طراحی خانه و پناهگاه / معماری Jarmil Lhotak + Alena Fibichova

طراحی خانه و پناهگاه / معماری Jarmil Lhotak + Alena Fibichova

طراحی خانه و پناهگاه

معماری : Jarmil Lhotak + Alena Fibichova

مکان: بالی، اندونزی

مساحت: 50 مترمربع

سال پروژه: 2015

از زبان معمار: پروژه مخفیگاه از سال 2014 با ایجاد یک ساختار ساده از جنس بامبو برای ساخت یک خانه بامبویی کوچک آغاز شد. این خانه که در کنار یک رودخانه واقع شده است، دارای منظره ای دیدنی از جنگل سرسبز اطرافش می باشد. در طول چند سال اخیر، بامبو به عنوان یک متریال ساختمانی پایدار و تطبیق پذیر در اندونزی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

طراحی خانه و پناهگاه

در سال 2014 ما کنتراستی از بامبو را دیدیم و حس کردیم؛ یک متریال در حال رشد و به آسانی قابل دسترس که در بالی متریالی بومی تلقی می شد، اما تا آن زمان تنها به عنوان متریالی با کیفیت پایین در ساخت آلونک گاوها یا به عنوان یک متریال لوکس در چند ساختمان گرانقیمت به کار رفته بود. به همبن دلیل بود که در پروژه “مخفیگاه” یک ایده منحصر به فرد و قابل دسترس برای همگان را ارائه کردیم؛ برای هرکس که دوست دارد شبی را در یک خانه بامبویی تجربه کند.

تمام بامبویی که در این پروژه استفاده شده است، از روستاهای محلی جمع آوری شده و در نتیجه رد پای ساخت و ساز در منطقه را کاهش داده است. بامبوی کوه های محلی در Karangasem به عنوان یکی از بهترین بامبوها در بالی شناخته می شود. این بامبوها که در ارتفاعی حدود 800 متر بالاتر از سطح دریا رشد می کنند، دارای سطح قند پایین تر، و چگالی و دوام بالاتری بوده و در مقابل موریانه ها دوام بیشتری دارند. درمان و ارتقاء کیفیت کلید موفقیت است، بنابراین ما تصمیم به ایجاد ترکیبی از درمان طبیعی گرفتیم که شامل محصولات غیرسمی و دود بود.

اولین خانه به نام “مخفیگاه بالی” به سبکی کلاسیک ساخته شده و دارای سقفی غیرمسطح و میزان زیادی فضای بازمی باشد؛ یک سازه تمام بامبو با شش ستون اصلی و یک سقف کاهگلی. سقف A شکل این خانه یک فرصت عالی برای ایجاد پنجره های مثلثی شکل به وجود آورده که برجسته ترین بخش طراحی این ساختمان می باشند. برای استفاده از مزایای آب و هوای گرمسیری منطقه نیز، خانه دارای یک دو در فضای باز، در زیر درخت های باغ می باشد. در سراسر طرح و هر کجا که ممکن بوده است، درختانی در باغ یا خانه در نظر گرفته شده اند و به افراد حس زندگی کردن در یک خانه درختی را القا می کنند.

 

 

 

 

طراحی خانه و پناهگاه

تحریریه پویانو: جعفری

منبع: archdaily