گام به گام طراحی دکوراسیون منزل سبک مینیمالیسم

گام به گام طراحی دکوراسیون منزل سبک مینیمالیسم

طراحی دکوراسیون منزل سبک مینیمالیسم ؛ سبک مینیمالیسم به معنای ساده گرایی است و ساده گرایی یعنی پرهیز از هر گونه تجمل در طراحی. زمانی که سبک مینیمالیسم را برای طراحی دکوراسیون خود انتخاب می کنید، عملا به هر گونه تجمل و اشرافی گری نه گفته اید. در یک دکوراسیون مینیمال ، شما کمتر با وسیله ای بدون کاربرد و اضافه مواجه خواهید شد. در چنین خانه ای همه چیز در اوج سادگی طراحی شده و یک فضای خلوت، آرامش بخش و بزرگ به وجود می آورند. برای این که یک منزل با دکوراسیون به سبک مینیمالیسم داشته باشید، تقریبا تمام کاری که باید انجام دهید خودداری از به کار بردن تزیینات زیاد است. هر چه میزان تزیینات یک فضا را کمتر کنید، به معنای مینیمالیسم نزدیک تر خواهید شد.

یک دکور مینیمال معمولا به جز طراحی کلی هزینه چندان زیادی به دنبال نخواهد داشت. با به کارگیری سبک مینیمالیسم در دکوراسیون منزل خود، شما با حداقل اجزا به بیشترین میزان تاثیر و زیبایی خواهید رسید. شعار “کمتر یعنی بیشتر”، نمونه این ادعاست. به هر حال برخی ها بر این عقیده هستند که سادگی در زیبایی است.

اگر شما نیز به این موضوع عقیده دارید و سبک مینیمالیسیم را برای طراحی فضای منزل خود مناسب می بینید، با پویانو همراه باشید تا اجرای این سبک را گام به گام فرا گیرید.

۱. از خطوط ساده در طراحی استفاده کنید

برای طراحی یک فضا به سبک مینیمالیسم، باید در وهله اول خطوط را مد نظر قرار دهید. این قسمت از طراحی معمولا به نوع و سبک کار معمار منزل شما بستگی دارد و از پیش تعیین شده است، اما اگر می خواهید دکور فضا را به سلیقه خود انجام دهید، باید از خطوط ساده در طراحی بهره بگیرید. به کار بردن شکست های بسیار و استفاده از فرم های ارگانیک و پیچیده در طراحی مینیمال جایی ندارند؛ پس باید این موارد را به کلی کنار گذاشته و با چند خط ساده دکوراسیون را تعریف کنید. هر چه خطوط به کار رفته در فضا ساده تر و تعداد آن ها کمتر باشد، دکور مینیمال تری خواهید داشت.

طراحی دکوراسیون منزل سبک مینیمالیسم
طراحی دکوراسیون منزل سبک مینیمالیسم

۲. تعداد رنگ ها را محدود در نظر بگیرید

یکی از اصول طراحی مینیمالیستی، استفاده از تعداد رنگ های محدود است. اگر می توانید دکور خود را تماما با یک رنگ طراحی کنید، که چه بهتر، اما در صورتی که تک رنگ بودن مطابق میل شما نیست، بهتر است نهایتا از دو رنگ استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که با زیاد شدن تعداد رنگ های به کار رفته در فضا، مفهوم سادگی از میان می رود و هر چیزی که ساده نباشد، مینیمال هم نیست. رنگ پیشنهادی ما برای ایجاد یک دکوراسیون مینیمال، رنگ سفید است. سفید نماد سادگی و یکی از رنگ های خنثی است. این رنگ می تواند به تنهایی کاملا برازنده محیط زندگی شما باشد و با هر رنگ دیگری نیز به خوبی همنشین شود. سفید، به عنوان نمادی از سبک مینیمالیسم نیز شناخته می شود.

طراحی دکوراسیون منزل سبک مینیمالیسم
طراحی دکوراسیون منزل سبک مینیمالیسم

۳. از پرداختن به جزئیات اضافه بپرهیزید

جزئیات تا حدی که سادگی فضا حفظ شود و در عملکرد آن مشکلی به وجود نیاید، قابل استفاده هستند. در غیر این صورت، لزومی نخواهد داشت که جزئیات زیادی به کار ببرید. برخی از جزئیات ذاتا اضافه و بدون کاربرد هستند و فقط در نقش تزیین فضا ظاهر می شوند. چنین جزئیاتی جزو آن دسته از مواردی به شمار می روند که یک دکور مینیمال نباید شامل شود. شما می توانید در به حداقل رساندن جزئیات تا حدی پیش بروید که حتی برخی عملکردها با کاربرد نیمه ضروری را نیز در راستای سادگی بیشتر حذف کنید.

۴. تزیینات را به حداقل برسانید

تزیینات، در نقطه مقابل مفهوم مینیمالیسم قرار می گیرند. با به کارگیری تزیینات کمتر، فضا ساده تر شده و به معیارهای یک دکور مینیمال نزدیک تر خواهد شد. این بدان معنا نیست که باید به کلی با تزیینات خداحافظی کنید. سعی کنید با به کارگیری لوازم دکوراتیو ساده و اندک، تزیینات فضا را در حد تعادل و به سادگی انجام دهید. برخی از قسمت ها را بدون قرار دادن لوازم دکوراتیو به شکل خود رها کرده و تنها در فضاهای خاص، آن هم به تعداد اندک از این لوازم استفاده کنید.

