طراحی داخلی عینک فروشی  Ace & Tate’s با استفاده از رنگ‌های اصلی

طراحی داخلی عینک فروشی  Ace & Tate’s با استفاده از رنگ‌های اصلی

طراحی داخلی عینک فروشی : گروه معماری «اسپاکن اند ایکس» فضای داخلی مغازه جدید عینک فروشی Ace & Tate’s را در کپنهاگ با استفاده از اشکال هندسی و رنگ‌های اصلی طراحی نمود تا در مشتریان حس بازدید از یک استودیوی هنری را ایجاد نماید.

این فضای جدید در یک محله‌ قدیمی در پایتخت دانمارک واقع است. مغازه شامل کف بتنی زبر و مینیمال و دیوارهای سفیدی است که به آن‌ها با قطعاتی به رنگ‌های قرمز، آبی و زرد روح و نشاط بخشیده شده‌است.

 

هدف گروه طراحی از استفاده از این رنگ‌های روشن، ایجاد فضایی پرانرژی‌ و نشاط‌بخش بود که با هویت بصری فروشگاه Ace & Tate’s همخوانی دارد.

 

مغازه به دو بخش پیشین و پشتی تقسیم شده‌است، و تفکیک این دو فضا توسط یک درگاه قوسی ‌شکل و یک راه‌پله گرد زردرنگ که به طبقه اول می‌رسد صورت گرفته‌است. پنجره‌های کف تا سقف دورتادور مغازه را در بر گرفته‌اند تا نور طبیعی در فضای مغازه جاری گردد.

گروه طراحی، برای دکوراسیون این فضا از استودیوی هنرمند آوانگارد، «فرانسیسکا کلوزن» الهام گرفتند. این نقاش دانمارکی سبک کوبیسم اغلب از ترکیب‌ رنگ‌های اصلی در آثار هنری خود استفاده می‌نمود.

 

بنابراین، گروه معماری در عین حفظ خطوط گرافیکی واضح، یک رویکرد تجربی را برای استفاده از رنگ‌های اصلی در فضا در پیش گرفت.

طراحان در مورد رنگ‌های بکار رفته در فضا اینگونه اظهار کردند: «چیزی که در این فروشگاه می‌بینیم، رنگ‌هایی سرزنده و شاد هستند که به زبان بصری خودشان بیان شده‌اند.» «آن‌ها جلوه‌ای پرانرژی و نشاط‌بخش دارند و به زبان رنگ اعصار مختلف سخن می‌گویند.»

علاوه بر افزودن زیبایی نشاط‌بخش، ترکیب‌های رنگی برای این به کار برده‌شدند که محصولات چیده شده در قفسه‌ها بیشتر به چشم بیایند.

 

یک مجموعه چراغ نئون با قرارگیری تصادفی به شکل نوشته «آینده روشن است» صلبیت قطعات رنگی در قسمت‌های متخلف فضا را می‌شکند، چرا که طراحان قصد داشتند اندکی «تصادفی بودن» را به طراحی‌ سیستماتیک اما متفاوت فروشگاه وارد نمایند.

علاوه بر این، طراحان آینه‌هایی کشیده‌ از جنس چوب بلوط طراحی نمودند تا مشتریان به راحتی بتوانند عینک‌های مختلف را در مقابل آن‌ها امتحان نمایند. با رنگ‌آمیزی برخی اضلاع این آینه‌ها به رنگ آبی، رنگ گرم بلوط همچنان با زبان هنری فروشگاه و گرافیک آن همخوانی دارد. صفحاتی که مانند بوم برعکس روی پایه قرار گرفته‌اند نیز تم هنری این فروشگاه را تقویت می‌کنند.

پرده قرمزرنگ بکار رفته در فروشگاه، چشم را به قسمت پشتی فروشگاه جلب می‌کند، جایی که اتاق بینایی‌سنجی در آن واقع است. گوشه‌ای که محل نشستن مشتری است با رنگ آبی رنگ‌آمیزی شده‌است تا حس جدا بودن را تقویت نماید.

پیش از آن که فضای داخلی فروشگاه ساخته شود، این عینک‌فروشی با هنرمندان تازه‌کار همکاری می‌کرد و مغازه خالی‌اش را بعنوان فضای نمایشگاه آثار این هنرمندان در اختیار آن‌ها قرار می‌داد و همین موضوع در گرایش‌های بعدی این فروشگاه به طراحی هنری فضای داخلی آن اثرگذار بود.

اکنون که مغازه پر شده‌است، مالکین آن هنرمندان کمتر شناخته‌ شده را با ارائه کمک‌هزینه‌هایی حمایت می‌کنند. هنگامی که یک مشتری از یکی از شعب این فروشگاه دو قاب عینک خریداری نماید (این فروشگاه دارای شعب متعددی در هلند، بلژیک، آلمان، دانمارک و سوئد است) هزینه این خرید به این کمک‌هزینه هنرمندان اختصاص می‌یابد.

 

اغلب این فضاهای هنری هستند که الهام‌بخش هویت عینی این فروشگاه می‌شوند –شعبه این فروشگاه در اوترخت (در هلند) بر اساس فضاهای نمایشگاهی مینیمال طراحی شده و شعبه دیگر آن در آنتورپ (در بلژیک) یک فضای داخلی روشن و عاری از لوازم جانبی‌ به همراه آثار هنری رنگارنگ را عرضه می‌کند.

 

 

 

طراحی داخلی عینک فروشی

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen