طراحی سازه الحاقی کنار خانه ییلاقی در مسیر حرکت خورشید ، میامی

طراحی سازه الحاقی کنار خانه ییلاقی در مسیر حرکت خورشید ، میامی

طراحی سازه الحاقی کنار خانه ییلاقی : این سازه الحاقی پوشیده شده از گیاه که به یک خانه ییلاقی در میامی اضافه شده، توسط یک هسته بتنی مارپیچ پشتیبانی می شود که دقیقا مطابق با مسیر خورشید در اوایل تابستان، کالیبره شده است.

این خانه مستقل که “مسیر خورشید” نامیده شده، برای آشپز مشهور Frank Prisinzano ساخته شده است؛ یک آشپزخانه بیرونی در طبقه همکف، یک اتاق خواب مستر در طبقه اول، و یک عرشه آفتاب گیری روی سقف خانه طراحی شده اند‌.

معمار نیویورکی Christian Wassmann توضیح داده است: ” این سازه سه طبقه به مرکزی جدید برای زندگی این آشپز، خانواده اش و دوستانش تبدیل شده است. ”

یک دیوار بتنی به شکل تخته و به صورت مارپیچ هسته اصلی خانه را تشکیل داده است، و راه پله ای را شامل می ‌شود که دسترسی به فضاهای مختلف خانه را فراهم کرده است.

شکل آن بر اساس مسیری است که خورشید در طول انقلاب تابستانی طی می‌ کند – طولانی ترین روز سال در نیمکره شمالی که سالانه در ۲۱ ژوان اتفاق می افتد.

به گفته Wassmann: ” این دیوار منحنی به طور همزمان ساختاری، کاربردی و تندیس وار است. به لحاظ مفهومی این منحنی که بر اساس نمودار مسیر خورشید طراحی شده به عنوان ستون فقرات پروژه عمل می کند. ”

در باغ این خانه ییلاقی، معماران یک فضای ناهارخوری باز را طراحی کرده اند که توسط فضای اتاق خواب در طبقه بالا سایه اندازی شده است. این فضا شامل یک اجاق چوب سوز، یک باربیکیو، یک میز از جنس سنگ مرمر و چند صندلی می باشد.

در طبقه اول سازه، اتاق خواب مستر تمام فضای طبقه را اشغال کرده است. این فضا توسط هسته بتنی به دو بخش تقسیم شده و در نتیجه حمام از فضای خواب جدا شده است.

شیشه های کف تا سقفی تمام حجم خانه با پلانی مربع را فرا گرفته اند. روی نما تاک های آویزان شده توسط مجموعه ای از کابل ها نگه داشته شده و برای این خانه شفاف، حریم خصوصی پدید آورده‌ اند.

برای هماهنگی با پوشش چوبی کف و سقف فضا، سطح ستون مرکزی بتنی با بافتی چوب ساخته شده است. دیگر قطعات مهم فضا شامل یک روتختی روشن با الگوهایی عجیب و یک صندلی راحتی با طرح گورخری می باشد.

توضیح معمار: ” روی سقف ساختمان یک حمام آفتاب وجود دارد؛ جایی که دیوار، مسیر حرکت خورشید را در انقلاب تابستانی نشان می‌دهد، در آن زمان اشعه خورشید از دیوار به سقف عرشه بازتاب می شود. ”

داربست فلزی که نمای گسترش یافته تا بالای عرشه سقف را شکل داده است، این فضا را با پوشش گیاهی احاطه کرده و حریم ساکنین را در مقابل دید از بیرون به درون حفظ می ‌کند.

خلوت را می توان در زیر آسمان باز و در این فضا یافت، جایی که از تهاجم در زندگی روزمره آزاد می باشد. زمانی که در این فضای تفکر گذرانده می‌ شود، به آرامی ارتباط خانه با خورشید را پررنگ تر کرده و آن را به نمایش می گذارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

طراحی سازه الحاقی کنار خانه ییلاقی

تحریریه پویانو: جعفری

منبع: dezeen