طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی در ایران با دیوارهای زاویه دار / دفتر معماری آینه

طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی در ایران با دیوارهای زاویه دار / دفتر معماری آینه

طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی در ایران : دیوارهای سفید و خاکستری این کلینیک دندانپزشکی در ایران به فرمی زاویه دار طراحی شده اند تا میزان نور ورودی به فضا را به حداکثر برسانند. این کلینیک دندانپزشکی در شهر آراد واقع شده و طبقه چهارم یک ساختمان پنج طبقه را اشغال کرده است. قبل از بازسازی این فضا شامل یک سالن و سه اتاق بود که “بدون هیچ مفهوم و کانسپت” در کنار هم قرار گرفته بودند.

دفتر معماری آینه نوسازی این فضا را با احیا تمامی دیوارها و سقف های داخلی شروع کرد. تنها ستون ها و نمای خارجی به شکل قبلی خود حفظ شده و باقی ماندند.

به منظور تکمیل فضایی مخصوص یک مجموعه فشرده و دقیق از دندانپزشکان در این کلینیک، معماران فضاها را به گونه ای طراحی کردند که اتاق های اصلی درمان – که به نور بیشتری نیاز دارند – دورتادور پلان و در لبه های ساختمان قرار گیرند، در حالی که فضاهای خدماتی در مرکز پلان در نظر گرفته شدند.

برای اینکه پزشکان مجبور نباشند برای دسترسی به اتاق معاینه از میان فضای انتظار بیماران عبور کنند، یک مسیر جداگانه در پشت فضای انتظار برای آن ها ایجاد شد.

برای به حداکثر رساندن ورود نورطبیعی در فضاهای درمانی، دیوارها با رنگ سفید و به شکل زاویه دار طراحی شدند تا نور را در سراسر ساختمان منعکس کنند. به گفته معماران: ” ما از طریق تنظیم زاویه دیوارها، نور بیرون را به فضاهای داخلی ساختمان دعوت کرده ایم. ”

” پس از آن برای برقراری هماهنگی در تمامی فضاها، این هندسه شکسته و زاویه دار را در سراسر پلان ادامه دادیم. با استفاده از این شکستگی ها و زوایای پدید آمده، مانعی در برابر دید مستقیم افراد به داخل اتاق ها فراهم شد و همچنین حس راهرو مانند فضای گردش کلینیک نیز کاهش یافت. ”

به توجه به خواسته معماران برای ایجاد یک فضای ساده و آرامش بخش، تنها یک پالت تک رنگ در سراسر کلینیک به کار رفته است. دیوارهای اصلی و عناصر سازه ای همگی به رنگ خاکستری نقاشی شدند، در حالی که دیوارهای جدید و درها به رنگ سفید درآمدند.

” در طراحی فضاهای داخلی، استراتژی ما عمدتا بر سادگی و اجتناب از پیچیدگی ظاهری متمرکز بود. به همین دلیل بود که تصمیم گرفتیم که فضای داخلی را با صورت سیاه و سفید طراحی کنیم. رنگ پایه و اصلی این فضا حس شفافیت و آرامش را در افراد ایجاد می کند. ”

 

 

 

طراحی داخلی کلینیک دندانپزشکی در ایران

تحریریه پویانو: جعفری

منبع: dezeen