طراحی داخلی کلینیک های لوکس جهان و اصول خلاقانه در طراحی آنها

طراحی داخلی کلینیک های لوکس جهان و اصول خلاقانه در طراحی آنها

طراحی داخلی کلینیک های لوکس ؛ طراحی دکوراسیون کلینیک جدا از اصول عملکردی که در رأس ملاحظات طراحی قرار می گیرند، نیازمند طراحی منحصر به فرد و جذاب است. طرحی که بتواند در عین حفظ سادگی و جلوگیری از ایجاد مزاحمت برای انجام عملکردهای اصلی، زیبا، متفاوت و خاص جلوه کند. همین نکته یعنی حفظ تعادل میان عملکرد فضا و ایجاد طرح خلاقانه از حیاتی ترین قسمت های طراحی دکوراسیون کلینیک به شمار می رود.

کیفیت فضایی که مراجعین یک کلینیک یا مطب به آن رفت و آمد دارند از عواملی است که به صورت غیر مستقیم بر دیدگاه آن ها از فضا تاثیر می گذارد. این نکته از مواردی است که باید در هنگام طراحی فضاهای درمانی به آن توجه شود.

به طور کلی اصولی که یک کلینیک را جذاب و متفاوت ساخته و آن را نسبت به دیگر فضاهای مشابه شاخص و با کیفیت نشان می دهند، مواردی هستند که از دل ساده ترین نکات طراحی داخلی نشأت می گیرند. مطمئنا راز طراحی خلاقانه کلینیک های لوکس جهان در همین اصول ساده و کلی نهفته است. مواردی که در طراحی دکوراسیون کلینیک حائز اهمیت هستند می توانند با قرار گرفتن در بطن یک طرح ساده و زیبا و در کنار اجرای درست، فضای ایده آل یک محیط درمانی را شکل دهند. این اصول مواردی هستند که در این جا به بررسی هر یک از آن ها تاثیراتشان بر طراحی کلینیک خواهیم پرداخت.

برای آشنایی با اصول خلاقانه طراحی کلینیک های لوکس با پویانو همراه باشید.

استفاده از نور طبیعی

یکی از ساده ترین اصول طراحی کلینیک های منحصر به فرد، توجه به نقش عواملی مثل نور در طراحی فضا است. بسیاری از کلینیک های لوکس هستند که با رعایت این نکته ساده اما مهم، طراحی فضا را به نحو ایده آل و مناسبی شکل داده اند. نور طبیعی به طور کلی فضا را دلباز و روشن کرده و از این رو یکی از بهترین انتخاب ها در طراحی بسیاری از عملکردهای معماری به شمار می آید. همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، نور به عنوان یکی از عوامل تاثیر گذار در طراحی محیط در نظر گرفته شده و با طراحی مناسب و زیبا به یکی از نقاط شاخص طراحی تبدیل شده است. وجود نور مناسب در یک کلینیک می تواند از ساده ترین نکاتی باشد که می توان از آن در ایجاد یک فضای مطلوب استفاده کرد.

ایجاد فرم های سیال و پویا در طراحی داخلی کلینیک های لوکس

برای این که فضای یک کلینیک حالت خسته کننده پیدا نکند، اصولی که در طراحی آن پیاده می شوند باید ویژگی هایی مثل جذابیت و پویایی فضا را نیز در بر بگیرند. یک فضا که از لحاظ بصری پویا است، تصور مثبتی از محیط طراحی شده در ذهن افراد باقی می گذارد که می تواند از فاکتورهای اساسی و تعیین کننده در طراحی دکوارسیون کلینیک به شمار رود. فرم های پویا قابلیت این را دارند که فضا را با ایجاد یک تاثیر بصری قوی از حالت ساده خود بیرون آورند و به همین جهت استفاده از یک فرم تعریف شده و متمایز می تواند در طراحی کلینیک بسیار تاثیر گذار باشد. در کلینیکی که تصویر آن را ملاحظه می کنید، استفاده از فرم های سیال و پویا که ذاتا ساده هستند، تاثیر زیادی بر جذابیت بصری فضا گذاشته است. استفاده از فرم های مناسب و جذاب می تواند نقطه قوت طراحی یک مرکز درمانی باشد.

بازی با سطوح دیواره ها

دیواره های کلینیک از قسمت هایی به شمار می روند که معمولا ساده و بی روح هستند. شاید نصب تابلو یا کاغذ دیواری بتواند تا حد زیادی از حالت یکنواخت و بی روح دیوارها بکاهد، اما برای اعمال یک تاثیر ویژه بر دکوراسیون فضایی که عملکرد درمانی دارد، می توان خلاقانه تر نیز عمل کرد. گاهی اوقات استفاده از فرم های خاص در طراحی سطوح دیوار می تواند این منظور را برآورده کند. این فرم های خاص می توانند از زاویه گرفتن صفحات تشکیل دهنده پوشش دیوار شکل بگیرند که در تصویر زیر نیز نشان داده شده است. استفاده از چنین فرم هایی در طراحی دیواره های کلینیک می تواند در جذاب به نظر رسیدن فضا بسیار موثر باشد. بهتر است طرح مورد نظر برای اجرا تنها در یک یا دو سطح از مجموعه سطوح فضا منظور شود تا از شلوغ شدن دکوراسیون جلوگیری نماید.

