طراحی داخلی داروخانه Conde Lumiares / اثر شرکت معماری Mobil M

طراحی داخلی داروخانه Conde Lumiares / اثر شرکت معماری Mobil M

طراحی داخلی داروخانه Conde Lumiares

معماری : Mobil M

محل :  آلیکانته، اسپانیا

معمار مسئول و طراح داخلی پروژه: دانیل فرر (YTRASD) برای موبیل M

عکس: پلوت آی پلات

Conde Lumiares drugstore / Mobil M

داروخانه Conde Lumiares هیچ شباهتی به آنچه ما به عنوان داروخانه معمول می‌شناسیم ندارد. معمولا طراحی داخلی فروشگاه‌ های داروخانه اینگونه نیست. مغازه قدیمی سقف آویخته و معلقی در تمام طول مغازه داشت، که میزان فضای قابل استفاده و در دسترس را به نصف کاهش داده بود. پیامد این شرایط را می‌توانید حدس بزنید: عدم دریافت نور، فضای داخلی خفقان آور و تعداد کم پنجره‌های رو به بیرون.

طراحی داخلی داروخانه Conde Lumiares
طراحی داخلی داروخانه Conde Lumiares

پس از تغییر کاربری، ارتفاع 2 متری سقف فروشگاه، 5 متر شد. بهسازی هم برای کارکنان و هم برای مشتری‌ها مزایایی به همراه داشت: انتخاب و خرید حضوری ارتقا یافت، و آزمایشگاه، انبار و بخش آموزشی تخصصی در طبقه دوم اجرا شد. اما داشتن همچین فضای بزرگی باعث شد که استودیوی طراحی معماری بتواند طراحی داخلی ویژه و منحصر به فردی برای داروخانه طراحی کند.

معمارها فکر می‌کردند که داشتن سقفی به ارتفاع 5 متر خیلی بلند است: مشتری‌ها احساس بی‌پناهی و عدم محفاظت می‌کنند. به همین دلیل سیستم استوانه‌های معلق ساخته شد (به طول 2.3 و 4 متر). استوانه‌ها با فرم بیضی مرکزی غرفه‌های داروخانه در تعامل هستند. در واقع 256 میله‌ آویخته و غرفه‌های داروخانه با هم در ارتباطند و هویتی کاملا شخصی به فروشگاه می‌دهد.

هیچ چیز، حتی گذرها و ورودی داروخانه، به روش متداول و معمولی نبود. برای طراحی آرم فروشگاه، استودیو MOBIL M  از شبکه‌ای متشکل از 9 دایره، در یک نماد صلیب همگرا، ایده گرفت. هدف خلق تصویری پویا، مینیمالیستی و در عین حال گویا بود. ماهیت گرافیکی فضا با طیف خاکستری و صورتی اجرا شد. استفاده از رنگ برای ایجاد کنتراست با رنگ سفید خالص دیوارها و مبلمان بود. طراحی همیشه در جستجوی هماهنگی کامل بین گرافیک و مفهوم معماری است.

طراحی داخلی داروخانه Conde Lumiares
طراحی داخلی داروخانه Conde Lumiares

بی مرزی و لبه های نرم بسیار، نام تجاری جدیدی در دنیای فروشگاه‌های داروخانه وارد بازار کرد. صرفا برای اینکه نشان دهد که آنچه در نهایت مهم است، ایده‌ها هستند.

 

 

تحریریه پویانو: غفاری

منبع: archdaily