طراحی دکوراسیون فروشگاه از خلاقیت تا جذابیت

طراحی دکوراسیون فروشگاه از خلاقیت تا جذابیت

طراحی دکوراسیون فروشگاه ؛ اگر به دکوراسیون فروشگاه و مغازه ها امروزی دقت کرده باشید، احتمالا متوجه شده اید که آن ها چیزی بیشتر از یک فروشگاه هستند. فروشگاه های مدرن برای جذب مشتریان خود از فروشنده های خاص استفاده نمی کنند، آن ها ترفند دیگری دارند. یک فروشگاه امروزی با دکوراسیون خود افراد را به خرید ترغیب می کند. شما ناخودآگاه با خرید از چنین فروشگاهی احساس خوبی پیدا می کنید.


دکور یک فروشگاه نقش مهمی در جذب افراد ایفا می کند. فروشگاهی که با طراحی بی نظیر خود با شما حرف می زند، در جلب توجه نسبت به یک فروشگاه معمولی بسیار موفق تر است. برندهای معروف همیشه روی طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه های خود سرمایه گذاری می کنند، چرا که اگر ظاهر یک فروشگاه جذابیت داشته باشد، دیگر لازم نیست چند نفر شما را برای بازدید از اجناس ترغیب نمایند. شما خود به خود ترغیب خواهید شد.
اجرای دکوراسیون خلاقانه در فروشگاه با اینکه شاید جزو ارکان اصلی محسوب نشود، می تواند محیط را کاملا دگرگون کند. دکور زیبا و جذاب به فروشگاه هویت داده و همه چیز را بسیار بهتر از آن چه واقعا هست نشان می دهد. این است که بسیاری از صاحبان فروشگاه های بزرگ به طراحی فضای داخلی اهمیت زیادی می دهند.

نورپردازی از مهم ترین نکات در طراحی دکور فروشگاه به شمار می آید. هر چقدر هم که یک فضا خوب طراحی شود، اگر با تم مناسب، در فضاهای مناسب و به روش مناسب نورپردازی نشده باشد، عملا تاثیر بصری خود را بر مشتری از دست خواهد داد. نور یکی از آن چیزهایی است که خیلی پیش تر از موارد دیگر باید به آن پرداخته شود. با توجه به اینکه کدام فضاها عملکرد مهم تری دارند و مهم ترین قسمت های فروشگاه کدامند، باید نحوه و جهت نورپردازی را تعیین کرد.
ایجاد یک قاب به وسیله تعریف لاین های نور در اطراف محل قرار گیری اجناس فروشگاه می تواند بسیار جذاب به نظر آید. نور دارای خاصیتی است که خود به خود ناظرین را به سمت خود جذب می کند، پس اگر در فضای مناسب به کار برده شود، تاثیر خود را نشان خواهد داد.

تم و شدت نور باید طوری انتخاب شود که روی رنگ واقعی اجناس فروشگاه تاثیری نگذارد و آن ها را همان طور که هستند نشان دهد. اگر می خواهید از نور با تم و شدت خاصی استفاده کنید، بهتر است آن را در بخش هایی به کار ببرید که اجناس قرار ندارند.

رنگ پس زمینه در نمایش اجناس فروشگاه نقش بسیار مهمی ایفا می کند. علاوه بر نور که در رابطه با تم و شدت آن صحبت شد، رنگ پس زمینه نیز بر آن چه یک مشتری از ظاهر اجناس برداشت می کند بسیار تاثیر گذار است. یک رنگ خاص می تواند جذابیت بسیار زیادی در محیط قرار گیری اجناس ایجاد کند.

توجه داشته باشید که تم رنگ های مورد استفاده در فضا را طوری در نظر بگیرید که با هم همخوانی داشته باشند.


سکوها تقریبا در همه فروشگاه ها وجود دارند و یکی از مواردی هستند که باید حتما در نظر گرفته شوند. می توان با احجام دفرمه شده و دارای شکل متفاوت سکوهای خلاقانه ایجاد کرد. استفاده از احجام دفرمه شده و متفاوت در طراحی دکوراسیون می تواند به فضا تعریف خاصی اعمال کند. این احجام می توانند کاملا الحاقی بوده و یا از تعامل با سازه به کار رفته در فضا به وجود آمده باشند.


برای قرار دادن رگال های یک مجموعه می توان از تعریف باکس استفاده کرد. اگر کمی خلاقانه فکر کنید، می توانید باکس هایی تعریف کنید که علاوه بر شکل دادن محیط داخلی فروشگاه، به عنوان محل قرار گیری رگال نیز کاربرد دارند.

باکس ها را می توان به وسیله زنجیر و یا تجهیزات دیگر از سقف فروشگاه آویزان کرد و یک سبک کاملا جدید به وجود آورد.

رگال ها هم می توانند خاص باشند. گاهی اوقات می توان به جای تعریف باکس یا ایده های دیگر، از رگال های متفاوت استفاده کرد.
یک رگال می تواند به جای تکیه دادن بر دیوار یا قرار گرفتن روی زمین، از سقف آویزان شده باشد.

فرم یک رگال نیز به خودی خود می تواند متفاوت طراحی شود و خارج از فرم کلیشه قرار گیرد.

