طراحی داخلی فروشگاه پوشاک آکولا / Vão

طراحی داخلی فروشگاه پوشاک آکولا / Vão

بازسازی و طراحی داخلی فروشگاه پوشاک

معمار: Vão

موقعیت: سائوپائولو، برزیل

زیربنا: 120مترمربع

سال: 2016

دعوت از تیم معماری Vão برای طراحی داخلی فروشگاه جدید آکولا برای طراحان آن شادی‌آفرین بود، زیرا بعلت رابطه‌ای که میان آن‌ها و موسس این برند برقرار بود، این طراحان مسیر رشد و حرکت این برند را از ابتدای تاسیسش در سال 2012 تا امروز از نزدیک دنبال کرده‌اند.

در نخستین بازدید از سایت فروشگاه جدید، با ساختمانی قدیمی با پلانی مخروطی‌شکل که چند متر با مغازه قدیمی فاصله داشت مواجه شدند که محلی تاریک و مرطوب بود، چرا که دارای تنها چهارعدد بازشو بود و نور طبیعی و تهویه تمام آن تنها از طریق همین بازشوهای محدود تامین می‌شد.

تمایل طراحان به وارد نمودن مقدار مناسب نور طبیعی به این فضا، اولین تصمیم‌های این پروژه را رقم زد که شامل جایگزینی قسمتی از سقف به همراه سازه ضعیفش با یک سقف شیشه‌ای و ادغام بصری طبقات از طریق تخریب بخشی از آخرین طبقه بود. علاوه بر روشن کردن تمام فضا، پوشش سقف امکان جریان تهویه طبیعی را فراهم می‌کند که در ارتباط با باغچه داخلی آسایش گرمایی مطلوبی به فضا می‌بخشد.

 

مقطع طولی

پلان طبقه همکف

پلان طبقه اول

شکست ایجاد شده توسط سقف قسمت باغچه که به ارتفاع دو طبقه است، در دو موقعیت طراحی را تحت تاثیر قرار داده‌است: در موقعیت اول، در نزدیک‌ترین ضلع به خیابان، فروشگاه ]در همکف[ و دفتر ]در نیم‌طبقه[ قرار گرفته‌اند. در موقعیت دوم، در پایین‌ترین بخش هسته مرطوب ساختمان قرار دارد که تمام فضاهای تر در آن قرار گرفته‌اند، سرویس بهداشتی ]در همکف[ و آبدارخانه ]در طبقه اول[ واقع هستند. علاوه بر این‌ها، ارتباطات عمودی میان طبقات نیز از طریق محوطه باغچه و به کمک راه‌پله و پل‌هایی که با ووید متقاطع هستند تامین می‌شود.

در وسط پلان آزاد فروشگاه، یک حجم به شکلی حساب شده قرار گرفته تا محیطی متفاوت برای فضای پذیرش، قفسه‌های لباس و راهروی ورودی خلق کند. آزاد بودن این حجم، بدون نیاز به تماس با سقف یا دیواره‌های آن، گردش میان این محیط‌ها را روان‌ و بدون وقفه می‌سازد. در داخل این حجم یک انبار کمکی، یک ویترین برای کاتالوگ‎‌ها و دو اتاق پرو با درب‌های چرخنده قرار گرفته‌اند که فضاها را تفکیک و یا ادغام می‌کند و یا با توجه به نیاز خاص آن لحظه، به فضای فروشگاه اضافه می‌شوند. در نیم‌طبقه بالا، جایی که تمام دیوارها تخریب و برداشته شده‌اند، سازمان فضایی همانند طبقه همکف از طریق حجمی دیگر برقرار شده‌است؛ انباری بزرگ که فضاهای باز (میزهای کاری و و ملاقات‌های هیئت مدیره) را از فضاهای بسته (اتاق خصوصی و انباری) تفکیک می‌کند.

 

در میان مصالح بکار رفته، چوب و فلز غالب هستند. تصمیم استفاده از آن‌ها به فرم طبیعیشان نشات گرفته از خاصیت لباس‌هایی است که در این برند تولید می‌شوند: استفاده از پارچه‌های طبیعی با استفاده از تکنیک‌های دستی رنگرزی و چاپ از خصوصیات بارز محصولات این برند است. تمام قسمت‌های چوبی این فروشگاه (کف، اتاق پرو، پله‌ها، پل و قفسه لباس‌ها) از کلبه‌ای در زمینی موروثی در شهرستان و به کمک ابزارآلات موجود و کارگران محلی همان شهرستان تهیه و استخراج شده‌است.

 

طراحی داخلی فروشگاه پوشاکدر مورد نمای ساختمان ، تصمیم طراحان حفظ ساختار آجری اولیه ساختمان بود. سه دهانه میان ستون‌ها وجود داشت که دو دهانه به ویترین و یک دهانه به ورودی ساختمان تعلق گرفت. برای این بخش، پروفیل‌هایی فلزی‌ تعبیه شد که سازه ساختمان در آن‌ها محصور می‌شود. در بالای ویترین و ورودی، یک سایبان ویترین‌ها را از تابش مستقیم نور خورشید محفوظ نگه ‌می‌دارد و در شرایط بد آب‌وهوایی برای عابرین پیاده‌رو نیز همچون سرپناه عمل می‌کند. تاثیر مثبت شهری دیگری که این پروژه داشت، پیشنهاد آن برای تغییر شکل پیاده‌رو مقابل با استفاده از نیمکت‌های عمومی و محلی برای پارک دوچرخه بود.

 

 

طراحی داخلی فروشگاه پوشاک

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: archdaily