طراحی داخلی داروخانه مدرن با خلق فضای نوآورانه داورخانه مالکیور در تایوان / Waterfrom

طراحی داخلی داروخانه مدرن با خلق فضای نوآورانه داورخانه مالکیور در تایوان / Waterfrom

طراحی داخلی داروخانه ؛ این داروخانه که توسط استودیوی تایوانی «واترفرام» طراحی شده‌است شامل گیاهان سبز، قفسه‌های شیشه‌ای و جزییات مسی طراحی شده می‌باشد و تلاشی برای مبارزه با چهره رسمی و خشک داروخانه‌ها را به عمل نشانده‌است.

این فضا با متراژ 120 مترمربع در شهر تایچانگ در تایوان، مجهز به یک میز آزماشگاهی مرکزی است که در راستای کنارگذاشتن حالت مرسوم خدمات پبشخوانی مراجعه‌کننده و فروشنده طراحی شده و تعاملی طبیعی‌تر را میان داروساز و مشتریان پیشنهاد می‌کند.

میز مرکزی از چوبی سخت ساخته شده که از تنه درختی صدساله استخراج شده‌است. این میز شامل یک قسمت شیشه‌ای است که محل رویش و رشد گیاهان و خزه‌ها است.

چراغ های مسی در بالای میز آویخته شده‌اند و در کنار آن‌ها گیاهان سبز دیگری بصورت معلق قرار دارند تا حس جنگل را در فضا القا کنند. در سرتاسر فضا حس بازبودن و آزادی برقرار است. بخشی از آن متاثر از وجود نیمکت‌ها و میزهایی برای مراجعه‌کنندگان جهت نشستن و صحبت‌کردن است.

بطری‌های متداول قهوه‌ای دارو روی قفسه‌های شیشه‌ای به نمایش گذاشته شده‌اند. این قفسه‌های دیوارهای داروخانه را پوشانده‌اند و ظروف تست نیز در قفسه‌های مسی قرار گرفته‌اند. تجهیزات آزمایشگاهی در هر قفسه که هستند مقابل گلدان‌های حاوی گیاهان قرار دارند. این داروخانه سه نسل در یک خانواده منتقل گشته‌است.

استودیو واترفرام طراحی داخلی داروخانه را این‌گونه توصیف نمود: «همانطور که نام مالکیور (Molecure) برگرفته از دو کلمه  Molecule و Cure است، ما در حین فرآیند طراحی به هدف اصلی داروخانه رجوع کردیم –که همان استخراج مولکول از طبیعت برای تولید داروهای شفابخش است.»

استودیو واترفرام در ادامه افزود: «به این ترتیب ما به ایده ساخت فضایی دست یافتیم که آن را «طبیعت در آزمایشگاه» نامیدیم و در آن ویژگی‌های ظاهری طبیعت را با تکنولوژی ادغام کردیم.»

برای تقابل بیشتر با فرم‌های رایج داروخانه‌ها، استودیو واترفرام دیوارهای داروخانه را با سنگ پوشاند تا سطوحی ناصاف ایجاد نماید و یک راه‌پله گرد از جنس مس را در مرکز فضا قرار داد که به شکل مارپیچی ساختار DNA اشاره دارد.

در طبقه بالا یک نقش هندسی برش خورده با لیزر و برگرفته از موزاییک‌های مثلثی بکار رفته که همچون سایه‌های پراکنده برگ گیاهان است. ارائه رنگ در فضا در قالب صفحات روشنی بر روی قفسه‌های شیشه‌ای صورت گرفته‌است.

همانطور که مالک داروخانه در نظر داشت، این فضا از تمام کلیشه‌های حاکم در ساخت فضای داروخانه‌ها دوری جست.

طراحی داخلی داروخانه

 

این طراحی، داروخانه‌ای سنتی که در دست سه نسل از اعضای یک خانواده منتقل گشته را کاملا تغییر می‌دهد، ارزش صنعت داکر داروسازی تایوان را افزایش می‌دهد، ارزش سلامت را از نو تعریف می‌کند و افرادی را که برای سلامتی ارزشی روزافزون قائل اند به فضایی می‌آورد که عملکرد، زیباشناسی و روحیه تجربی داروخانه را با هم تلفیق کرده‌است.

 

یک داروخانه در بلژیک به شکلی مشابه ظاهر سفید و خشک پزشکی داروخانه را کنار می‌گذارد و به استقبال فضایی با تم رنگی گرم می‌رود تا از مراجعین داروخانه استقبال بهتری به عمل آورد. شرکت ژاپنی «اوگاوا آرکیتکتوس» نیز یک محیط جدید برای داروخانه فوجی در توکیو طراحی کرده که از فضاهای رایج داروخانه‌ها آرامشبخش‌تر است.

 

استودیو واترفرام در سال 2008 تاسیس شد و در دو کشور چین و تایوان دفتر نمایندگی آن دایر است. تمرکز فعالیت‌های این شرکت بر طراحی داخلی و معماری است و تاکنون دریافت‌کننده جوایز متعددی از جمله جایزه طراحی داخلی تایوان و جایزه گلدن‌پین بوده‌است.

 

 

 

طراحی داخلی داروخانه

گردآوری و ترجمه تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

منبع: dezeen