قفسه ها از دیگر ارکان قابل ذکر می باشند که در ساده ترین انواع فروشگاه هم دیده می شوند. احتیاجی به گوشزد الزام استفاده از قفسه در فروشگاه وجود ندارد. چیزی که مهم است نحوه طراحی این قفسه هاست، به طوری که متفاوت و خلاقانه باشد.
استفاده از فضای پر و خالی و صفحات مابین می تواند ایده جالبی در ایجاد ساختار یک قفسه باشد. این ایده می تواند با یک نورپردازی ماهرانه تکمیل شود و به بهترین شکل ممکن درآید.

استفاده از قفسه های منفرد به جای یک قفسه پیوسته نیز می تواند جالب و خاص باشد.

لزومی ندارد که حتما قفسه ها روی زمین یا دیوار تعریف شوند. یک قفسه می تواند در حالت معلق قرار گیرد و دکور را به فرم جدیدی دربیاورد.

صفحات بیرون زده از دیوار دکور نیز می توانند مانند یک طاقچه به عنوان فضای قرار گیری اجناس استفاده شوند.

گاهی حتی لازم است پا از چارچوب تعریف شده فراتر بگذارید و محل قرار گرفتن اجناس را طوری تعریف کنید که پیش از این سابقه نداشته است. دقیقا یک چنین انتخابی است که فروشگاه مورد نظر را به یک فضای خاص و جذاب تبدیل خواهد کرد. یک نردبان را تصور کنید که به جای استفاده از عملکرد معمول آن، به عنوان فضای قرار گیری اجناس در فروشگاه قرار داده شده است. یک نردبان به تنهایی فقط یک نردبان است، تا زمانی که شما به آن تعریف یا عملکرد جدیدی ببخشید.

می توانید یک طرح کاملا نوآورانه برای نمایش اجناس در نظر بگیرید. از فرم مرسوم چیدمان اجناس فاصله بگیرید و یک طرح جدید پیاده سازی کنید. این طرح می تواند به شاخصه فروشگاه شما تبدیل شود. برای مثال یک فرم آزاد را تصور کنید که اجناس را برای نمایش در بر گرفته است.

استفاده از یک الگوی منحصر به فرد در فضا و تکرار آن در محیط می تواند خصوصیت فضای فروشگاه را تعریف کند. این فرم دقیقا مرکز توجه همگان خواهد شد.

آینه ها بخش مهمی از دکور یک فروشگاه را تشکیل می دهد. جدا از این موضوع که آینه ها می توانند کاملا عملکردی باشند، وجود آینه در فضا می تواند محیط را بزرگتر نشان داده و آن را دلبازتر جلوه دهد.

مبلمان در صورت وجود فضا باید در فروشگاه منظور شوند. بهتر است در یک فروشگاه بزرگ که افراد برای بازدید از آن وقت زیادی می گذرانند، فضایی جهت استراحت نیز فراهم شود. این فضای نشیمن می تواند به عنوان محلی برای ورق زدن ژورنال های فروشگاه و انتخاب بین گزینه ها نیز استفاده شود. لازم به ذکر است که این فضا نباید حتما بزرگ باشد.


آویزهای خاص از دیگر مواردی هستند که می توان در اکثر فضاها، از جمله فروشگاه استفاده کرد. آویزها می توانند عملکرد تنظیم نور روی قسمت های مورد نظر را داشته باشند و یا بدون هیچ عملکردی صرفا جهت ایجاد یک فضای زیبا استفاده شوند.
لوازم دکوراتیو هم می توانند در کنار آویزها به ایجاد جذابیت در محیط فروشگاه کمک نمایند. این لوازم را باید در هارمونی کامل با نحوه طراحی دکور فروشگاه، رنگ های به کار رفته و متریال های موجود انتخاب کرد.

طراحی دکوراسیون فروشگاه


ایده های نو در مهم ترین رویدادها به کمک شما می شتابند. اگر یک حراجی بزرگ در کار باشد، باید آن را به بهترین نحو ممکن اطلاع رسانی کنید. بدین منظور باید از یک ایده نوین برای برجسته سازی رویداد استفاده کنید. اگر یک حراجی در کار است، آن را با چیدمان دکور خود نمایش دهید.

مینیمال، ساده و شیک فکر کنید. قرار نیست همه توجه مشتریان را به دکور جلب کنید. نباید فراموش کنید که این اجناس هستند که باید دیده شوند و معماری در اینجا ابزاری برای تاکید بر میزان جذابیت فروشگاه است و نه سیطره پیدا کردن بر عملکرد اصلی آن. بنابراین بهتر است سادگی را در طراحی در نظر بگیرید و فضا را طوری شکل دهید که عملکرد اصلی آن حفظ شود.

طراحی دکوراسیون فروشگاه
طراحی دکوراسیون فروشگاه

اگر نحوه طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه های یک برند مشهور را دیده باشید، می دانید که آن ها به دنبال ایجاد یک فضای شیک هستند و نه پر زرق و برق. در یک فروشگاه، مرکز توجه آن چیزهایی هستند که مشتری برای دیدنشان در فضا قدم می گذارد؛ بنابراین فضای اطراف باید طوری طراحی شود که شامل این نکته باشد. در تعریف مدرن از معماری، فرم از عملکرد پیروی می کند. آنچه یک فروشگاه را به بالاترین سطح عملکرد می رساند را در نظر بگیرید و با توجه به آن بهترین طرح را خلق کنید.

طراحی دکوراسیون فروشگاه
طراحی دکوراسیون فروشگاه ؛ اجرای دکوراسیون مغازه
طراحی دکوراسیون فروشگاه
طراحی دکوراسیون فروشگاه

 

 

تحریریه پویانو