طراحی دکوراسیون بوتیک و فروشگاه و اصول تعیین کننده آن

طراحی دکوراسیون بوتیک و فروشگاه و اصول تعیین کننده آن

طراحی دکوراسیون بوتیک و فروشگاه ؛ مغاره ها ، بوتیک ها و فروشگاه ها از مراکزی به شمار می آیند که طراحی آنان چه از لحاظ عملکرد و چه از دید زیبایی شناسانه اهمیت بسیار زیادی دارد. یک فضای خرید باید به نحوی طراحی شود که اولا عملکرد مناسب را به بهترین شکل محقق کرده و دوما از جذابیت بصری برخوردار باشد. علت این که بعضی فروشگاه ها توجه افراد را به خود معطوف کرده و ناخودآگاه حس کنجکاوی برای بازدید از فضای داخلشان را به شخص القا می کنند، همین کاربرد اصول زیبای شناختی در طراحی دکوراسیون آن هاست که به بهترین نحو مورد توجه قرار گرفته است.

اگر به دنبال طراحی دکوراسیون بوتیک و فروشگاه هستید، باید مهم ترین اصول تعیین کننده در شکل گیری یک فضای خرید ایده آل را بدانید. برخی از این اصول به قدری تعیین کننده هستند که نادیده گرفتن آن ها می تواند بر میزان فروش آن فروشگاه تاثیر کلانی بگذارد. به کار گیری اصول طراحی در تعریف فضای بوتیک می تواند از لحاظ بصری تا حد زیادی موثر واقع شود. این موضوع تا حدی پیش می رود که می توان گفت دکوراسیون فوق العاده یک فروشگاه با اجناس ساده و معمولی می تواند ظاهر کلی آن فضا را به شدت بهتر جلوه دهد.

برای آشنایی با این اصول تعیین کننده، پویانو را همراهی کنید.

از متریال های خاص در طراحی استفاده کنید

اگر می خواهید توجه مشتریان را به فروشگاه معطوف کنید، بهتر است با دیدگاهی متفاوت تر به طراحی دکوراسیون بپردازید. گاهی اوقات یک متریال خاص می تواند این کار را به خوبی انجام دهد. متریال های عمومی به کار رفته در فضای اکثر بوتیک ها را کنار گذاشته و به سراغ آن هایی بروید که شاید کمتر در فضاهایی با این عملکرد مورد استفاده قرار می گیرند و حتی ممکن است به کار گیری آن ها نامتعارف و عجیب به نظر برسد. در یک فروشگاه، ترفندهایی مثل استفاده از جنس های خاص متریال می تواند در جلب توجه کسانی که از کنار بوتیک شما گذر می کنند، تاثیر زیادی داشته و آن ها را به بازدید از اجناس فروشگاه دعوت کند. از متریال مورد نظر خود می توانید در یکی از سطوح که بیشتر در معرض دید است استفاده کنید.

از رنگ های متفاوت در طراحی کمک بگیرید

یکی از بهترین روش ها برای ایجاد یک فضای جذاب در طراحی دکوراسیون بوتیک و فروشگاه ، استفاده از رنگ های متفاوت و منحصر به فرد است. این یعنی دقیقا به دنبال استفاده از رنگ هایی باشید که بقیه آن ها را در طراحی مناسب ندیده و به هر صورت مورد استفاده قرار نمی دهند. زمانی که یک بوتیک با دکوراسیونی متشکل از رنگ های خاص، جذاب و منحصر به فرد در میان سایر بوتیک های اطراف خود قرار می گیرد، مسلما میزان جلب توجه آن نیز به مراتب افزایش پیدا می کند. چنین فروشگاهی به صورت ناخودآگاه افراد را به سمت خود کشانده و آن ها را به داخل دعوت می کند.

اجناس را با طبقه بندی نظم و ترتیب بدهید

هر چقدر هم که طراحی دکوراسیون بوتیک و فروشگاه شما لوکس و زیبا باشد، اگر در چیدمان اجناس نظم را رعایت نکنید، بوتیک نهایتا ظاهر خوبی نخواهد داشت. نظم و ترتیب اجناس یک فروشگاه از مهم ترین فاکتورهایی است که طراحی آن را تحت تاثیر قرار می دهد. هیچ کس دلش نمی خواهد از یک فروشگاه آشفته با اجناس در هم ریخته و نا مرتب که در چیدمان آن ها از هیچ نظم و قانونی استفاده نشده خرید و یا حتی بازدید کند. یک بوتیک زمانی به ایده آل ترین حالت طراحی می رسد که همه اجناس با ترتیب خاص خود در قسمت های معین قرار گرفته باشند. این بدان معناست که برای مثال شما باید اجناسی را که کاربرد، مدل و یا حتی جنس متفاوتی دارند را در قسمت های مجزا به نمایش بگذارید. یک طبقه بندی درست با کمک دکوارسیون مناسب می تواند در این امر به کمک شما بیاید.

