طراحی داخلی مدرسه فنی و حرفه ای هرنینگشلم/ C.F. Møller

طراحی داخلی مدرسه فنی و حرفه ای هرنینگشلم/ C.F. Møller

طراحی داخلی مدرسه فنی و حرفه ای هرنینگشلم/ C.F. Møller

معماری : C.F. Møller

موقعیت: دانمارک

زیربنا: 7400 مترمربع

سال: 2014

مدرسه فنی و حرفه ای جدید هرنینگشلم خود را بعنوان یک ساختمان مستقل در یک پردیس متشکل از ساختمان‌های اموزشی به اثبات رسانده‌است. در ارتباط با بافت اطراف مدرسه که در آن‌ها فضاهای شهری دعوت‌کننده امکان فعالیت و تدریس در فضای خارجی را فراهم می‌سازند،این مدرسه با تمرکز بر خلق فضاهای آموزشی بهینه و محیط‌های مطالعه در درون و بیرون طراحی شده‌است.

در طراحی ساختمان این فرض مد نظر قرار داده شده‌است که رفتار و اندیشه ما توسط محیط فیزیکی پیرامون ما شکل می‌گیرد. فرم محیط آموزشی –معماری آن- تاثیری قابل ملاحظه در پروسه آموزش روزانه دانش‌آموز دارد، و بنابراین با قواعد مدرن و دموکراتیک طراحی شده‌است.

این ساختمان یک ساختار گوشه‌دار است که سه حجم ساختمانی را در زیر سک سقف شیبدار گرد هم می‌آورد، در مقیاس مناسب به ساختمان‌های مجاور از طریق کاهش ارتفاع از سه طبقه در جنوبی‌ترین بخش تا دو طبقه در شمال، پاسخ می‌دهد. این ساختمان گوشه‌دار سه فضای شهری خارجی و فضاهای آموزشی‌ای بوجود می‌آورد که در ارتباط با ساختمان‌های همسایه هستند؛ پلازا، باغ مطالعه و یک باغ در جلوی مجموعه.

پلازا تبدیل به مقصدی مهم می‌شود که موسسات و افراد موجود در ساختمان را حول یکدیگر گرد می‌آورد. این پلازا فضای سبز را در شکل دو شکاف بزرگ در بتن ادغام می‌کند؛ به این ترتیب مقیاس شهری و مقیاس انسانی را ادغام می‌نماید. در آب‌وهوای خشک، فرورفتگی‌های مثلثی فضاهایی را برای نشستن در فضای سبز مهیا می‌سازند. در زمان بارش باران، فرورفتگی‌ها همچون یک مجرای نفوذ و نگهداری آب باران عمل می‌کنند و آب باران را دفع می‌نمایند.

در سمت غرب و حول درختان موجود، یک باغ آرام و سبز که باغ مطالعه نامیده می‌شود به منظور مطالعه، تفکر و تعمق شکل گرفته است؛ درحالیکه در جنوب فضایی نیمه‌بازتر در مقابل باغ با دسترسی مستقیم از کلاس‌های طبقه همکف واقع شده‌است.

یک شکاف در حجم ساختمان به سوی پلازا یک زبان ویژه معماری برای مدرسه می‌آفریند. سقف معلق یک فضای خارجی را پوشش می‌دهد، و رابط میان انتقال به ساختمان‌های کوتاه‌تر در شمال است، و با وضوح ورودی اصلی مدرسه و نمای شیشه‌ای در طبقه همکف -که آموزش‌های متنوع و آثار از طریق آن‌ها دیده می‌شود- را برجسته ‌می‌سازد.

طراحی داخلی مدرسه فنی و حرفه ای  ؛ فضاهای آموزشی‌ای که ستون فقرات ساختمان هستند حول یک فضای جمعی واحد سازماندهی شده‌اند که بعنوان یک محیط اموزشی چندمنظوره نیز به کار می‌رود. فضاهای آموزشی به صورت دو به دو دسته‌بندی شده‌اند تا دسترسی مستقیم به فضاهای جمعی از تمام فضاهای آموزشی مدرسه میسر باشد.

این ساختمان برای استفاده عمومی طراحی شده‌است، وفضاهای آموزشی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که محیط فیزیکی با قواعد آموزشی منعطف و متنوع معاصر تطبیق یابد و از آن پشتیبانی نماید. صندلی‌ها و تاقچه‌های توکار به فضاها کیفیت می‌بخشند، و استفاده‌های غیرمعمول و جایگزین را میسر می‌سازند. مبلمان متحرک می‌توانند فضا را به سرعت برای موقعیت‌های مختلف تدریس تغییر دهند. فضاهای عمومی مطالعه نیز محیط‌های فیزیکی متنوعی را برای کار در آن‌هافراهم می‌کنند، از اتاق‌هایی با ارتفاع دو طبقه روبروی باغ و مناسب برای استفاده‌های کارگاهی گرفته تا فضای کافه دانش‌آموزی برای دورهمی‌های غیررسمی دانش‌آموزان، و تا گوشه‌های آرام‌تر و دنج‌تر اختصاص یافته به مطالعه و هر فضای شخصی دیگری برای مطالعه در درون خودش برای استفاده‌های فضایی متنوع طراحی شده‌است.

نماهای ساختمان از طریق جهت‌گیری، نمایش ساختار، ابتکارات پایدار و اصول نصب از یکدیگر متمایز اند و کاملا با کانسپت معماری تطبیق یافته و در آن ادغام شده‌اند: نماهای شیشه‌ای تاقچه‌ها و بیرون‌زدگی‌های عمیقی را مهیا می‌سازد که برای معماری نمای ساختمان سایه مهیا می‌کنند، با ثقل بازی می‌کند و استفاده از پنل‌های بزرگ پیش‌ساخته سیمان فیبردار را در ترکیب با شاترهای طویل حفره‌داراز جنس برنز اندونیزه شده نما تسهیل می‌کند و به این ترکیب گرما و تنوع می‌بخشد.

طراحی داخلی مدرسه فنی و حرفه ای

 

 

 

طراحی داخلی مدرسه فنی و حرفه ای

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: archdaily