طراحی روف گاردن : پشت بام خانه تان را پاتوق خوش گذرانی کنید!

طراحی روف گاردن : پشت بام خانه تان را پاتوق خوش گذرانی کنید!

طراحی روف گاردن : اگر سطح حیاط برای کاشتن گل و گیاه و خوش گذراندن در هوای مطبوع کافی نیست یا اصلا حیاط ندارید، پشت بام که هست! آپارتمان ها هر چقدر هم که شما را محدود کنند، باز هم به قدری دست و دلباز هستند که بتوانید بساط وقت گذراندن های شبانه تان را برپا کنید. گذشته از این، آن بالا چیزهایی هست که این پایین دیده نمی شود!

آن طوری که می شود آسمان را از پشت بام تماشا کرد، به هیچ وجه از جاهای دیگر ممکن نیست. شما همین این را می دانید. پشت بام آپارتمان بلند شما جایی است که می توانید از چشم انداز آن لذت ببرید. شهرها در طول شب خیلی دیدنی می شوند و اگر در ارتفاع قرار گرفته باشید، برای تان جذاب تر هم خواهند شد. حالا این که پشت بام آپارتمان شما چقدر وسوسه برانگیز است و شما تا چه حد تمایل دارید وقت تان را در فضای آن صرف کنید، به این برمی گردد که چقدر به آن رسیده اید. زیبایی پشت بام هم چیزی است که مانند دیگر قسمت های آپارتمان به طراحی نیاز دارد. اینجاست که طراحی روف گاردن با مزیت های فوق العاده اش مطرح می شود.

روف گاردن چیست؟

روف گاردن به فضای سبزی گفته می شود که روی پشت بام اجرا می گردد. این فضا معمولا به خاطر کمبود سطح کافی برای کاشت گیاهان در حیاط آپارتمان های امروزی ایجاد می شود و هدف از طراحی و اجرای آن، مقابله با کم لطفی معماری مدرن است که احساس خوب زندگی در منزل را تا حد زیادی نادیده گرفته است. به زبان ساده تر، حالا که خانه های ویلایی به آپارتمان های بلند و آسمان خراش های شلوغ تبدیل شده اند، دیگر جایی برای گپ و گفت های خانوادگی و دوستانه در فضای باز نمی ماند، چرا که نهایت فضای باز این آپارتمان ها حیاط کوچکی است که گنجایش چندانی ندارد. روف گاردن ها کمک می کنند این فضای سبز از دست رفته جبران شود و تا جایی که من خبر دارم، تقریبا موفق هم بوده اند.

در این مطلب، به شما خواهیم گفت که چطور با طراحی روف گاردن، پاتوق خوش گذرانی خود را برپا کنید! همراه ما باشید.

چشم انداز زیبا را تجربه کنید

اگر می پرسید که طراحی روف گاردن چه مزیت هایی دارد، اولین چیزی که به شما می گویم این است که چشم انداز پشت بام خیلی وسوسه برانگیز و جذاب است. اگر حتی یک بار هم پای تان به پشت بام یک آپارتمان بلند باز شده باشد، احتمالا می دانید درباره چه حرف می زنم. وقتی شما آن بالا هستید، همه شهر زیر پای تان است و می توانید زیبایی های آن را زیر نور ماه ببینید. مطمئنا طراحی روف گاردن علاوه بر ویژگی های دیگری که دارد به خاطر این خصوصیت جالبش فوق العاده خواهد بود.

کفپوش را با دقت انتخاب کنید

یک روف گاردن زیبا کفپوش زیبا هم می خواهد! برای این که از پایه به موضوع طراحی روف گاردن بپردازید، بهتر است با انتخاب کفپوش شروع کنید. کفپوش هایی که انتخاب می کنید باید در عین داشتن زیبایی، مقاوم هم باشند، چرا که قرار است در برابر بارش برف و باران قرار بگیرند و شما نمی خواهید به همین زودی ظاهرشان زشت و نامطلوب شود. سعی کنید انتخاب کفپوش را با دقت و توجه کافی انجام دهید. اگر دوست داشته باشید، می توانید از دو یا چند نوع کفپوش در کنار هم استفاده کنید.

گرم و دوست داشتنی چیدمان کنید

فکر کنید پشت بام همان خانه شماست. طوری آن را چیدمان کنید که انگار دکوراسیون نشیمن تان را طراحی می کنید. هر عنصری که به شما احساس راحتی می دهد و حس حضور در خانه را ایجاد می کند، به پشت بام ببرید؛ از مبل راحتی گرفته تا فرش و گلدان و هر چیز دیگری که فکرش را می کنید. روزنامه ها، کتاب ها و چیزهایی که سرگرم تان می کنند را نیز با خود ببرید تا در اوقاتی که قرار است در آنجا بگذرانید، با آن ها مشغول باشید.

یک نقطه کانونی تعریف کنید

تعریف نقطه کانونی از مواردی است که نقش مهمی در طراحی روف گاردن ایفا می کند. نقطه کانونی به قسمتی از دکوراسیون گفته می شود که معمولا در مرکز توجه قرار می گیرد و سایر عناصر در حول آن آرایش پیدا می کنند. یک نقطه کانونی یک تلویزیون باشد، اما معمولا در پشت بام تلویزیون قرار نمی گیرد؛ بنابراین می توان یک آبنما یا شومینه را جایگزین آن کرد. همچنین می توان از یک فلاورباکس خاص با آرایش متفاوت نیز استفاده کرد. ایجاد نقطه کانونی به شما کمک می کند چیدمان صندلی ها را خیلی راحت تر انجام دهید.

