تا یک اثر هنری شاخص برای بزرگداشت “سال افسانه های Wales” پیشنهاد و طراحی شود؛ طرح تیم برنده، “حلقه آهنی”، متشکل از یک سازه دایره ای شکل عظیم است که تنها در دو نقطه داخل زمین فرو رفته است تا فضایی کنسولی شکل را برای ایستادن و تماشا کردن چشم اندازهایی از قلعه و رودخانه Dee پدید آورد.

اما مخالفان این طرح ادعا کردند که این سازه به گونه ای آشکار و واضح به “حلقه آهنی” قلعه هایی اشاره دارد که توسط شاه ادوارد اول و در طی سلطنت او از سال 1272 تا 1307 میلادی برای “منکوب و سرکوب کردن” مردم Wales استفاده شد. بعد از اینکه یک فراخوان آنلاین، با درخواست مسدود کردن و از بین بردن این پروژه، به بیش از 7000 تأیید از طرف مردم رسید، وزیر اقتصاد Ken Skates پروژه را متوقف کرد تا طرح آن بازنگری شود.

به گفته Skates: ” ما به حرف مردم گوش دادیم و قدرت احساساتی را که درباره این سازه هنری پیشنهادی در قلعه Flint وجود داشت در نظر گرفتیم، و احساس کردیم که کار درست این است که مکثی در پروژه ایجاد شود و در برنامه های آن تجدید نظری صورت گیرد. ”

” ما با همکاری با شرکای محلی، به بررسی طرح های پیشنهادی برای توسعه در Flint ادامه خواهیم داد، این بررسی ها شامل امکانات جدید برای بازدیدکننده ها نیز می شود. ”

این حلقه آهنی که در محلی واقع شده است که پادشاهی بریتانیا از یک سلسله قرون وسطایی به دیگری تحویل داده شد، به عنوان نمادی طراحی شده است از ” یک تاج زنگ زده عظیم که نشان دهنده رابطه بین حکومت های پادشاهی قرون وسطایی اروپا و قلعه هایی است که آن ها ساخته اند “.

به گفته George King: ” این سازه فرمی به ظاهر بی ثبات و متزلزل اما درواقع متعادل خواهد داشت. نیمه ای از آن در زیر زمین دفن می شود، و نیمه دیگر آن به طور معلق در هوا قرار می گیرد؛ این طرح ماهیت ناپایدار تاج را نشان می دهد. ”

طراحی سازه تندیس واراین سازه 395000 پوندی از فولاد هوا دیده ساخته می شود، این امر این امکان را ایجاد می کند که سازه تا 7 متر (23 فوت) ارتفاع داشته باشد و دایره ای به قطر 30 متر (98 فوت) را تشکیل دهد. نقل قول ها و گفته هایی که توسط جامعه محلی انتخاب شده اند، روی سطح حلقه حکاکی خواهند شد، تا تجلیلی باشد از ارتباط این سازه با دیگر نمادهای محلی، شهرهای تاریخی و محیط طبیعی.

King همچنین افزود: ” این سازه با دقتی بالا طراحی شده است تا بتواند در مقیاس های مختلفی کاربرد داشته باشد. از دوردست، فرم مجسمه ای شکل برجسته و قابل توجه آن شبیه به یک اثر باستانی غول پیکر است که در کرانه ساحل Dee Estuary از پا افتاده است. ”

” مقیاس و ظاهر پویا این سازه این معنی را می دهد که این اثر بی درنگ به یک نماد قابل تشخیص و شاخص در منطقه تبدیل خواهد شد. هرچند، اگر به سازه نزدیک شویم، متوجه خواهیم شد که به طور آشکاری چیزی فراتر از تنها یک سازه تندیس شکل می باشد. ”

 

 

در این پروژه همچنین بهسازی هایی نیز برای قلعه که در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است، انجام شد. مانند یک پلکان مارپیچ از جنس فولاد ضد زنگ، و یک طرح مقدماتی برای پوشش دادن لبه ساحلی گسترده تر Flint.

 

 

طراحی سازه تندیس وار

تحریریه پویانو: جعفری

منبع: archdaily