طراحی خانه 33.2 / شرکت معماری Grafika

طراحی خانه

طراحی خانه 33.2 / شرکت معماری Grafika

طراحی خانه 33.2 ؛ این خانه در یک مجموعه برون‌شهری معمول در فاصله بیست کیلومتری از جنوب غربی CBD سیدنی قرار گرفته‌است. مشتری یک واحد جدید در قسمت پشتی خانه فعلی‌اش می‌خواست. طبق دستور، تیم معماری می‌بایست یک آشپزخانه کامل، کابینت آشپزخانه، رختشویی، سرویس، اتاق خواب، دفتر خانگی، استودیوی صوتی، استودیوی کار و یک فضا با پلان باز برای نشیمن و غذاخوری را در این بخش جدید جای می‌داد.

شرکت معماری Grafika
شرکت معماری Grafika

معمار: شرکت معماری Grafika

موقعیت: سیدنی، استرالیا

زیربنا: 110 مترمربع

سال: 2016

2 قرارگیری این واحد جدید در جایی میان دو حیاط خلوت و یک خانه شهری بود. تیم طراحی به دنبال این بود که واحد جدید هم به شکلی با حیاط فعلی مرتبط باشد و هم از آفتاب شمال استفاده کند. تیم طراحی توانست یک حیاط خلوت را در روبروی واحد جدید تعبیه کند و همچنین یک سطح بزرگ شیشه‌ای را در ضلع شمال ساختمان نصب کند تا امکان نفوذ نور خورشید به فضای اصلی نشیمن فراهم شود.

3

کانسپت پروژه با یک توده شروع شد که سپس از طریق پیش‌آمدگی‌های مثبت و منفی تغییراتی در آن ایجاد شد تا به چیدمان موردنظر برسد. استفاده از رنگ مشکی یک لایه دیگر به پروژه افزود و برای معرفی عملکرد و چیدمان به‌کار رفت. این به طراحان کمک کرد تا فضایی جالب بیافرینند و مرز میان دیوارها، سقف و کف را محو کنند. مد نظر طراحان بود که افکتی مشابه “بازتاب” مصالح مشکی استفاده شده را در سطوح مختلف ایجاد کنند و یک حرکت را در طول تمام ساختمان خلق کنند.

طراحی خانه 33.2
طراحی خانه 33.2

حرکت نمای ساختمان با یک اختلاف سطح عمیق آغاز می‌شود که به عنوان ورودی اصلی از سوی حیاط خلوت ایفای نقش می‌کند و علاوه بر این با ایجاد سایه، از ورود آفتاب سخت بعد از ظهر جلوگیری می‌کند. سپس این حرکت به شکل بیرون زدگی درمی‌آید تا یک کاناپه تخت‌خواب‌شو را جای دهد، و سپس دوباره تبدیل به بیرون‌زدگی می‌شود تا پاسخی برای نیاز به نیمکت فضای خارجی نیز باشد.

5

طراحی خانه 33.2
طراحی خانه 33.2

ترکیب‌بندی این واحد جدید مسکونی به این صورت است که فضای نشیمن به حیاط خلوت گشوده می‌شود، آشپزخانه رو به این فضا دید دارد و سایر قسمت‌ها از راهرویی مرکزی متصل به این قسمت منشعب می‌شوند. مطابق خواسته مشتری که خواهان تفکیک فضای کارو فضای خانه بود، دو استودیو از فضاهای اصلی تفکیک شده‌اند.

ساختار و طراحی خانه از لحاظ بهینه‌سازی تولید گرما نیز پربازده است. این ویژگی در درجه اول از طریق استفاده از مصالح حاصل شده‌است. ساختار این بنا متشکل از دو لایه عایق، پشم شیشه، استایروبرد ای پی اس و نوعی استیل مخصوص است که یک سطح بسیار بازتابنده را رقم زده‌اند. عقب‌رفتگی عمیق در روبروی نمای ساختمان باعث کاهش آفتاب عصر می‌شود و پنجره‌های شیشه‌ای با شیشه  دو لایه یوپی‌وی‌سی دارای خواص حرارتی ویژه‌ای هستند.

7در کل این پروژه یک تضاد قابل تشخیص را در محیطش خلق می‌کند که باعث ایجاد شیئی تقریبا مانند مجسمه می‌شود، که از میان بریده شده و رو به نیازمندی‌های برنامه ریزی شده‌اش گشوده شده‌است. حرکت جلو و عقب رفتن موجود در نمای ساختمان از طریق تضاد ایجاد و تقویت شد، تحت تاثیر عملکرد و برنامه قرار گرفت و یک پویای هیجان‌آور را در تمام پروژه خلق کرد.

طراحی خانه 33.2
طراحی خانه 33.2

توضیح محصول:

استفاده از پنل های  Lysaght در خارج بنا به تیم طراحی این امکان را داد که در مقابل حجم یکنواخت، حرکت‌های تندی را در نما ایجاد کنند. کانسپت پروژه یک نمای خارجی مینیمال بود که در قسمت‌هایی بریده شده بود تا در عین تضاد زیاد عناصر مشکی که بازتاب‌دهنده عملکرد و برنامه پروژه هستند، گرما و بافت چوب به نمایش گذاشته‌شود. بعلاوه، این انتخاب استیل به عنوان مصالح پوسته نمای خارجی یک احساس معاصر به پروژه می‌بخشد و میزان بالایی از بازتاب نور خورشید را به دنبال دارد که به تبع آن آسایش گرمایی بیشتری برای کاربر فضا مهیا خواهدشد.

تحریریه پویانو/فاطمه زنگی

 

منبع: archdialy