طراحی دکوراسیون لابی : اصول و نکات تعیین کننده

طراحی دکوراسیون لابی : اصول و نکات تعیین کننده

طراحی دکوراسیون لابی یکی از مهم ترین قسمت های طراحی است. لابی را می توان نماینده کل ساختمان دانست و از همین رو طراحی آن باید به نحوی انجام شود که درخور ساختمان بوده و زیبایی آن را بیش تر جلوه دهد. در طراحی دکوراسیون لابی، اصولی به کار گرفته می شود که مبنای کار معماران و طراحان داخلی است. این اصول، مهم ترین جنبه های طراحی دکوراسیون این فضا را در بر می گیرند و توجه به آن ها از اهمیت زیادی برخوردار است.

در این مطلب، اصول طراحی دکوراسیون لابی را با شما در میان خواهیم گذاشت و هر یک از موارد تاثیر گذار در نحوه ی دکوراسیون این فضا را به اختصار شرح خواهیم داد. همراه پویانو باشید.

تفکیک فضا

تفکیک فضا یکی از قسمت های مهم طراحی دکوراسیون لابی است. اگر لابی به قدری بزرگ باشد که بتوان آن را به چند بخش تقسیم کرد و هر قسمت را به منظور خاصی مورد استفاده قرار داد، باید آن را به گونه ای تفکیک کرد که ماهیت هر بخش به خوبی مشخص شود. لازمه ی چنین چیزی، تفکیک فضای اصولی و درست است. فضای لابی به بخش های مختلفی مثل ورودی، نشیمن، نگهبانی و قسمت های دیگر نیاز دارد که می توان با کمک طراحی داخلی و تفکیک فضای مناسب، هر بخش را مشخص کرد. برای تکفیک فضا می توان از دیوارهای جدا کننده، تغییر کفپوش و دیوارکوب، عناصر دکوراتیو و طراحی سقف کمک گرفت.

نشیمن

فضای نشیمن، یکی از مهم ترین فضاهایی است که باید در طراحی دکوراسیون لابی، مد نظر قرار بگیرد. لابی، هر چقدر هم که کوچک باشد، باید فضایی برای نشیمن داشته باشد تا محلی برای نشستن افرادی که می خواهند در محیط آن منتظر مانده یا صحبت کنند، فراهم شود. فضای نشیمن را می توان به سادگی و با قرار دادن یک مجموعه مبل راحتی در قسمتی از لابی تعریف کرد، اما بهتر است تفکیک فضا انجام شود و این فضا به خوبی از دیگر قسمت ها متمایز گردد.

نگهبانی

یکی از مشکلاتی که بعضا در طراحی دکوراسیون لابی برخی از ساختمان ها به چشم می خورد، نبود محلی مشخص و تعیین شده برای نگهبان است. معمولا در چنین فضاهایی بعد از این که همه ی کارها پیش برده شد و به اتمام رسید، برای ایجاد یک فضای کوچک در گوشه ای از لابی اقدام می شود که به نگهبانی اختصاص دارد. این روش در طراحی دکوراسیون لابی اصلا مناسب نیست و ممکن است ظاهر آن را تحت تاثیر منفی قرار دهد. بهتر است محل نگهبانی از ابتدا تعیین شده و طراحی فضای آن مثل دیگر بخش ها مد نظر قرار بگیرد.

کفپوش

انتخاب کفپوش برای لابی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. کفپوش لابی باید محکم باشد و ظاهر زیبایی نیز داشته باشد. یکی از بهترین گزینه ها برای پوشش کف لابی، سنگ است. سنگ در عین این که زیبایی بی نظیری دارد، با گذشت زمان و رفت و آمد افراد دچار فرسودگی و تغییر شکل نخواهد شد و با حمل اثاثیه نیز آسیب نمی بیند. رنگ های روشن تر کف پوش، از آن جا که فضا را بزرگ تر جلوه داده و گرد و خاک را نیز کم تر نشان می دهند، گزینه های بهتری به شمار می آیند.