روی کاشت گیاهان نظارت کنید

وقتی می خواهید برای کاشت گیاهان در باغچه های روف گاردن اقدام کنید، روی انتخاب های خود حساس باشید. سعی کنید تنوع گیاهان را در حدی نگه دارید که زیبایی فضا بیش تر شود، اما بیش از حد هم شلوغ به نظر نرسد. اگر بتوانید در کنار کاشت گل ها و درختچه ها از گیاهانی استفاده کنید که سایه دارند، می توانید از آن ها برای داشتن یک فضای خنک و مطبوع در فصل تابستان استفاده کنید.

مبل ها را بین باغچه ها بچینید

چه چیزی بیش تر از نشستن زیر سقف آسمان می چسبد؟ همنشین شدن با گل و گیاه و حس طراوت بخش شان! البته که روف گاردن ها برای همین طراحی می شوند که شما از فضای سبز آن ها استفاده کرده و لذت ببرید، پس فراموش نکنید که چه جایی برای قرار دادن صندلی ها بهتر است. مبل های راحتی تان را جایی میان باغچه ها یا کنار آن ها قرار دهید تا از عطر، زیبایی و سایه ی گیاهان بهره مند شوید. اگر از همان ابتدای کار به فکر فضای نشیمن باشید، می توانید چیدمان خیلی جالب تری در میان باغچه ها انجام دهید.

فضای عصرانه خوری تدارک ببینید

یک روف گاردن فوق العاده برای نوشیدن چای و قهوه جای فوق العاده ای است. وقتی خسته و کلافه از سر کار به خانه می آیید و می خواهید کمی استراحت کنید، می توانید بساط عصرانه خوری تان را به پشت بام برده و در آن جا به میل کردن مشغول شوید. شما می توانید با تدارک دیدن یک ست عصرانه خوری کوچک و جمع و جور در قسمتی از پشت بام چنین فضایی را ایجاد کنید. اگر فضای کافی برای قرار دادن ست عصرانه خوری را ندارید، آن را با مبل های راحتی تان ادغام کنید.

سایه بان را فراموش نکنید

حتما خودتان هم می دانید که سطح پشت بام در روزهای گرم تابستان شبیه جهنم می شود! چنین فضایی را هم نمی توان برای وقت گذراندن مناسب دانست، چون هیچ کس از گرمازدگی خوشش نمی آید. خلاصه این که حواس تان باشد وقتی نشیمن را تعریف می کنید، یک سایه بان نیز برای آن در نظر بگیرید. اگر از درخت استفاده می کنید، تا حدودی مشکل تان حل شده است، اما در صورتی که هیچ سایه ای در پشت بام وجود ندارد، از چترهای مخصوصی استفاده کنید که برای این منظور طراحی شده اند. به این شکل از گرمای آفتاب در امان خواهید بود.

تعداد گلدان ها را بیش تر کنید

روف گاردن شما با حضور هر چه بیش تر گیاهان زیباتر می شود. اگر گلدان هایی دارید که در آپارتمان تان نور کافی دریافت نمی کنند و به آفتاب نیاز دارند، آن ها را به پشت بام ببرید. مطمئن باشید که با این کار به آن ها لطف بزرگی کرده اید. گذشته از این، اگر چندین گلدان در پشت بام تان داشته باشید، برای آب دادن به آن ها هم که شده به پشت بام سر می زنید و این خود بهانه ای می شود برای این که از چهار دیواری منزل تان بیرون بیایید و کمی از هوای آزاد لذت ببرید.

به فکر شب ها هم باشید

طراحی روف گاردن شما نباید این گونه باشد که انگار فقط در هوای روشن به فضای آن می روید. روف گاردن ها معمولا بیش تر در طول ساعات عصر و شب مورد استفاده قرار می گیرند و دقیقا به همین خاطر است که شما باید تاریکی را هم در حین طراحی فضا در نظر بگیرید. اگر نور ملایم را ترجیح می دهید، تعدادی شمع یا فانوس به بام ببرید. اگر دوست دارید در نور زیاد به گپ و گفت بنشینید، بهتر است از لامپ استفاده کنید تا فضای نشیمن تان روشن باشد.

با نور به فضا جذابیت بدهید

جدا از این که پشت بام شما برای وقت گذراندن در شب به نور احتیاج دارد، باید به این هم توجه کرد که نور می تواند باعث زیبایی بیش تر یک فضا شود. اگر بتوانید نورپردازی فضا را استادانه و به صورت حرفه ای انجام دهید، مطمئنا فضای بسیار زیباتری خواهید داشت. این روزها کاربرد نور مخفی در دکوراسیون از دیگر روش های نورپردازی محبوب تر است. اگر شما هم به دنبال ایجاد یک دکوراسیون مدرن و امروزی هستید، پیشنهاد می کنم قسمت های مختلف را با نور مخفی طراحی کنید تا زیبایی روف گاردن تان در هنگام شب دوچندان شود.

 

 

 

تحریریه پویانو