طراحی خانه L27 که دور حیاط منحنی شکل در شمال پرتغال ساخته شده است / شرکت معماری dIONISO LAB

طراحی خانه L27 که دور حیاط منحنی شکل در شمال پرتغال ساخته شده است / شرکت معماری dIONISO LAB

طراحی خانه L27 که دور حیاط منحنی شکل ؛ در این خانه در Povoade Varzim، پرتغال، دیوارهای صاف بسیار کمی به کار رفته است؛ خانه ای که دورتادور یک حیاط سنگفرش شده مرکزی چرخیده است.

معمار Jose Cadilhe از شرکت معماری dIONISO LAB خانه L27 را در یک منطقه برون شهری در حومه شمالی پورتو طراحی کرده است.

این منطقه که به تازگی توسعه یافته است، شامل قطعات زمین متعددی می باشد که معمولا خانه ها در مرکز این زمین ها واقع شده اند، همراه با باغ هایی کوچک که در اطراف خانه و در حاشیه زمین قرار گرفته اند.

در پاسخ به تناسبات سایت موجود، Cadilhe یک ترکیب بندی فرعی را ابداع کرد تا فضای موجود را به حداکثر برساند. این ترکیب بندی شامل گسترش راه تا مرزهای بیرونی و قرار دادن فضاهای باز در وسط سایت می باشد.

به گفته معمار: ” یکی از اساسی ترین اهداف پروژه، تضمین حس خصوصی بودن در فضا و همچنین ارتباط بین فضاهای خارجی و داخلی خانه بود. بنابراین خانه L27 هندسه معمول سازه های اطراف خود را به چالش می کشد، توسط یک فرم سیال که قسمت فضای باز خانه را به عنوان فضای مرکزی قرار داده است و ترکیب بندی فضاهای دیگر خانه را دور این فضای مرکزی سازماندهی کرده است. ”

طراحی خانه L27 که دور حیاط منحنی شکل
طراحی خانه L27 که دور حیاط منحنی شکل

وقتی از خیابان به خانه نگاه می کنیم، یک حجم استوانه ای شکل حس غیرمعمول بودن ترکیب بندی ساختمان را القا می کند.

سنگ های سفید سنگفرشی که در کنار زمین چمن کاری شده قرار گرفته اند، افراد را به سمت یک ورودی در طبقه بالا و در کنار یک اتاق گرد هدایت می کنند.

فضاهای اصلی خانه و اتاق خواب ها در طبقه بلایی قرار داده شده اند، همراه یک آشپزخانه که اتاق حجم برجک مانند در جلوی خانه را اشغال کرده است.

اتاق های این طبقه به دور یک ووید مرکزی منحنی چرخیده اند که نمایی از یک حیاط سنگفرش شده در طبقه زیرین دارد. یک فضای سالن مانند با پلانی باز، یک سمت طبقه پایینی را اشغال کرده است و در سمت دیگر آن نیز ردیفی از اتاق خواب ها قرار گرفته اند.

فضای نشیمن و یکی از اتاق ها که در انتهای ساختمان قرار گرفته اند، به یک فضای باز با زمین چمنی در گوشه عقبی حجم ساختمان باز می شوند. یک پلکان بتنی اسپیرال، از این باغ به سمت حیاط مرکزی پایین می رود.

طبقه پایینی خانه شامل یک سالن نشیمن بزرگتر، یک کتابخانه، فضاهای انبار و یک گاراژ می باشد. دسترسی این گاراژ از سمت خیابان، از طریق یک رمپ ایجاد شده است.

ووید بزرگی که در مرکز ساختمان قرار گرفته است، امکان وارد شدن نور طبیعی به حیاط مرکزی و اتاق هایی که دورتادور آن واقع شده اند را فراهم کرده است.

بخشی از فضای باز بیرونی، در زیر طبقه بالایی قرار گرفته است. طبقه بالا نیز توسط ستون های زاویه دار نارنجی رنگی نگه داشته شده است.

به گفته Cadilhe: ” حیاط مرکزی، بخش شاخص خانه می باشد، جایی که انرژی درونی خانه در آن طنین انداز می شود و یک عنصر کلیدی که به فضاهای داخلی با اتمسفرهای منحصر به فرد، حسی شاد و زنده می دهد.

طراحی خانه L27 که دور حیاط منحنی شکل
طراحی خانه L27 که دور حیاط منحنی شکل

دیوارهای شیشه ای که مرزهای بین فضای داخلی ساختمان و حیاط مرکزی را تشکیل می دهند، مناظری از فضاهای مجاور را هم برای حیاط و هم برای فضای داخل خانه ایجاد کرده اند. درختانی که در وسط فضای حیاط قرار داده شده اند، به تدریج رشد می کنند و این مناظر را تغییر می دهند.

ساکنین خانه همچنین می توانند از چشم اندازهای اطراف خانه نیز لذت ببرند؛ از روی سقف ساختمان که با یک پلکان داخلی چوبی که دیواره هایی قرمز رنگ دارد، قابل دسترسی می باشد.

تحریریه پویانو: جعفری

منبع: archdaily