طراحی داخلی مسافرخانه Flow / معماری استودیو PRTZN

طراحی داخلی مسافرخانه Flow / معماری استودیو PRTZN

طراحی داخلی مسافرخانه

معماران: استودیو معماری PRTZN

مکان: بوداپست

مساحت: 660 مترمربع

سال پروژه: 2015

از زبان معمار: مسافرخانه Flow طبقه دوم ساختمانی تاریخی در مرکز بوداپست با قدمت بیش از صد سال را اشغال کرده است. از تیم ما خواسته شد تا این مکان را به یک مسافرخانه 98 تخته تبدیل کنیم، فضایی مخصوص توریست های جوانی که با بودجه ای محدود سفر می کنند. علاوه بر اتاق هایی با ظرفیت چهار تا هشت نفر، چندین فضای عمومی نیز طراحی شده است، از جمله یک سالن ورودی شامل بخش پذیرش، یک سالن نشیمن، یک سالن غذاخوری با آشپزخانه سلف سرویس و یک سالن رسانه.

تجربه فضایی خاص به جای راهروها و فضاهای تاریک

در قرن بیست و یکم، ترکیب بندی و عملکرد فضایی این ساختمان چندین بار تغییر کرده است: در ابتدا یک دفتر کار بوده، سپس یک خوابگاه دانشجویی و در سال های اخیر به عنوان یک سالن تئاتر جایگزین کاربرد داشته است. گروه ما در سال 2015 برای تبدیل این مکان به یک مسافرخانه، استخدام شد.

ساختمان دارای نوعی ترکیب بندی طولی می باشد؛ به همراه یک دیوار باربر که در وسط فضا قرار گرفته و پلان طبقه را به دو منطقه مجزا تقسیم کرده است، هرکدام از این دو فضا نیز توسط دیوارهای غیرباربر تقسیم بندی شده اند. این دیوارها، زنجیره ای از فضاهای به هم پیوسته بزرگی را ایجاد کرده اند که emphilade (یک رشته اتاق) نامیده می شوند.

از آن جایی که کاربری های مختلفی در ساختمان وجود داشته، چندین راهرو در فضای آن طراحی شده بود که اتاق ها را از یکدیگر جدا و مستقل کرده بود، اما در عین حال، راهروها به فضاهای انتقالی طولانی، تاریک و باریکی تبدیل شده بودند.

ما نه تنها قصد داشتیم که از خلق چنین فضاهایی در طراحی اجتناب کنیم، بلکه حتی می خواستیم فعالیت های روزمره بازدیدکنندگان مسافرخانه با تجربه فضایی هیجان انگیزی در فضاهای بزرگ و روشن همراه باشد.

با آگاهی از گذشته این فضا، به این نتیجه رسیدیم که آن را برای تغییرات احتمالی آینده نیز آماده کنیم: با پیدا کردن معانی معماری که اصلاح عملکردهای فضا را ممکن سازد؛ درواقع حداکثر تغییر ممکن با حداقل میزان زمان و زیرسازی.

زنجیره ای از فضاهای عملکردی عمومی: سازه های متنوع، زیرساخت های خنثی

ایده ما استفاده از کاربری های عمومی بود تا از یکنواختی فضاها جلوگیری کنیم: به جای اتاق های جدا از هم، ما این فضاهای عملکردی را به عنوان زنجیره ای طراحی کردیم که کل طبقه را به هم متصل کرده و emphilade را تشکیل دهند.

با استفاده از کفپوش های یکدست لینولئوم، دیوارهای یکپارچه سفید و آرایش سینی های کابل در زیر سقف برای سیستم های مکانیکی مختلف و عناصر دائمی و ثابت دیگر، زیرساختی خنثی ایجاد کردیم که به راحتی می تواند با تغییرات نامعلوم آینده سازگار بوده و تطبیق پذیر باشد.

طراحی داخلی مسافرخانهبراساس این پایه خنثی، برای هر فضای عمومی به وسیله دیزاین مبلمان و دیگر عناصر قابل تغییر و سفارشی ساخته شده توسط خودمان، شخصیتی منحصربه فرد خلق کردیم. ما عناصر داخلی مدولار، سبک وزن و قابل حملی را طراحی کردیم، چرا که این ها لایه ای از ساختمان می باشند که در کوتاه ترین مدت امکان تغییر دارند.

بازدیدکنندگان برای دسترسی به اتاق هایشان، از میان این فضاهای ترکیبی با کاراکترهای فیزیکی ناهمگون و متفاوت، عبور می کنند؛ فضاهایی که به جای راهروهای تاریک و یکنواخت، فعالیت های متنوعی را پدید آورده اند.

 

 

طراحی داخلی مسافرخانه

تحریریه پویانو: جعفری

منبع: archdaily