معماری و طراحی داخلی فروشگاه اپل در استنفورد / معمار Bohlin Cywinksi Jackson

معماری و طراحی داخلی فروشگاه اپل در استنفورد / معمار Bohlin Cywinksi Jackson

معماری و طراحی داخلی فروشگاه اپل ؛

معمار : Bohlin Cywinksi Jackson

موقعیت: مرکز خرید استنفورد، پالو آلتو، کالبفرنیا، ایالات متحده آمریکا

سال: 2017

Stanford Apple Store / Bohlin Cywinksi Jackson

اپل همواره ارزش فراوانی که برای طراحی قائل بوده را نشان داده‌است، چه از طریق محصولی که در دستان مشتریانش قرار می‌دهد و چه از طریق روشی که برای ارائه محصولاتش در فروشگاه انتخاب می‌کند. غرفه اپل که در به نحوی منحصربفرد در مرکز خرید پالو آلتو قرار گرفته‌است، در عین معرفی راه‌های جدید و تحولی برای تفسیر مجدد 13 سال سنت، انتظارات برند را برآورده می‌کند.

 

شناسایی برند فروشگاه طولی نمی‌کشد –شیشه‌های شفاف که به طرزی برجسته از کف تا سقف ادامه یافته‌اند، استیل براق زیر سایبان، سنگ گرمی که غرفه را زمینه‌اش پیوند می‌دهد، و سیب سفید براقی که مطابق انتظار در ورودی قرار گرفته‌است.

طراحی داخلی فروشگاه اپل
طراحی داخلی فروشگاه اپل

آن‌چه در قلب تجربه مشتری قرار دارد محصول است و در همین راستا فضا حول قسمت‌های نمایش طراحی شده‌است. در هر صورت در این محل تجربه مشتری قبل از آن که حتی قدم به داخل فضا بگذارد آغاز می‌شود. شفافیت شگفت‌آور فروشگاه، فضای جمعی خارج را با فضای تجاری داخل می‌آمیزد و رهگذران را ترغیب می‌کند که به درون فضا و میان میزهای چوبی حرکت کنند و سپس به میدان خارج فروشگاه برگردند.

با نمای شیشه‌ای 180 فیتی (حدود 54 متری) و سه ورودی، کمتر فروشگاهی از این برند توانسته چنین قابل تشخیص و از لحاظ فیزیکی در دسترس باشد. با ساپورت سازه‌ای صفحات کشیده شیشه‌ای در طول نما، اتاقی جلویی فروشگاه بدون ستون بوده و به مشتریان این فرصت را می‌دهد که آزادانه در میان گستره محصولاتی که روی میزهای چوبی قرار گرفته‌اند حرکت و کشف کنند.

هنگامی که یک فرد از اتاق جلویی فروشگاه به اتاق پشتی حرکت می‌کند، جو فضا به احساس محصور بودن تغییر می‌یابد، سقف به یک سقف شیشه‌ای عظیم تبدیل می‌گردد، نور خورشید در طول کف جریان می‌یابد و بازی می‌کند، و صدای فعالیت مشتریان کاهش می‌یابد. در این اتاق که اختصاص به خدمات، آموزش و نمایش لوازم جانبی دارد، با حس خصوصی بودنی که برمی‌انگیرد در راستای اهداف شرکت مبنی بر ایجاد فضای صمیمی و آموزشی حرکت می‌کند.

تیرهای ظریف استیل سقف قوس‌دار شیشه‌ای را حمل می‌کنند، و دیوارهای سنگی با آسمان در بالا به طور بصری هماهنگی برقرار می‌کنند. یک تعادل ظریف میان رنگ، فریت دانه‌دار و روکش پربازده، به نور تعدیل یافته خورشید این اجازه را می‌دهد که در عین حفظ آسایش در تمام طول سال، به درون اتاق جریان یابد.

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

http://www.archdaily.com/870365/stanford-apple-store-bohlin-cywinksi-jackson