طراحی داخلی کتابفروشی با رنگین کمان فلزی در Suzhou / معماری Wutopia Lab

طراحی داخلی کتابفروشی با رنگین کمان فلزی در Suzhou / معماری Wutopia Lab

طراحی داخلی کتابفروشی

معماران: Wutopia Lab

مکان: Suzhou، چین

مساحت: 1380 مترمربع

سال پروژه: 2017

از زبان معمار: این کتابفروشی جدید به چهار فضای اصلی و چندین و فضای فرعی تقسیم شده است. با هدف خلق یک دنیای جدید رنگارنگ با استفاده از نمادگرایی، معمار برای هرکدام از فضاهای فروشگاه کاراکتری منحصربه فرد طراحی کرده است: مخفیگاه کریستال، برای محصولات جدید فروشگاه؛ غار کرم های شب تاب، برای سفارشات و معرفی انواع گوناگون؛ سرزمین رنگین کمان ها به عنوان سالن مطالعه؛ و قلعه پاکی نیز مخصوص کتاب های کودکان.

مخفیگاه کریستال

به عنوان یک ورودی، “مخفیگاه کریستال” فضایی پر از کتاب، و خالی از هر چیز اضافه دیگر می باشد. در این فضا، جدیدترین کتاب های فروشگاه روی قفسه های آکریلیک شفافی چیده شده اند و به این صورت حضور کتاب ها را در فضا پررنگ تر کرده اند. با توجه به استفاده از آجرهای شیشه ای و آینه ها و آکریلیک ها، فضایی سفید و درخشان ایجاد شده که توجه مشتریان را به خود، یعنی قلب فروشگاه، جلب می کند.

غار کرم های شب تاب

بعد از فضای سفید ورودی، وارد فضای تیره تر تونل “غار کرم های شب تاب” می شویم که سالن اصلی را به ورودی وصل می کند. مراجعه کنندگان در این بخش کتاب های مورد نظر خود را پیدا کرده و برمی دارند و با دنبال کردن مسیری که فیبرهای نوری نشان می دهند، وارد سالن اصلی مطالعه می شوند.

سرزمین رنگین کمان ها

پس از عبور از یک فضای نسبتا باریک به “سرزمین رنگین کمان ها” می رسیم که فضایی باز و بزرگ دارد و به دلیل وجود پنجره های بزرگ در آن، همواره مملوء از نور طبیعی می باشد. با توجه به این که این فضا برجسته ترین بخش فروشگاه می باشد، تجربه های فضایی متفاوتی را نیز برای مراجعه کنندگان فراهم کرده است. معمار با استفاده از ارتفاع های گوناگون قفسه ها، پله ها و میزها، چشم انداز های جذاب و فوق العاده ای از صخره ها، دره ها، جزیره ها، سراشیبی ها و دشت ها خلق کرده است. همچنین ورقه های آلومینیومی سوراخداری با رنگ بندی گرادیانت مشابه طیف رنگ رنگین کمان، در سراسر فضا نصب شده اند. این پانل ها که یک سانتی متر ضخامت دارند، فضاهایی که کاربری های مختلف دارند را از یکدیگر جدا کرده و در کنار آن اتمسفری مرموز و مبهم را ایجاد کرده اند. این صفحات و رنگ های گوناگون آن ها، نمادی از Xanadu (پایتخت تابستانی چین در گذشته، و مکانی که در فلسفه باستانی چین معنا دارد) در فلسفه چین باستان می باشند.

طراحی داخلی کتابفروشیقلعه پاکی

در انتهای فروشگاه و بعد از فضای رنگین کمانی، فضایی با دیوارهای ETFE وجود دارد که مخصوص کتاب های کودکان است. با کمک ETFE شفاف، قلعه پاکی به یک دنیای جدا داخل فروشگاه تبدیل شده است. اقلام پیچیده بسیاری نیز به این فضا اضافه شده و دنیایی را ساخته اند که در آن کودکان می توانند با یکدیگر و همچنین با فضای فروشگاه در تعامل باشند.

صفحات آلومینیومی سوراخدار که به شکل پنجره های فروشگاه درآمده اند، نقش بزرگی در پروژه داشته اند. با سوراخ کردن نیمی از این صفحات کیفیت بصری که فلزات درخشان ایجاد می کنند از بین رفت و زمانی که پانل هایی با ابعاد مختلف در کنار هم نصب شدند، نوعی پوشش و حجاب برای فضا ایجاد کردند؛ این حس های مبهم و گنگ به فضای فروشگاه کیفیت داده است. میزان فاصله بین پانل ها نیز اهمیت زیادی دارد؛ فاصله بین بعضی از آن ها بیشتر است و بنابراین باعث خلق فضاهایی با تجربه های متفاوت شده است. باز هم با توجه به شفافیت پانل ها، مرز بین فضاهای مختلف کم رنگ شده است.

با توجه به استفاده از نورپردازی در صفحات رنگی، از بیرون فروشگاه نیز می توان آن ها را تماشا کرد؛ و درواقع باعث تبدیل این کتابفروشی به یک مقصد جذاب برای گذران وقت شده اند.

 

 

 

 

طراحی داخلی کتابفروشی

تحریریه پویانو: جعفری

منبع: archdaily