طراحی داخلی پارکینگ دوچرخه : شهر اوترخت بزرگترین پارکینگ دوچرخه جهان را افتتاح می‌کند

طراحی داخلی پارکینگ دوچرخه : شهر اوترخت بزرگترین پارکینگ دوچرخه جهان را افتتاح می‌کند

طراحی داخلی پارکینگ دوچرخه : اولین فاز این پروژه که قرار است تبدیل به بزرگترین پارکینگ دوچرخه جهان شود، در شهر اوترخت هلند افتتاح شده‌است. اکنون دارای ظرفیت 6 هزار دوچرخه است و تا اواخر سال 2018 فضای کافی برای 12هزار و پانصد دوچرخه را دارا خواهد شد و رکورد ایستگاه زیرزمینی دوچرخه در توکیو که دارای ظرفیت 9هزار و چهارصد دوچرخه است را خواهد شکست. پس از اتمام کامل این پروژه، این پارکینگ و محدوده اطراف آن دارای گنجایش 22 هزار و پانصد دوچرخه خواهد بود.

این پارکینگ دوچرخه جزئی از یک پروژه بازسازی ایستگاه مرکزی قطار «استیشن‌پلین» است، پروژه‌ای که توسط گروه معماری Ector Hoogstad Architecten طراحی و توسط شهرداری اوترخت، «پروریل» و راه‌آهن هلند اجرا شده‌است. جمعا 22 هزار فضای پارک دوچرخه در میان پنج سالن اختصاصی تقسیم می‌شوند و در نزدیکی ورودی‌های ایستگاه قرار می‌گیرند تا سفرهای درون شهری بواسطه چندین نوع وسیله نقلیه را میسر سازند.

طراحی داخلی پارکینگ دوچرخهپارکینگ دوچرخه اوترخت که 24 ساعت شبانه‌روز باز است، یک سیستم دیجیتال را برای کمک به دوچرخه‌سواران بکار گرفته که آنان را در پیدا کردن نقطه مناسب پارک راهنمایی می‌کند و عملکرد آن به کمک کارت‌های مجهز به تراشه‌ است که در سیستم حمل و نقل شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند. دوچرخه‌سواران همچنین به ایستگاهی برای خدمات تعمیر، حفاظت و خرید قطعات و لوازم جانبی دوچرخه‌هایشان دسترسی خواهند داشت.

این پارکینگ به سه طبقه تقسیم شده‌است: بالاترین و پایین‌ترین طبقه به پارک روزانه دوچرخه‌ها اختصاص دارد و طبقه میانی به توقف‌های طولانی‌تر اختصاص دارد. یک ناحیه مخصوص برای مدل‌های نامتعارف دوچرخه در نظر گرفته‌شده، مانند دوچرخه‌های دونفره یا دوچرخه‌هایی با دستگیره طویل‌تر. از این‌ها گذشته، بیست‌وچهار ساعت اول پارک بصورت رایگان است.

هدف نهایی شهرداری اوترخت این است که به تعداد دوچرخه‌ها، جای پارک دوچرخه وجود داشته‌باشد و دوچرخه‌سواران بتوانند دوچرخه‌های خود را در جایگاه مخصوص پارک نمایند.

 

 

 

طراحی داخلی پارکینگ دوچرخه

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: archdaily