طراحی داخلی مجتمع اداری Unilever Headquarters / شرکت معماری Aedas

طراحی داخلی مجتمع اداری Unilever Headquarters / شرکت معماری Aedas

طراحی داخلی مجتمع اداری

معمار: Aedas

محل: جاکارتا، اندونزی

معمار مسئول: Kevin Jose

مساحت: 50477 متر مربع

سال ساخت پروژه: 2017

ساختمان دفتر مرکزی یونیلور در جاکارتا، اثر شرکت معماری Aedas، در 21 ژوئن سال 2017 افتتاح شد. این بنا در محدوده پارک اداری BSD واقع شده است. نقشه اصلی و طرح تفصیلی فضای سبز BSD ، به عنوان اولین محدوده سبز اداری منطقه، توسط شرکت معماری Aedas برنامه ریزی و طراحی شد.

ساختمان یونیلور اندونزی، کلیه کارکنان چهار ادارهء مجزا در جاکارتا را تحت پوشش قرار می‌دهد. طرح معماری و طراحی داخلی شرکت Aedas، دیدگاه کلی شرکت، ارزش‌ها و میراث اروپاییش را در زیر مجموعه و بافتی اندونزیایی ارائه می‌دهد. طرح‌های معماری و داخلی Aedas، چشم انداز، ارزش‌ها و میراث اروپایی شرکت را با حس و حالی اندونزیایی نشان می‌دهد.

 یونیلیور شرکتی چند ملیتی بریتانیایی- هلندی است، که مالک شمار زیادی از نام‌های تجاری بین المللی (با بیش از 400 نام تجاری) در زمینه تولید مواد غذایی و محصولات کشاورزی، نوشیدنی، محصولات مراقبت‌های شخصی، مواد شیمیایی و شوینده، لوازم آرایشی و بهداشتی و… است.

کانسپت ساختمان جدید با بهره‌گیری از مفاهیم حمایت از روح اجتماع و اتحاد، همکاری، تعامل و هوشمندی طراحی شد. با توجه به طرح‌ریزی روستایی و سنتی در اندونزی، مجموعه مجتمع از ” میدان”، ” معابر اصلی”، و ” خیابان‌هایی” تشکیل شده است که حس اجتماع را به وجود می‌آورند. برنامه‌ریزی و طراحی بر ایجاد همکاری گروهی در حین حفظ حریم خصوصی متمرکز شد.

 

 

 

 

 

 

این مجتمع ساختمانی پنج طبقه است که در چهار طبقه بالا، اتاق‌های اداری و فضاهایی برای استراحت و گفتگو قرار دارد؛ در حالی که طبقه همکف به امکانات عمومی و مشترک اختصاص داده شده است. اطراف آتریوم پر نور مرکزی، امکانات مشترک و عمومی، مانند مسجد، ناهار‌خوری کارکنان، مرکز مراقبت روزانه، مرکز تناسب اندام، سالن زیبایی و سالن چند منظوره ساخته شده است. آتریوم مرکزی همانند فضای تجمع بزرگی جهت فعالیت‌ها و رویدادهای جمعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. و ضمن نورگیری و تهویه فضای داخلی ساختمان، همانند هسته مرکزی بنا عمل می‌کند.

همه فضاهای ارتباطی و جمعی ضمن داشتن تنوع، موجب تعاملات اجتماعی بیشتر در دفاتر می‌گردد. محصولات باتیک اندونزیایی (نقش و نگارهای پارچه‌های سنتی اندونزیایی)‌، الوارهای چوبی بازیافت شده، مبلمان و تصاویری از اندونزی در کلیه فضاهای طراحی داخلی ساختمان دفتر مرکزی به کار رفته است و حس مکانی بومی خلق می‌کند.

طراحی داخلی مجتمع اداری

سیستم دیوار شیشه‌ای بیرونی ساختمان باعث نفوذ نور روز بیشتر به داخل می‌شود. نماها با لبه‌های تیغه‌ای از جنس آلومینیوم و به رنگ خاکستری ساخته شده‌اند، که با عمق‌های متفاوت طراحی گردیدند تا برای ساختمان ایجاد سایه کنند و از گرما کاسته شود. همچنین به منظور تامین بهترین دسترسی به نور طبیعی و ایجاد دید بصری مناسب برای همه کارکنان، هیچ دفتر بسته و محصوری در ساختمان وجود ندارد. در واقع کلیه اتاق های کاری کارکنان به فضای سبز اطراف دید دارد و نور طبیعی مستقیم دریافت می‌کند. و اتاق‌های برگزاری نشست‌ها و جلسات به صورت محصورتر در اطراف هسته مرکزی ساختمان اجرا شدند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تورفتگی‌ها و بیرون زدگی‌های فرم و نما، فضاهای سبزی داخل و بیرون بنا ایجاد می‌کنند. هر یک از چهار وجه ساختمان  با میدانگاه‌هایی در تورفتگی‌ها، در ارتباط است. همچنین در هر نمای ساختمان کنسول‌هایی بیرون زده طراحی شد و بام‌های سبزی برای سرگرمی و تفریح کارکنان و مهمانان پیش بینی شد. بام‌های سبز ضمن تلطیف هوا و اثرات زیست محیطی، فضای کاری مطلوب‌تری را برای کارکنان به وجود می‌آورد.

پروژهء دفتر مرکزی یونیلور، بنایی منحصر به فرد در اندونزی است. این ساختمان سه عنصر مهمِ اجتماع، تنوع و فضای سبز را که جز فرهنگ اندونزیایی به شمار می‌رود، در طراحیش با هم ترکیب کرده است.

 

 

 

طراحی داخلی مجتمع اداری

تحریریه پویانو: غفاری

منبع: archdaily