به کارگیری رنگ های جذاب در طراحی داخلی کلینیک های لوکس

شاید کمتر دیده باشید که کلینیک ها از رنگ ها خاص و متفاوت در طراحی استفاده کنند. مسلما فضای یک کلینیک با توجه به نوع عملکردی که در بر دارد و طبق اصول روانشناسی و معماری نیاز به ملاحظات خاصی در استفاده از رنگ ها دارد. با این حال می توان گفت که استفاده از یک رنگ مناسب ولی جذاب و خاص می تواند در طراحی چنین فضاهایی نیز ایده آل بوده و حتی فوق العاده نیز باشد. به طور کلی تعداد رنگ های به کار رفته در طراحی کلینیک نباید زیاد باشد. همان طور که در تصویر هم می بینید، استفاده از رنگ جذاب و متمایز زرد در تقابل با پس زمینه خنثی که از رنگ های سفید و خاکستری تشکیل شده، می تواند فضا را خاص جلوه دهد و از یکنواختی ظاهری ان جلوگیری نماید.

بهره گرفتن از گیاهان

هیچ کس نمی تواند خواص درمانی و روحیه بخش گیاهان را منکر شود. قابلیت هایی که گیاهان در طراحی دکوراسیون به ما هدیه می دهند، آن قدر عالی و منحصر به فرد است که استفاده از آن ها در شکل دادن فضای داخلی را می توان به یکی از بایدهای طراحی دکوراسیون تعبیر کرد. گیاهان، جدا از خواص درمانی خود باعث ایجاد آرامش، از بین رفتن تنش و استرس، تصفیه هوای محیط و همچنین زیبایی می شوند. این خصوصیات برای در نظر گرفتن گیاهان به عنوان یک فاکتور تاثیر گذار در طراحی داخلی کلینیک کفایت کرده و حتی لزوم استفاده از آن ها را یادآور می شود. از حضور گیاهان می توان در هر قسمتی از فضاهای تشکیل دهنده کلینیک بهره گرفت. برای مثال در تصویر زیر گیاهان در کنار تجهیزات دندانپزشکی یک کلینیک جای گرفته اند و فضای قرارگیری آن ها از قبل به زیبایی تعریف شده است.

طراحی منحصر به فرد در طراحی داخلی کلینیک های لوکس

یک کلینیک با وجود این که بیشتر جنبه عملکردی دارد، باید از لحاظ زیبایی خاص و متفاوت باشد. جذابیت فضا و طراحی داخلی یک کلینیک می تواند به صورت مستقیم بر دیدگاه افرادی که به آن مراجعه می کنند، تاثیر بگذارد. استفاده از یک طرح منحصر به فرد و خلاقانه می تواند کلید موفقیت در طراحی یک فضای درمانی باشد. باید توجه کرد که طراحی منحصر به فرد در حیطه معماری و دکوراسیون کلینیک با مفهوم آن در طراحی دیگر فضاها متفاوت است. در طراحی داخلی کلینیک باید همواره به این موضوع واقف بود که طرح مورد نظر نباید از لحاظ ذهنی باعث ناراحتی یا آشفتگی بیماران شود و در عین حال باید به ساده ترین شکل ممکن، زیبا و متفاوت انجام پذیرد. نمونه ای از این ادعا را می توان در تصویر زیر مشاهده کرد که طراحی فضا در ان به نحوی صورت گرفته که در عین استفاده از عناصر ساده و رنگ های متعادل و ملایم، فضا را خاص جلوه داده است.

نورپردازی زیبا و متمایز

کیفیت نورپردازی فضای کلینیک می تواند از دیگر اصول خلاقانه در طراحی این فضاها به شمار بیاید. طراحی خلاقانه می تواند با استفاده از نورپردازی مناسب و زیبا شکل گرفته یا تثبیت شود. گاهی اوقات نورپردازی می تواند در صورت کیفیت طراحی و اجرا به عنوان تنها عنصر یا اصلی ترین عنصر طراحی دکوراسیون در نظر گرفته شود. همچنین می توان با استفاده از نورپردازی بر طراحی سایر فضاها تاکید نمود و زیبایی آن ها را دو چندان نمود. همان گونه که در تصویر نیز مشخص است، نوپردازی توانسته تا حد زیادی بار طراحی را بر دوش خود کشیده و به عنوان شاخص ترین قسمت طراحی این کلینیک در نظر گرفته شود. جدا از در نظر گرفتن زیبایی در نورپردازی فضا باید به ویژگی های دیگر مثل تناسب میزان نور فضا نیز توجه کرد.

طراحی داخلی کلینیک های لوکس

 

 

 

طراحی داخلی کلینیک های لوکس

تحریریه پویانو