طراحی داخلی کلینیک آنکولوژی کودکان تلتون / Sordo Madaleno Arquitectos

طراحی داخلی کلینیک آنکولوژی کودکان تلتون / Sordo Madaleno Arquitectos

طراحی داخلی کلینیک آنکولوژی کودکان

معمار: Sordo Madaleno Arquitectos

موقعیت: کورتارو، مکزیک

زیربنا: 13735 مترمربع

سال: 2013

موسسه «تلتون» (Teleton) از سال 1999 تلاشی عظیم را برای کمک به کودکان ناتوان عهده‌دار شده‌است. در همین راستا، این موسسه کلینیک آنکولوژی کودکان تلتون (HITO) را تاسیس نمود تا کودکان مبتلا به سرطان را حمایت نماید. سرطان یکی از مهم‌ترین دلایل مرگ‌ومیر در مکزیک است. شهر کورتارو بعلت موقعیت مرکزی آن در کشور و نرخ بالای رشد و توسعه بعنوان موقعیت این کلینیک انتخاب شد.

ایده طراحی مبتنی بر زنجیره سلولی است که حرکات متفاوتی را ایجاد می‌کند؛ این حرکات نشان‌دهنده بازسازی سلول‌ها است. هر یک از این سلول‌ها با یک حجم معرفی شده‌اند، و در مجموع 9 حجم تمام قسمت‌های بیمارستان را در حجم منحنی خود جای داده‌اند.

طراحی داخلی کلینیک آنکولوژی کودکاندر نما، هر حجم با یک جهت متفاوت بازی می‌کند و مجموعه‌ای از قاب‌های عمودی را شامل می‌شود که از لحاظ سازه‌ای نقش ستون را ایفا می‌کنند و نیاز به ستون در فضای داخلی را برطرف می‌سازند و دریافت نور خورشید توسط بازشوها را نیز کنترل و محدود می‌نمایند. از سوی دیگر، باعث تاکید بر حرکت هر حجم می‌شوند تا زبان بصری‌ای حاصل شود که حاکی از هویت معماری این مرکز (CRIT) باشد. این بیمارستان بر روی یک زمین مرتفع با توپوگرافی نوسان‌دار قرار دارد و به همین دلیل از مناظر وسیعی بهره می‌برد.

ورودی اصلی در مرکز مجموعه قرار گرفته، و بخش‌های متمایز پس از پذیرش، در طبقات مختلف توزیع شده‌اند. ساختمان به طور کلی دارای چهار طبقه و در قسمت‌هایی دارای یک طبقه اضافه است تا توسعه‌های بعدی ساختمان در قسمت‌های بخش و شیمی‌درمانی در آن جای گیرد.

بیمارستان HITO دارای بالاترین سطح سرویس تخصصی آنکولوژی کودکان است و هر دپارتمان در یکی از نه بخش ساختمان توزیع شده‌است. این دپارتمان‌ها شامل تصویربرداری، پزشکی هسته‌ای، اشعه‌درمانی، بانک خون، آزمایشگاه، پاتولوژی، مراقبت‌های ویژه، شیمی‌درمانی و کلیسا است.

مساحت کل سایت پروژه 45130 مترمربع است که شامل بخشی بزرگ متعلق به پوشش گیاهی حفاظت‌شده و قسمتی برای توسعه‌های بعدی سایت می‌باشد.

 

 

 

طراحی داخلی کلینیک آنکولوژی کودکان

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: archdaily