دیوارپوش

از دیگر عناصری که در دکوراسیون لابی از اهمیت زیادی برخوردار است، می توان به دیوارپوش اشاره کرد. انتخاب دیوارپوش مناسب، تاثیر زیادی بر دکوراسیون این فضا می گذارد. رنگ به عنوان یک پوشش، تنها برای فضاهایی پیشنهاد می شود که دیوارها در هنگام حمل اثاثیه در معرض آسیب نباشند. دیوارکوب، سنگ و موارد دیگری نیز هستند که می توان برای این منظور به کار گرفت. انتخاب رنگ پوشش دیوار نیز مانند کف به مساحت فضا بستگی دارد.

سقف

طراحی سقف لابی به این برمی گردد که چه نوع سبکی را برای دکوراسیون آن مد نظر گرفته و اجرا کرده اید. فضاهای مدرن، بهتر است طراحی سقف ساده ای داشته باشند. به کارگیری تزیینات زیاد در طراحی این گونه سقف ها مناسب نیست و در تضاد با دکوراسیون قرار می گیرد. اگر دکوراسیون لابی به سبک کلاسیک انجام شده، می توان طراحی و تزیینات سقف را نیز در همین سو پیش برد. در این حالت می توان از لوسترهای بزرگ هم استفاده کرد.

مبلمان

مبلمانی که برای چیدمان لابی استفاده می شوند را باید با توجه به سبک دکوراسیون فضا انتخاب کرد. هماهنگی مبلمان و عناصر تکمیلی که دکور فضا را شکل می دهند، باید در تناسب با سبک دکوراسیون لحاظ شده در طراحی داخلی لابی در نظر گرفته شود تا فضا از لحاظ بصری، زیبا و دارای هارمونی باشد. نحوه ی چیدمان مبلمان نیز نکته ای ای است که باید حتما رعایت شود. مبلمان را نباید در مسیر رفت و آمد قرار داد. همچنین، چیدمان آن ها باید به گونه ای باشد که محدوده ی هر فضا به خوبی مشخص شود.

لوازم دکوری

اگر زیبایی دکوراسیون لابی مد نظر باشد، نمی توان اهمیت حضور لوازم دکوری را در آن نادیده گرفت. لوازم دکوری به فضای لابی شکل و رنگ می دهند و ظاهر آن را شکیل و زیبا می سازند. نکته ای که در رابطه با انتخاب لوازم دکوری و به کار گرفتن آن ها در دکوراسیون لابی وجود دارد، این است که دکوراتیوها باید در تناسب شکل و سبک با دکور فضا باشند و ساز دیگری نزنند. در واقع، لوازم دکوری باید تکمیل کننده ی زیبایی فضای لابی و دکوراسیون آن باشند. اگر لاب کوچک است، بهتر است تعداد لوازم دکوری را محدود کنید.

گیاهان

گیاهان را می توان برای زیبایی بخشیدن به دکوراسیون هر فضایی مورد استفاده قرار داد. لابی هم یکی از این فضاهاست. با حضور گیاهان در فضای لابی، می توان به دکوراسیون، رنگ و روح داد و فضا را زیباتر کرد. اگر فضای نیمه باز یا محلی در لابی وجود داشته باشد که از نورگیری مناسبی برخوردار است، می توان گیاهان را در آن قسمت قرار داد و یک فضای سبز داخلی زیبا در لابی ایجاد کرد.

نورپردازی

یک دکوراسیون زیبا با اجرای یک نورپردازی حرفه ای به مراتب جذاب تر خواهد شد. نورپردازی لابی به عنوان فضایی که در ورودی آپارتمان قرار می گیرد، از اهمیت زیادی برخوردار است، چرا که بر جلوه و زیبایی این فضا تاثیر زیادی می گذارد. نورپردازی فضای نشیمن، بیش تر در جهت روشنایی بخشیدن به محیط آن صورت می گیرد. نورپردازی دکوراتیو نیز در جهت زیبایی بخشیدن به فضای لابی و قسمت های مختلف آن انجام می شود. استفاده از لوسترها، چراغ های دیوارکوب، آباژور و نورپردازی مخفی که این روزها محبوبیت زیادی پیدا کرده به زیبایی هر چه بیش تر فضای لابی کمک می کند.

 

 

 

تحریریه پویانو