طراحی داخلی خانه امین / معماری A1 Architecture

طراحی داخلی خانه امین / معماری A1 Architecture

طراحی داخلی خانه امین

معماران: A1Architecture

مکان: لواسان، ایران

معمار مسئول پروژه: امیر افغان

مساحت: 540 مترمربع

سال پروژه: 2014

از زبان معمار: چالش کلیدی این طرح، ایجاد ارتباطی بین منظره محیط اطراف شامل کوه هایی در دوردست، دریاچه، درختان و تمامی عناصر موجود در آن، با شکل و ارتفاع ساختمان بود.

بنابراین چشم انداز شهر در پشت ساختمان، به عنوان جزیی از حیاط پشتی خانه محسوب می شود و در واقع این دو عنصر با یکدیگر عمل می کنند و هر کدام بدون دیگری معنایی در طرح نخواهند داشت.

ما براساس این ایده، پوسته ای یکپارچه و انعطاف پذیر طراحی کردیم که از منظره موجود شهر شروع شده، در امتداد زمین به سمت دیوارها پیش می رود و نهایتا در عین شکل دادن سقف، در همان جا نیز پایان می یابد.

فضایی که توسط این پوسته های بتنی ساخته شده است، درواقع شامل فضاهایی مخصوص ملاقات و دورهمی ها می باشد.

فضاهای خصوصی نیز داخل یک حجم سفید رنگ پایدار جمع شده اند. این حجم داخل توده بتنی خارجی ساختمان قرار گرفته است.

در روند طراحی سعی کردیم تا استفاده از متریال ها را به حداقل و عملکرد هر بخش ساختمان را به حداکثر برسانیم و از به کار بردن اشیاء فرمیک بدون کارایی و تزیینات نیز اجتناب کردیم. در میان حیاط جنوبی خانه، یک دیوار حائل وجود دارد که دو سطح مختلف از طبقات مختلف ساختمان اصلی را نگه داشته است. سطح بالایی به طبقه همکف متصل است و سطح پایینی فضای سبز طراحی شده در حیاط را ایجاد کرده است.

دسترسی های افقی و عمودی مختلفی بین طبقات خانه قرار گرفته اند که دارای الگوهای پیوسته قابل دسترسی می باشند.

طراحی داخلی خانه امینتوضیحات نهایی: برای پیاده سازی پوسته یکپارچه ساختمان، به دنبال متریالی بودیم که حس سیالیت ایجاد کند و با استفاده از آن، تنوع متریال هایی که برای عناصر مختلف ساختمانی به کار می روند، به حداقل برسد؛ از جمله دیوارهای خارجی، دیوارهای داخلی، پوشش داخلی سقف، پله ها و شومینه ها. بنابراین خواسته، بتن نما را انتخاب کردیم که در قالب ها فلزی ریخته می شد. در اجرای عرشه از کفپوش های چوبی استفاده شد تا منظره خیره کننده اطراف ساختمان را به هندسه به کار رفته در آن متصل کنیم و به نحوی رنگ و بافت محیط را به فضای داخلی خانه وارد کنیم.

در این پروژه، پنجره ها به شکل سطحی یکپارچه به کار رفته اند و فضاهای داخلی و خارجی را به هم مرتبط می کنند. برای ایجاد حداکثر شفافیت و در عین حال جلوگیری از اسراف انرژی، از پروفیل های آلومینیومی و شیشه های دوجداره استفاده شده است.

طراحی داخلی خانه امین

تحریریه پویانو

منبع: archdaily