طراحی دکوراسیون منزل به سبک مراکشی ؛ فضای گرم و صمیمی با به کارگیری این اصول

طراحی دکوراسیون منزل به سبک مراکشی ؛ فضای گرم و صمیمی با به کارگیری این اصول

طراحی دکوراسیون منزل به سبک مراکشی ؛ دکوراسیون مراکشی با ویژگی هایی مثل استفاده از رنگ های گرم و شاد، کاشی کاری، لوازم حکاکی شده و طرح های زیبنده و دلنشین شناخته می شود. نکته جالبی که در رابطه با سبک مراکشی و خصوصیات آن وجود دارد، شباهت بسیار الگوهای طراحی آن به سبک معماری اصیل ایرانی است و همین نکته این سبک را به یک انتخاب خوب جهت تلفیق در دکوراسیون داخلی منزل ما ایرانیان تبدیل می کند.

سبک مراکشی در یک کلام نشانگر یک فضای گرم و پذیراست. این خصوصیات که برگرفته از رسومات مردم مراکش می باشد، به زیبایی در تمام طرح های مربوط به طراحی فضای زندگی آنان نیز قابل رویت است. از آن جا که ما ایرانی ها نیز عموما خونگرم و مهمان نواز هستیم، شاید این سبک گزینه مناسبی جهت طراحی دکوراسیون مطلوب شما باشد.

طرح های مراکشی به خوبی با دکوراسیون ایرانی تلفیق شده و یک ترکیب متوازن و زیبا به وجود می آورند؛ بنابراین اگر به این سبک و ویژگی هایش علاقه مند باشید، می توانید به زیبایی تمام آن را در دکور فضای زندگی خود پیاده سازی کنید.
با پویانو همراه باشید تا اصول طراحی فضا به سبک مراکشی را بشناسید.

استفاده از فرش مراکشی در فضا

طراحی دکوراسیون منزل به سبک مراکشی ؛ یکی از چیزهایی که یک خانه به سبک مراکشی نیاز دارد، یک فرش دستباف است. این خصوصیت خانه های مراکشی تا حد زیادی به فرهنگ ما ایرانیان شبیه است و از این رو اگر به دنبال ایجاد سبک مراکشی در دکوراسیون خود باشید، می توان گفت که به احتمال بسیار زیاد اولین قدم را از پیش برداشته اید؛ چرا که خانه های ایرانی حداقل یک فرش در فضای خود دارند. فرش های طرح دار مراکشی از گذشته نقش مهمی در دکوراسیون خانه های این سبک ایفا نموده اند؛ پس اگر یک دکور مراکشی می خواهید، بهتر است فرش را فراموش نکنید.

به کار گیری رنگ های گرم

از خصوصیات بارز خانه های مراکشی می توان به رنگ های گرم به کار برده شده در فضای آن ها اشاره کرد. در واقع یک دکوراسیون به سبک مراکشی جزو گرم ترین دکورهای تمام جهان به شمار می رود. رنگ هایی مثل زرد، صورتی، قرمز، نارنجی و قهوه ای جزو اصلی ترین رنگ هایی هستند که در طراحی یک دکوراسیون مراکشی به کار می روند. این رنگ ها عموما با ویژگی هایی که دارند یک فضای شاد ایجاد می کنند که از دیگر خصوصیات سبک مراکشی است. به کار بردن چنین رنگ هایی در فضای خانه، نشان می دهد که صاحب خانه یک فرد مهمان نواز و خونگرم است. بنابراین شما با ایجاد یک فضای آکنده از رنگ های گرم، یک محیط پذیرا و دلپذیر ایجاد خواهید کرد.

پیاده سازی طرح های چوبی

یک دکور مراکشی بدون استفاده از چوب در مقیاس بزرگ معنایی ندارد. به هر طرف یک دکوراسیون مراکشی که بنگرید، چوب جزو اولین چیزهایی است که مشاهده خواهید کرد. خانه های مراکشی عموما با استفاده از چوب طراحی می شده اند و این رسم هنوز هم در طراحی دکوراسیون آن ها به چشم می خورد. در سبک مراکشی، بسیاری از قسمت های تشکیل دهنده دکوراسیون، از جمله ستون، دیوارها، پارتیشن ها، طاق ها و همچنین لوازم و مبلمان منزل از جنس چوب هستند. چوب از آن دسته متریال هایی است که می تواند یک فضای گرم و صمیمی ایجاد کند و از همین رو در طراحی دکوراسیون مراکشی کاربرد زیادی دارد.