۵. از ساده ترین مبلمان بهره بگیرید

برای ارتقای مفهوم مینیمالیسم در فضای منزل خود، بهتر است از ساده ترین مبلمان بهره بگیرید. این یعنی زمانی که می توانید با مبلمان ساده عملکرد مورد نظر خود را ایجاد کنید، لزومی ندارد به سراغ انواع پیچیده و عجیب آن بروید. به عبارتی دیگر، هر چه ساده تر، بهتر. فراموش نکنید که اگر به وسیله ای نیاز ندارید، نباید آن را در فضا قرار دهید و در شرایطی که وسایل کاربردی را به کار می گیرید، به سادگی آن ها اهمیت بدهید.

طراحی دکوراسیون منزل سبک مینیمالیسم
طراحی دکوراسیون منزل سبک مینیمالیسم

۶. اشکال هندسی ساده را به کار گیرید

در سبک مینیمالیسم، اشکال ساده سازنده شکل دکوراسیون و اجزای آن هستند. استفاده از فرم های پیچیده با شکست و انحنای زیاد در طراحی یک فضای مینیمال مناسب نیست، چرا که فضا را از فرم خوانای خود خارج کرده و به شکل نامأنوس در می آورند. سعی کنید ساده ترین اشکال هندسی را در طراحی دکور و انتخاب لوازم و مبلمان به کار گیرید. این اشکال معمولا دارای فرم مشخصی هستند که همه ما با آن ها آشنایی داریم و فرم های آشنا، سادگی را به همراه می آورند.

طراحی دکوراسیون منزل سبک مینیمالیسم
طراحی دکوراسیون منزل سبک مینیمالیسم

۷. فضا را تا حد امکان خلوت نگه دارید

این اصل بسیار ساده و گویا است. برای اجرای این نکته تنها اقدامی که باید انجام دهید، این است که جلوی خود را گرفته و از قرار دادن لوازم زیاد در فضا خودداری کنید. برای مثال، اگر یک دست مبلمان برای منزل شما کافیست، پس به دنبال دو دست نباشید. در صورتی که به استفاده از لوازم دکوراتیو علاقه مندید، آن ها را در تعداد کم و فضاهای خاص قرار دهید. شما در یک منزل طراحی شده به سبک مینیمالیسم، تعداد و انواع وسایل خود را به رخ نمی کشید، بلکه سادگی و قدرت بی کرانش در ایجاد زیبایی و منحصر به فرد شدن فضا را به نمایش خواهید گذاشت. پس تا می توانید فضا را خلوت نگه دارید.

۸. از نور طبیعی برای روشنایی استفاده کنید

استفاده از نور طبیعی، یکی از نکته های ظریف در سبک مینیمالیسم به شمار می آید. شاید این مورد به عنوان یک اصل به اندازه بقیه نکات گفته شده مهم به نظر نیاید، اما تاثیر بسیاری در طراحی یک فضای ساده خواهد داشت. با به کار گیری نور طبیعی، روشنایی به وجود آمده حالت کاملا عادی خواهد داشت و این دقیقا در مقابل نوپردازی مصنوعی از نوع متجملانه قرار می گیرد.

۹. نورپردازی را در تم یخی انجام دهید

هر فضایی به نورپردازی احتیاج دارد. به غیر از زمان هایی که نور طبیعی در روشن کردن فضا به کمک شما می آید، بایست نوع نورپردازی را به گونه ای در نظر بگیرید که سادگی حفظ شود. از به کار بردن نورهای شدید با رنگ های نامرسوم خودداری کنید و تنها از یک رنگ نور، آن هم یخی استفاده نمایید. رنگ های سفید و آبی روشن می توانند انتخاب های خوبی در طراحی به سبک مینیمالیسم باشند.

طراحی دکوراسیون منزل سبک مینیمالیسم
طراحی دکوراسیون منزل سبک مینیمالیسم

۱۰. قسمتی از فضا را آزاد نگه دارید

و اما نکته آخر این که در طراحی مینیمالیستی، همیشه قسمتی از فضا باید آزاد گذاشته شود. این بدان معناست که قسمتی از محیط مورد نظر را باید به حال خود گذاشته و از گذاشتن هر گونه وسیله ای در آن خودداری کنید. این موضوع به بزرگتر دیده شدن فضا و ایجاد سادگی کمک بسیاری خواهد کرد. همچنین زمانی که یک قسمت را آزاد می گذارید، عملا توجه را به معدود وسایل و اجزای به کار رفته در قسمت های دیگر جلب کرده و به این صورت تاثیر بصری بیشتری به وجود خواهید آورد.

همان طور که احتمالا متوجه شده اید، طراحی دکوراسیون به سبک مینیمالیسم، در عین سادگی ذات خود، در اجرا چندان ساده نیست. اصولی که در این نوع طراحی باید مد نظر قرار داده شوند، اکثرا شامل نبایدها می شوند تا بایدها و این یعنی شما برای داشتن یک منزل با دکور مینیمال باید با بسیاری از تصورات مرسوم خداحافظی کرده و نوع جدیدی از زیبایی را در قالب سادگی به آغوش بکشید. با اجرای چنین سبکی، شما موفق خواهید شد یک فضای متمایز، بی آلایش و در عین حال با قدرت بالای جذابیت به وجود بیاورید.

طراحی دکوراسیون منزل سبک مینیمالیسم
طراحی دکوراسیون منزل سبک مینیمالیسم

 

 

 

تحریریه پویانو