در صورت امکان به تفکیک فضا بپردازید

گاهی اوقات بوتیک ها اجناس مختلفی با کاربردهای متفاوت به عرضه می گذارند. اجناسی که از لحاظ کاربرد، جنس، برند و بسیاری موارد دیگر متفاوت هستند را می توان با تفکیک فضای در قسمت های مخصوص قرار داد تا به این طریق یک طبقه بندی جامع تر و کامل تر به وجود آمده و امکان دسترسی راحت به هر قسمت برای مشتریان فراهم شود. البته این اقدام در صورتی امکان پذیر است که فروشگاه به اندازه کافی بزرگ باشد. بنابراین در صورتی که محیط فروشگاه، فضای کافی را در اختیار شما می گذارد، بهتر است قسمت های مختلف را از یکدیگر تفکیک کنید. خواهید دید که این تفکیک تا چه حد بر ظاهر کلی فضا تاثیر خواهد گذاشت و از نظر عملکردی نیز بسیار کارآمد تر از زمانی خواهد بود که همه اجناس از انواع مختلف را در یک ردیف و کنار هم قرار می دهید.

از نور برای تاکید بر دکور بهره بگیرید

کاربرد نور در همه فضاها و در طراحی دکوراسیون بوتیک و فروشگاه به خوبی اثبات شده است. نور مناسب یکی از فاکتورهای تعیین کننده در طراحی دکوراسیون بوتیک ها به شمار می رود. این نور است که تعیین می کند اجناس در چه حالتی به نمایش گذاشته شوند. شاید به نظرتان چندان مهم نیاید، اما کیفیت نور می تواند بر زیباتر دیده شدن اجناس شدیدا تاثیر گذار باشد. از همین رو، به کار گیری نور مناسب یکی از آن نکته هایی است که باید حتما در طراحی دکور فروشگاه خود مد نظر داشته باشید. از نور می توان به عنوان یک عنصر تاکید کننده در فضا استفاده کرد. می توان با نورپردازی مناسب در قسمت های خاصی از فروشگاه که مخصوص نمایش اجناس طراحی شده اند، بر جلوه و زیبایی آن ها تاکید کرد.

حتما فضای نشیمن در محیط در نظر بگیرید

حتما شما هم از خرید های طولانی مدت و گشت و گذار های خسته کننده در فروشگاه ها با خبر هستید. در چنین مواقعی است که پیش خود می گویید ای کاش جایی برای چند لحظه نشستن و استراحت پیدا می کردید. گاهی اوقات نیز برای پوشیدن یک کفش یا امتحان کردن اجناس دیگر نیازمند فضایی برای نشستن هستید. در چنین مواقعی یک فضای نشیمن کوچک هم می تواند نجات بخش شما باشد. استفاده از مبل و یا طراحی فضای نشیمن در بوتیک ها از نکاتی است که در نظر گرفتن آن ها در میزان رضایت مشتری بسیار تاثیر گذار به نظر می رسد. حتی در فروشگاه های کوچک نیز می توان با قرار دادن یک یا دو سکو یا صندلی چنین فضایی را ایجاد کرد.

فضا را تا حد امکان خلوت نگه دارید

فضای خرید به خودی خود در هنگام تراکم جمعیت دچار آشفتگی می شود، پس شلوغ کردن محیط با یک دکوراسیون و چیدمان نامناسب، احتمالا آخرین چیزی است که می خواهید. همه از فضاهای خرید شلوغ و آشفته بیزار هستند و مسلما کسی نمی تواند در چنین فضاهای انتخاب مد نظر خود را به درستی و به راحتی انجام دهد. ازدیاد جمعیت در فروشگاه ها یک امر طبیعی به شمار می رود و از همین رو شما باید قبل از طراحی فضا فکر این قسمت ها را نیز کرده باشید. دید شما به فضایی که طراحی می کنید باید به گونه ای باشد که آن را در شلوغ ترین حالت ممکن نیز تصور کنید و تقسیم بندی ها و دکوراسیون را به نحوی انجام دهید که فضای مورد نیاز جهت عبور مشتریان در هنگام تراکم جمعیت همچنان فراهم باشد. به طور کلی یک دکور خلوت از لحاظ بصری نیز تاثیر بهتری خواهد گذاشت.

طراحی دکوراسیون بوتیک و فروشگاه ؛

این نکات از اساسی ترین اصولی به شمار می روند که طراحی دکور یک فروشگاه نیازمند توجه به آن ها خواهد بود. مسلما نکات دیگری نیز هستند که می توانند به بهتر شدن کیفیت فضای طراحی شده کمک نموده و در نهایت دکوراسیون ایده آل تری را به وجود بیاورند، اما برای برداشتن اولین قدم، کافی است با همین اصول پیش رفته و مطمئن باشید با دقت کافی در به کار گیری آن ها، طراحی فضا را به بهترین نحو انجام خواهید داد.

طراحی دکوراسیون بوتیک و فروشگاه

 

 

 

طراحی دکوراسیون بوتیک و فروشگاه

تحریریه پویانو