دیوارهایی به رنگ روشن

پس زمینه فضا در طرح های مراکشی عموما سفید یا روشن است. اگر به سایر ویژگی های این سبک دقت کرده باشید، احتمالا متوجه شده اید که با وجود رنگ ها و طرح های بسیار متنوعی که در این سبک به کار برده می شود، عملا به کار بردن هر رنگی جز رنگ های روشن فضا را بیش از حد شلوغ می کند که چندان مناسب نیست. البته در بعضی از طرح ها و سبک های سنتی تر رنگ های شاد و تند نیز در برخی قسمت های دیواره فضا مورد استفاده قرار می گیرند، اما به طور کلی یک پس زمینه از طیف رنگ های روشن در طراحی چنین دکوراسیونی مناسب تر خواهد بود و به دیگر قسمت ها اجازه می دهد جلوه ی بیشتری داشته باشند.

شمع های آرامش بخش

این ترفند مسلما جزو اصول طراحی فضا به شمار نمی رود، اما به نوبه خود می تواند جزوی از چیدمان منزل شما در تطابق با سبک مراکشی باشد. از دیگر ویژگی هایی که بیشتر خانه های مراکشی دارند، وجود شمع های متعددی است که در گوشه و کنار محیط زندگی به چشم می آیند. شمع ها جدا از این که می توانند بسیار زیبا و آرامش بخش باشند، قابلیت این را دارند که فضا را گرم تر و دلپذیرتر از آن چه هست به نمایش بگذارند. خصوصا اگر قرار است کسی را در فضای مراکشی خانه خود مهمان کنید، روشن کردن شمع هایتان خالی از لطف نخواهد بود.

سینی های برنجی

اگر بخواهیم در این میان گذری هم به لوازم دکوراتیو مرسوم در سبک مراکشی بزنیم، مسلما سینی های برنجی جزو اولین مواردی هستند که در چنین دکوراسیونی جلب توجه می کنند. اکثر خانه های مراکشی یک یا چند نوع از این سینی ها در اندازه های مختلف را دارا هستند که عموما بر سطح دیوار اتاق نشیمن یا پذیرایی قرار گرفته و خودنمایی می کنند. این سینی ها را می توان به عنوان یکی از شاخصه های اصلی سبک مراکشی در تعریف دکوراسیون منزل دانست که با داشتن یکی از آن ها، می توانید ادعا کنید تا حد زیادی در پیاده سازی این سبک موفق بوده اید.

فانوس های رنگارنگ

دیگر لوازمی که حضور آن ها در یک دکور مراکشی به شدت توصیه می شود، فانوس های شیشه ای و رنگین هستند. فانوس ها هم از موارد به شمار می آیند که امضای سبک مراکشی را تشکیل داده و به جرئت می توان گفت در همه خانه های سنتی این سبک دیده می شوند. با داشتن این فانوس ها می توانید یک رنگ و روی خاص و زیبا به فضای منزل خود بدهید و اگر تمایل داشته باشید، از نور آن ها به عنوان منبع اصلی روشنایی فضا استفاده نمایید. این فانوس ها می توانند در نقش دکوراتیو نیز ظاهر شده و صرفا در جهت تزیین فضا به کار بروند. با این حال روشن شدن آن ها بهترین جلوه ممکن را به محیط زندگی شما خواهد داد.

کاشی کاری روی دیوار

کاشی کاری یکی از قدیمی ترین خصوصیات خانه های مراکشی به حساب می آید. کاشی های هندسی به رنگ سفید و لاجوردی از مهم ترین قسمت هایی هستند که می توانند حال و هوای سبک مراکشی را به طرز خارق العاده ای در منزل شما به وجود بیاورند؛ پس اگر به دنبال تاثیر گذار ترین راه برای ایجاد این سبک در فضای زندگی خود هستید، می توانید کاشی کاری را به عنوان یکی از گزینه های اصلی در نظر داشته باشید. کاشی کاری را بهتر است در یکی از قسمت های دکور که می خواهید متمایز از دیگر محل های خانه به نظر برسد، به کار ببرید. استفاده از این ترفند دکوراسیون حتی در مقیاس های بسیار کوچک نیز بسیار تاثیر گذار است.

نصب پرده در فضا

پرده از مواردی است که ابدا نباید در هنگام طراحی دکوراسیون به سبک مراکشی از قلم بیندازید. پرده ها جزو هویت یک خانه مراکشی به شمار آمده و نبود آن ها یکی از اصول مهم این سبک را زیر پا می گذارد. در تلفیق سبک مراکشی با خانه های ایرانی تقریبا از این بابت مشکلی وجود نخواهد داشت؛ زیرا پرده از دیرباز جزئی از فضای خانه ما ایرانی ها به شمار می رود.

طراحی دکوراسیون منزل به سبک مراکشی ؛ بسیاری از اصولی که سبک مراکشی را شکل می دهند، با ویژگی های دکوراسیون اصیل ایرانی مشترک به حساب می آیند. بنابراین اگر شما به سبک مراکشی علاقه مند هستید، می توانید با ایجاد تغییرات ساده و کوچک در فضای منزل خود، این سبک را به راحتی به اجرا درآورید.

طراحی دکوراسیون منزل به سبک مراکشی

 

 

 

طراحی دکوراسیون منزل به سبک مراکشی

تحریریه پویانو