طراحی داخلی کافه به سبک طراحی اغذیه فروشی یونانی دهه 1950 در ملبورن

طراحی داخلی کافه به سبک طراحی اغذیه فروشی یونانی دهه 1950 در ملبورن

طراحی داخلی کافه به سبک طراحی اغذیه فروشی یونانی ؛ سطوح بتنی، کاشی‌های رنگ‌آمیزی شده دستی به رنگ کله غازی و جزئیات برنجی همگی در این کافه در ملبورن به چشم می‌خورند، که توسط استودیوی محلی Biasol طراحی شده‌اند تا عرض احترامی به اغذیه‌فروشی‌های یونانی‌ای باشد که در دهه 1950 در سطح شهر به چشم می‌خورد.

 

استودیو Biasol تاکنون یک کافه برای دومینک و دیانا کاروسو طراحی کرده‌است. این دو فرد این‌بار از استودیو درخواست پیدا کردن ملکی را نمودند تا دومین ریسک خود را نیز آغاز کنند.

طراحی کافی شاپ
طراحی کافی شاپ

ساختمانی که آن‌ها برای کافه انتخاب نمودند، به نام «شماره19 » در 5 کیلومتری شمال غربی مرکز شهر ملبورن و در یک نوار شلوغ تجاری قرار دارد.

 

سقف‌های بلند 4.5 متری و پنجره‌های سقفی این ساختمان به نور طبیعی امکان جاری شدن در فضا را در طول روز می‌دهد، درحالیکه ساختار مستطیلی فضا امکانات گستره‌ای را برای ترکیب‌بندی فضا مهیا می‌کند.

طراحی اغذیه فروشی
طراحی اغذیه فروشی

طراحان تصمیم گرفتند که سطوح کمرنگ بتنی را با عناصر گرم‌تری از جمله برنج و چوب ترکیب کنند.

 

تیم طراحی در این‌باره این‌گونه توضیح می‌دهد:« کانسپت ما متاثر از اغذیه‌فروشی‌های یونانی‌ای بود که در دهه 1950 در سطح ملبورن رشد یافته‌بودند. از لحاظ مواد و مصالح، سطوح بتنی –پیشخوان، دیوارها و کف- به فضا گرمی و کمال می‌بخشد.»

پیشخوان بتنی –که از نظر طراحان پروژه بعنوان قلب فضای کافه توصیف می‌شود- با کاشی‌های کله‌غازی رنگ‌شده با دست مورد تاکید قرار گرفته‌است. اصلیت این کاشی‌ها متعلق به کشور مراکش است.

 

لامپ‌های برنجی در بالای پیشخوان قرار دارد، و یک جای پا با مصالح مشابه در پایین پیشخوان وبه دور آن می‌چرخد.

طراحی داخلی کافه
طراحی داخلی کافه

این فلز طلایی برای یک سینک در داخل سطح بتنی قرار می‌گیرد. در این سینک مشتریان می‌توانند برای خود آب فراهم نمایند.

 

در پشت پیشخوان، قفسه‌های نمایشی ساخته شده از استیل لوله‌ای برای نمایش گیاهان به کار رفته‌است.

طراحی داخلی کافه به سبک طراحی اغذیه فروشی یونانی
طراحی داخلی کافه به سبک طراحی اغذیه فروشی یونانی

تیم طراحی در ادامه می‌افزاید: «ما برای این پروژه یک رویکرد یکپارچه اتخاذ کردیم تا اطمینان داشته‌باشیم که معماری، فضاهای داخلی، علامتگذاری و محصولات همگی با یکدیگر متناسب باشند، و تجربه‌ای منسجم و خاطرانگیزاز غذاخوردن را مهیا نمایند.»

 

«سطوح مینیمالیست بتنی به فضای داخلی حسی از ظرافت و کمال می‌بخشد، با یک مجموعه رنگی پرطراوت تکمیل می‌شود.علاوه بر این روکش‌های زیبا و کمی گیاه فضا را دعوت‌کننده می‌کنند.»

میهمانان پشت میزهایی با رویه چوبی می‌نشینند، با نیمکت‌ها و صندلی‌هایی که در طول فضا چیده‌ شده‌اند. روکش مبلمان به فضا رنگ می‌افزاید: رنگ‌های آبی کله‌غازی، خاکستری و صورتی.

طراحی داخلی کافه به سبک طراحی اغذیه فروشی یونانی
طراحی داخلی کافه به سبک طراحی اغذیه فروشی یونانی

آتلیه Biasol در سال 2012 توسط Jean-Pierre Biasol تاسیس شد. این استودیو در ملبورن پیش از این یک زندان متروک را به یک کافه تبدیل کرد، و اخیرا یک انبار در شرق لندن را به یک رستوران و کافه تبدیل نمود.

 

 

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen