طراحی داخلی دفتر کار SelgasCano با تبدیل استودیوی سابق ریچارد راجرز / معماری Home Second

طراحی داخلی دفتر کار SelgasCano با تبدیل استودیوی سابق ریچارد راجرز / معماری Home Second

طراحی داخلی دفتر کار : استودیوی اسپانیایی «سلگاس‌کانو» (SelgasCano) سومین دفتر کار شرکت «سکند هوم» (Second Home) را با محیطی سرشار از گیاه در ساختمانی در لندن غربی طراحی کرد. این ساختمان اولین استودیوی معماری ریچارد راجرز بوده‌است. «سکند هوم» در هالند پارک سومین محیطی است که ژوزه سلگاس و لوسیا کانو برای این شرکت لندنی طراحی کرده‌اند و دارای استودیو و فضای اداری برای جامعه‌ای متشکل از افراد خلاق و کارآفرین می‌باشد.

از این طراحی انتظار می‌رود که به سابقه فرهنگی منحصربفرد ساختمان عکس‌العمل مناسب نشان دهد. این ساختمان در دهه 1960 استودیوی عکاس بریتانیایی مد، «جان کووان» (John Cowan) بوده‌است و در سال 1966 برای فیلم‌برداری فیلم Blowup در اختیار کارگردان ایتالیایی، میکلانجلو آنتونیونی قرار داشته‌است.

 

 

بعدا در دهه 1980 ریچارد راجرز اولین کار معماری خود را با نصب راهروها و یک راه‌پله به طراحی دیوید چیپرفیلد در این ساختمان انجام داد.

طراحی سلگاس‌کانو شامل مرمت این ویژگی‌های شاخص معماری در کنار بازسازی یک استودیوی عکاسی در طبقه بالای ساختمان بود که یادآور کاربری سابق آن بود.

 

ژوزه سلگاس گفت: «پله‌ها، پنجره‌های سقفی، یک پل و یک درخت مو که راجرز خودش در حیاط خلوت کاشته‌بود بخش‌هایی از طراحی او بودند که به تاریخچه ساختمان افزوده شده‌بودند. ما این بخش‌ها را بعنوان گنجینه‌هایی از باستان‌شناسی مدرن نگه داشتیم. مابقی کار ساده بود.»

 

فضای کار جدید سطحی تقریبا برابر با ششصد مترمربع را اشغال می‌کند که در پنج طبقه ساختمان‌های فعلی –شکل گرفته در دوره‌های مختلف زمانی- توزیع شده‌است.

استودیوها برای استقرار تیم‌های حداکثر هشت نفره طراحی شده‌اند، در حالی که یک نیم‌طبقه معلق در پایین سقف خرپایی ساختمان فضاهای کاری باز را در اختیار قرار می‌دهد. بازشوهای جدیدی که در سقف ایجاد شده‌اند مقدار زیادی نور طبیعی را برای این فضاها مهیا می‌کنند.

همانند دو دفتر دیگر «سکند هوم» -اولی در لندن شرقی و دومی در ایسبون- دفتر واقع در هالند پارک فضایی با طراحی داخلی آمیخته با گیاهان را به نمایش در می‌آورد که هدف آن ارتقاء سلامتی و تندرستی است.

جدای از بسیاری از گیاهانی که دور تا دور دفتر قرار گرفته‌اند، در سرتاسر فضای داخلی 35 درخت کاشته‌شده است.

اتاق‌هایی که دیوارهای شیشه‌ای دارند دفترهای خصوصی و اتاق‌های ملاقات را در طبقه همکف در خود جای می‌دهند. در همین طبقه یک کافه در حیاط خلوت در پایین یک سایه‌بان پلاستیکی شفاف ساخته شده‌است.

سقف دولایه ساختمان با همکاری مهندس محیط، «آدام ریچی» توسعه پیدا کرد. این مهندس تکنیکی را برای عایق‌بندی فضا معرفی کرد که در آن فاصله بین سطوح با کف‌های صابون پر می‌گردد.

شرکت «سکند هوم» در سال 2014 توسط روهان سیلوا –مشاور مخصوص نخست‌وزیر سابق، دیوید کمرون-  و سم آلدنتون تاسیس شده‌است.

این دو موسس در اواخر سال 2017 تصمیم خود مبنی بر استقرار در لندن غربی را آشکار کردند، با این هدف که این پروژه کاهش چشمگیر فضاهای کاری مقرون به صرفه و خلاقانه در آن منطقه را به چالش بکشد.

سیلوا در ارتباط با لزوم این سرمایه‌گذاری گفت: «سال‌ها پیش، قسمتی از شهر که نیاز به سرمایه‌گذاری فرهنگی بیشتری داشت شرق آن بود، اما امروز، جالب است که غرب لندن است که نیاز به توجه دارد.»

چشم‌انداز آن‌ها این است که فضای هالند پارک تبدیل به قطبی برای ادبیات شفاهی و شعر خواهدشد و میراث ادبی آن منطقه را ارج خواهدنهاد.

برای دست‌یابی به این هدف، کافه‌ای که در این مجموعه واقع است یا همکاری انتشارات «فابر اند فابر» (Faber & Faber) میزبان رویدادهای شعری‌ خواهدشد. این انتشارات همچنین نخستین کتابفروسی غیرمجازی خود را در «سکند هوم» در هالند پارک راه‌اندازی خواهدنمود.

آلدنتون در ارتباط با این طراحی گفت: «هنگامی که نوبت به طراحی می‌رسد، ما هرگز یک کار را دوبار انجام نمی‌دهیم –چرا که این خیلی کسالت‌آور است. من طریقی که سلگاس‌کانو به میراث فرهنگی و غنی این ساختمان پاسخ داد را می‌پسندم. چیزی که کاملا بی‌مانند ساخته شده و همچنان بعنوان دفتر «سکند هوم» قابل شناسایی است.»

 

 

 

طراحی داخلی دفتر کار

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen