14 عنصر طراحی داخلی سبک آسیایی در حمام و سرویس بهداشتی

14 عنصر طراحی داخلی سبک آسیایی در حمام و سرویس بهداشتی

طراحی داخلی سبک آسیایی در حمام و سرویس بهداشتی ؛ اجازه بدهید حمام و سرویس شما نشان دهنده قدردانی طبیعت، سادگی و عدم تفارن باشد. چه توصیف‌هایی برای سبک طراحی داخلی آسیایی بیان می‌شود؟ با شنیدن سبک آسیایی فورا کلمات سکوت، آرامش و ذن از ذهن ها خطور می‌کنند. اگرچه سبک آسیایی را می‌توان به عنوان تلفیقی از سبک ها تعریف کرد اما عناصر شناخته شده‌ی متمایزی وجود دارند که با این نوع سبک مرتبط هستند.

بیایید ببینیم چطور طراحان با استعداد سایت‌های طراحی دکوراسیون معروف، حمام و سرویس ها را براساس الگوهای شرق دور(سبک آسیایی) طراحی کرده اند.

 

1- عدم تقارن

سینک کاسه‌ای ، آینه و چرغ آویز همگی در یک سمت کابینت روشویی در این سرویس بهداشتی هستند. با عدم تقارن فضا متعادل شده و این عکس یک نمونه از آن است. توجه کنید که چطور اشیاء زیر هر کدام همدیگر را به تعادل رسانده اند: طاقچه کاشی کاری شده و سینک کاسه‌ای، آینه و میله حوله، چراغ آویز و نحوه قرار گرفتن گل‌ها. این یکی از طراحی های مورد علاقه من است که همیشه به من احساس سکوت و آرامش را تلقین می‌کند.

2- طاقچه‌های محراب مانند

اتاق‌های سبک سنتی ژاپنی دارای طاقچه‌هایی برای نمایش آثار هنری روی طومارها و آرایش گل ها می‌باشند. این طاقچه نیز احتمالا به همین منظور ساخته شده و در واقع شامل یک پنجره و اثر هنری گل‌های حکاکی شده می‌باشد و مثل پرده‌های کرکره ای عمل می‌کند.

3- معطوف شدن به طبیعت

زمانی که سنگریزه‌های گوشه فضای دوش را نگاه می‌کنیم یک آبشار کوچک را مشاهده می‌کنیم. این تم آب سرازیرشونده روی کابینت روشویی نیز تکرار شده است.

4- مبلمانی با گرایش چینی

چینی گرایی یا  Chinoiserie کلمه فرانسوی به معنای «شبه چینی» است و بیانگر سبکی شرقی می‌باشد که در فرانسه در واسط قرن هیجدهم ظهور کرد. صحنه های دقیق روی کابینت‌های چوبی تیره  با سطحی نسبتا صیقلی نقاشی می‌شوند.

 

5-متریال های طبیعی

ما در این حمام که  در آن طراحی شرقی و غربی به یکدیگر پیوسته است تعداد زیادی کاشی‌های سنگی رنگ روشن، تخته های چوبی قهوه ای کمرنگ و سنگریزه های رودخانه را مشاهده می‌کنیم.

طراحی داخلی سبک آسیایی در حمام
طراحی داخلی سبک آسیایی در حمام

6- سادگی

مبلمان مینیمال و استفاده از یک نوع سنگ تراورتن روشن به این حمام ظاهر ساده و منظمی داده است.

7- خطوط مرتب و صاف

این حمام آسیایی سبک معاصر دارای خطوط مستقیم و صاف در کابینت های بلوک مانند، تایل های کفپوش مربعی، شلف های دیواری مشکی و چرغ های آویز بلند می‌باشد.

8- موتیف دایره ای

دایره در ژاپن سمبل مهمی محسوب می‌گردد و مشهور به سرزمین طلوع خورشید می‌باشد که در آن دایره قرمزی روی پرچم سفید کشورشان بیانگر خورشید است. دایره در زبان ژاپنی با کلمه Enso بیان می‌شود که با ذن و روشنگری در ارتباط است. دو تکه شیشه مات نیم دایره‌ای در این کابینت روشویی ساخته شده اند تا در حالت بسته بودن شکل دایره ای پدید بیاورند.

9- ارکیده ها

ارکیده‌های طبیعی زیبا هستند و جلوه دل انگیزی به حمام های سبک آسیایی اضافه می‌کنند.

10- رنگ ها

افکت آرامش بخش حمام و سرویس های این سبک با استفاده از تن‌های خاکی و خنثی ایجاد می‌شود.

11- وسایل و لوازم دست ساز

صنعتگران آسیایی در کارهای دست سازشان مشهور هستند؛ کابینت ها و وان‌های  دست ساز تکه های مبلمانی هستند که سریعا توجه شما را به خود جلب می‌کنند و برای یک حمام به خوبی تزئین شده مهم هستند. دست سازهای بومی که شامل متریال های طبیعی نظیر سنگ، چوب و چرم می‌باشد در این طراحی سبک آسیایی رایج هستند.

12- سطوح چوبی

حمامی را تصور کنید که به طور کامل از چوب ساخته شده است. شبیه فضاهای ذن به نظر می رسد نه؟ این دقیقا چیزی است که شما برای رسیدن به ظاهر دکوراسیون ژاپنی و طبیعی نیاز دارید. اما مجبور نیستید در استفاده از چوب افراط کرده و کل حمام را با چوب بپوشانید اما چند خطوط و لبه‌هایی که با چوب پوشیده باشند نیز همان حس را القا می‌کنند.

13- آرامش بخش همچون سالن های ماساژ

حمام های ژاپنی صرفا به منظور تمیز کردن بدن ساخته نمی‌شوند و بنابراین فضاهای بزرگتری دارند که شما علاوه بر حمام کردن می توانید از برخی از تکنیک های آرامش اعصاب نظیر یوگا و پیلاتس بهره مند شوید.

طراحی داخلی سبک آسیایی در حمام
طراحی داخلی سبک آسیایی در حمام

14- روشنایی

همه آن زیبایی‌های ایجاد شده در حمام های ژاپنی و آسیایی بدون وجود روشنایی و نورپردازی خوب هیچ چیز نیستند. در طول روز خوب است که اجازه بدهید نور طبیعی وارد اتاق شود و در مواقع لزوم نور مصنوعی باید موجود بوده و به دقت انتخاب شود. افکت های تارکننده نور از ضروریات می‌باشد چرا که آن ها جو آرامش بخشی را برای حمام فراهم می‌کنند.

طراحی داخلی سبک آسیایی در حمام
طراحی داخلی سبک آسیایی در حمام

 

 

 

تحریریه پویانو: سجادی

منابع: houzz&pooyano