طراحی داخلی فضای بازی کودک با تپه های مصنوعی ایجاد شده / معماری ARCHSTUDIO

طراحی داخلی فضای بازی کودک با تپه های مصنوعی ایجاد شده / معماری ARCHSTUDIO

طراحی داخلی فضای بازی کودک

معماران: ARCHSTUDIO

مکان: پکن، چین

مساحت: 770 مترمربع

سال پروژه: 2017

از زبان معمار: این دومین فضای آموزشی مخصوص کودکان است که ARCHSTUDIO برای موسسه آموزشی Poly Wedo Art Educational طراحی کرده است. این فضا در طبقه دوم مجتمع تجاری پکن “Damei Central” واقع شده است.

کار این موسسه به طور اصلی آموزش موسیقی، رقص، چای، آشپزی و صنایع دستی می باشد. بنابراین دیزاین فضا باید به گونه ای باشد که با توجه به نیازهای هر دوره آموزشی، کلاس های مناسبی را ایجاد کند. در نتیجه معماران در دیزاین نهایی با الهام از تپه های مصنوعی که در باغ های سنتی چینی دیده می شود، انواع متنوعی از “تپه های مصنوعی” را خلق کرده اند که به کودکان این امکان را می دهند که با خوشحالی در آن ها بازی کنند.

دیزاین گرافیکی اصلی این پلان L شکل می باشد و وودی در انتهای یکی از سمت های مستطیل شکل آن واقع شده است، بنابراین جریانی که از بیرون به داخل فضا وجود دارد، نسبتا طولانی است. یک راهروی پیچ در پیچ با دیوار های منحنی یکپارچه در وسط فضا امتداد یافته است که با راهروهای مستقیم خسته کننده سنتی کاملا متفاوت می باشد، و باعث تحریک میل کودکان به جست و جو و کشف می شود. دیوارهایی منحنی کلاس های موسیقی، فضای پذیرش، بخش آشپزی، کلاس چای، فضای بازی و … را از یکدیگر جدا کرده اند.

مجموعه ای از فضاهای خالی در بالا و پایین این دیوارها، روابط واقعی – مجازی بین هرکدام از فضاها را تغییر داده است، و یک کشش بصری لایه بندی شده و متقاطع را خلق کرده است. بچه ها فضاهایی را می بینند که بعضی از آن ها دره های تاریک و بسته ای هستند، بعضی تپه هایی شفاف و باز، و بعضی دیگر نیز حفره هایی هستند که تنها ظرفیت کفی برای دو بچه را دارند.

کلاس موسیقی با شیشه های منحنی ساخته شده که علاوه بر تضمین عایق بودن فضا از لحاظ صوت، یک فضای باز را پدید آورده است. کلاس چای و کلاس آشپزی با دیوارهایی به شکل قوس های معکوس از یکدیگر جدا شده اند، این قوس های معکوس ابزاری برای کودکان ایجاد کرده است که می توانند روی آن راه بروند، استراحت کنند و یا بازی کنند. کلاس صنایع دستی در گوشه ای از پلان در راهرو قرار گرفته است و بچه ها می توانند دور یک درخت نشسته و کاردستی درست کنند.

نه کلاس خصوصی آموزش پیانو در دو طرف راهرو واقع شده اند؛ هرکدام از این کلاس ها به شکل غاری کوچک طراحی شده اند که کیفیت صوتی فضا را تضمین می کنند، چرا که دیوار قوسی منجر به ترکیب صداها می شود. اصلی ترین توناژ رنگی که در راهرو به کار رفته است رنگ چوب می باشد، از طرفی تصویر بعضی از دیوارها در راهرو درون صفحاتی از فولاد ضدزنگ منعکس می شود و این انعکاس متریال ها به خلق فضایی عمیق و خیره کننده کمک کرده و در نتیجه لذت تجربه متریال ها در فضا را افزایش می دهد.

در انتهای راهروی کلاس های پیانو، کلاس رقص طراحی شده که به عنوان یک “فضای بیرونی” در نظر گرفته شده است، به عنوان کنتراستی در مقابل فضایی که به طور کلی به رنگ چوب می باشد. در این فضا لوله کشی های اصلی ساختمان همگی روکار شده اند و در دید می باشند، کفپوش های خاکستری فضا در کنار پنجره بالا آمده و فضاهایی را برای نشستن به وجود آورده است. پنجره های بزرگ، آیینه های فضا، و درختان بیرون همگی با یکدیگر ترکیب شده و اینگونه به نظر می رسد که فضای داخل و خارج به یکدیگر متصل هستند.

 

 

 

 

طراحی داخلی فضای بازی کودک

تحریریه پویانو: جعفری

منبع: archdaily