طراحی راه پله : انواع راه پله در طراحی داخلی

طراحی راه پله : انواع راه پله در طراحی داخلی

طراحی راه پله : راه پله ها عناصر اصلی سیرکولاسیون عمودی در ساختمان ها هستند. دیزاین آن ها نیز تأثیر مهمی بر زیبایی فضای داخلی دارد. راه پله ها همچنین می توانند به عنوان یک قطعه تندیس وار هنری، در فضاهای دخلی یا خارجی کاربرد داشته باشند. بنابراین ما مجموعه ای از پلکان های خلاق و خیره کننده را جمع آوری کرده ایم که از شکل ها، کانسپت ها و متریال های متفاوتی ساخته شده اند.

پلکان چوبی موج دار بسیار زیبا، طراحی Arquitectura En Movimiento. یک پلکان U شکل که از چوب گردو ساخته شده و با توجه به باز اودن فضای بین پله ها، امکان ورود نور طبیعی به فضا را فراهم کرده است.

این پلکان که ” پلکان مهره ها ” نام دارد، توسط Andrew McConnell طراحی شده است. نرده های آن به شکل ستون فقرات وال، از جنس فولاد و به رنگ سیاه ساخته شده اند.

پله های خانه اپرای گوانگژو (Guangzhou)؛ این مکان توسط معماران زاها حدید طراحی شده است و یک سالن نمایش 1800 نفره را ارائه می دهد که مجهز به آخرین تکنولوژی های صوتی می باشد. و همچنین یک سالن چندنظوره با 400 صندلی برای اجراهای هنری، اپرا و کنسرت ها. طراحی داخلی این مکان بسیار منحصر به فرد می باشد.

پلکان مارپیچی چوبی ، طراحی Tron Meyer که از لایه های کوبیده شده چوب ورقه ای و به شکل مارپیچ ساخته شده است.

پلکان بی انتها ، طراحی شده توسط DRMM؛ این سازه یک پلکان پیچیده می باشد که هیچ پایانی ندارد، و از پانل های چوب ورقه ای درخت لاله ساخته شده است.

راه پله نورافکن مارپیچ که توسط PSLAB و به گونه ای طراحی شده است که لامپ هایی داخل نرده های آن تعبیه شده و نرده ها به صورت مارپیچ تا سقف ادامه پیدا کرده اند.

پلکان بی نهایت که توسط Olafur Eliasson طراحی شده، یک پلکان مارپیچ فوق العاده است که پایانی ندارد.

طراحی راه پله ورقه ای ، طراحی Disguincio & Co؛ یک پلکان تندیس وار که از فایبرگلاس تقویت شده با نوارهای فیبرکربن، ساخته شده است.

فروشگاه “خیابان پنجم آرمانی” توسط معماران Doriana & Massimiliano طراحی شده و سه طبقه دو ساختمان واقع شده بین خیابان های پنجم و پنجاه و ششم را دربرگرفته است.

پلکان نمایشی Villa Mallorca ، طراحی استودیو Mishin بوده و درواقع یک راه پله زیبای قرمز رنگ می باشد که از پانل های مسی سوراخدار ساخته شده است. زیبایی این سازه در نرده هایش که به صورت پارامتری طراحی شده اند، به نمایش گذاشته شده است.

این پلکان که در معروف ترین فروشگاه Longchamp در نیویورک واقع شده است، طراحی استودیو Heatherwick می باشد و می توان آن را به عنوان خلاقانه ترین پلکان در ایالات متحده آمریکا در نظر گرفت.

پلکان گذرگاه ” که طرحی از معماران NEXT می باشد، یک شکل هندسی ترکیبی از راه پله و گذرگاه است که از فولاد کورتن ساخته شده و در فضای باز قرار گرفته است.

METU MODSIM یک ساختمان به طراحی استودیو معماری Yazgan design می باشد که در زمینی به مساحت 5200 مترمربع واقع شده است؛ راه پله زرد رنگی که در بخش آتریوم این ساختمان طراحی شده است، بدون شک سزاوار قرار گرفتن در میان دیگر نمونه های این مجموعه می باشد!

طراحی راه پلهطراحی راه پله هنری دیگری که باید به آن اشاره کرد، توسط معماران Tetrarc طراحی شده و داخل دانشکده هنر در سنت هربرن، در فرانسه واقع شده است.

آخرین مورد پلکانی به نام ” پلکان خطای دید “، طرحی از Storage Associati می باشد. پلکانی منحصر به فرد که میله های فلزی مسطح بلندی به جای نرده دارد که از سقف پایین آمده و به این سازه شکلی شگفت انگیز و جذاب داده اند.

 

 

 

طراحی راه پله

تحریریه پویانو: جعفری

منبع: arch2o