طراحی دفتر کار Slack در تورنتو با غرفه‌ها، مبلمان و ریسمان‌های رنگارنگ/ Dubbeldam

طراحی دفتر کار Slack در تورنتو

طراحی دفتر کار Slack در تورنتو با غرفه‌ها، مبلمان و ریسمان‌های رنگارنگ/ Dubbeldam

 

طراحی دفتر کار Slack در تورنتو با غرفه‌ها، مبلمان و ریسمان‌های رنگارنگ/ Dubbeldam ؛ سلسله‌ای از ریسمان‌هایی به رنگ‌های رنگین‌کمان که با دیوارها و صندلی‌های روشن فضا هماهنگ است در فضاهای دفاتر کاری شرکت Slack در تورنتو حرکت می‌کند. فضای داخلی این دفتر توسط گروه معماری و طراحی «دابلدام» (Dubbeldam) طراحی شده‌است.

شرکت Slack که تهیه‌کننده ابزارهای بر پایه کلاود برای کارهای تیمی است بعد از تاسیس در سان فرانسیسکو به سرعت رشد کرده‌است و دفاتر خود را در ونکوور، نیویورک، ملبورن، لندن و دوبلین برپا کرده‌است.

مطابق آنچه که یکی از بیانیه‌های این پروژه گفته‌است، هر یک از این دفترها در یک ساختمان صنعتی سابق دایر هستند که فضاهای داخلی آن یاد میراث گذشته آن فضا را زنده نگه می‌دارد، خلاقیت آن را تجدید می‌کند، و یکدلی، همبستگی و مهارت را بعنوان ارزش‌های شرکت Slack بیان می‌دارد.

این ویژگی در دفتر جدید این شرکت در تورنتو نیز صدق می‌کند. این دفتر که 2140 مترمربع مساحت دارد، سه طبقه از یک کارخانه سابق نساجی و بافندگی را در منطقه مرکزی شهر اشغال می‌کند.

گروه طراحی دابلدام با انتخاب کاربری سابق این ساختمان بعنوان نقطه شروع طراحی، با تم «ریسمان‌های ارتباطات» کار خود را آغاز کرد تا پروژه را به پیش ببرد.

نتیجه آن، چندین اجرای خطی در فضا بود، از جمله چراغ‌های کشیده‌ای که به صورت زیگزاگی در طول سقف‌ها مشاهده می‌شوند و مجموعه‌ای از ریسمان‌های شبکه‌ای که مسیری را در حول فضاهای کاری دنبال می‌کنند.

این ریسمان‌ها که هم‌رنگ با رنگ‌های بکار رفته در برند Slack هستند، در برخی نقاط برای ایجاد طرح روی دیوارها بکار رفته‌اند و بصورت دسته‌ای زیر سقف‌ها حرکت می‌کنند.

در ارتباط با نقش ریسامن‌ها تیم طراحی اظهار داشت: «این ریسمان‌ها به یاد ردیف‌های نخی که در پروسه مکانیزه شده بافندگی قرار داشتند به فضا جانی تازه می‌بخشند، در حالی که همزمان به سرویس ارتباطات اپلیکیشن پیام‌رسان نیز اشاره دارند.»

رنگ‌های مشابه رنگ ریسمان‌ها برای مجموعه‌ای از تاقچه‌ها انتخاب شد که برای ملاقات‌های غیررسمی طراحی شده‌اند. هر تاقچه به طور کامل با یک رنگ شاخص رنگ‌آمیزی شده‌است. این رنگ‌ها در روکش صندلی‌ها در قسمت پذیرش و سالن‌ها نیز بکار رفته‌اند.

طراحی دفتر کار Slack در تورنتو
طراحی دفتر کار Slack در تورنتو

همچنین در قسمت پذیرش طراحی دفتر کار Slack در تورنتو ، «کاترین والتر» از استودیو «فلت» (Felt) نوارهای موربی از نمد صنعتی را در تم‌های مختلف رنگ خاکستری روی دیوارها و سقف اجرا کرده‌است، تا «محیطی گرم و دعوت کننده را به محض ورود شما به دفتر در مقابلتان پدید آورد».

برای تمایز قسمت‌های مختلف دفتر از جمله اتاق‌های ملاقات، سالن کارمندان و یک اتاق رسمی برای هیات مدیره، از رنگ استفاده شده‌است.

تیم طراحی بکارگیری رنگ‌ها را در فضای داخلی اینگونه شرح دادند: «هر اتاق متناظر با یک رنگ مخصوص است که شامل رنگ‌های آرم Slack می‌شود و در عین تقویت هویت شرکت، نوعی جذابیت بصری ایجاد می‌کند و در برابر گرمی مصالح چوب و آجر در فضای داخلی یک تنوع و استراحت بصری پدید می‌آورد.»

سایر ویژگی‌های منحصربفرد فضاهای این دفتر دیوارهای بزرگ و سفیدرنگ آن با حفره‌های مخصوص برای نصب لوازم است که گیره‌های به نحوی چیده‌شده‌اند که نام شرکت، شعار آن: «جایی که کار انجام می‌شود» و دیگر عبارات انگیزه‌بخش را روی دیوار ایجاد کرده‌اند.

طراحی دفتر کار Slack در تورنتو
طراحی دفتر کار Slack در تورنتو

در کافه سطوح افقی و عمودی متشکل از ورقه‌های مورب از چوب توس بالتیک هستند که با رنگ سفید رنگ‌آمیزی شده‌اند. میزها و صندلی‌ها که از برند مبلمان‌سازی «آکتیو» (Actiu)  می‌باشند قابل جمع آوری هستند تا برای مواقعی که اکثریت جمعیت 140 نفره کارکنان شرکت مشغول کارهای گروهی بزرگ هستند فضای کافی مهیا باشد.

تیم طراحی در ادامه افزود: «نتیجه این طراحی، تازگی‌ای و شادابی‌ای است که در این فضای قدیمی حاکم شده و در عین جدیت کاری فضا، محیطی راحت و نشاط‌ ‌‌آور را برای کارمندان مهیا می‌کند تا به موفقیت نزدک‌تر شوند.»

دفتر Slack در نیویورک در مقایسه با این دفتر از تنوع رنگی کمتری برخوردار است. طراحی مشترک آن با گروه «اسنوتا» (Snøhetta) شامل نیمکت‌های چوبی و صفحات دارای گیاهان سبز است تا یادآور حس و حال حیاط‌های شهری باشد.

 

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو / فاطمه زنگی

منبع : dezeen.com