طراحی خانه سفید در آکسفورد شایر به شکل املاک اربابی انگلیسی توسط Richard Meier

طراحی خانه سفید در آکسفورد شایر به شکل املاک اربابی انگلیسی توسط Richard Meier

طراحی خانه سفید ؛ معمار آمریکایی ، ریچارد میر ، اولین پروژه خود در انگلستان را تکمیل کرده است؛ یک خانه که مشخصه اصلی آن سفید و روشن بودن آن می باشد و روی تپه ای مشرف به حومه آکسفورد شایر نشسته است.

طراحی خانه سفید
طراحی خانه سفید


این پروژه که در سال ۲۰۰۷ آغاز شده و به نام ساده “اقامتگاه آکسفورد” معروف می‌باشد، یک دهه برای تکمیل شدن آن به طول انجامیده است و به تازگی برای یک جایزه RIBA Regional جزء فینالیست ها قرار گرفته است.
میر، این خانه و مهمانخانه همراه آن را برای یک مشتری ناشناس طراحی کرد؛ کسی که در ابتدا او را در یکی از نمایشگاه های آثار هنری خود در لندن ملاقات کرد.

میر، کسی که از آخرین معماران مدرنیست قرن ۲۰ می باشد، درباره این ملاقات چنین توضیح می‌دهد: ” من این مشتریان را زمانی ملاقات کردم که یک نمایشگاه از آثار خودم را در لندن برگزار کرده بودم. آنها به این نمایشگاه آمدند و ما یکدیگر را ملاقات کرده و صحبت کردیم. سپس آنها پیشنهاد ملاقات دیگری را دادند تا درباره یک خانه جدید صحبت کنیم که تصمیم به ساخت آن را داشتند.
این مشتریان شرایط و نیازهای بسیار خاصی برای فضاهای مختلف خانه داشتند؛ همچنین برای مهمان خانه ای که در مجاورت خانه اصلی قرار داشت. ”

میر با الهام گرفتن از املاک اربابی سنتی انگلیسی ، این اقامتگاه را در بالاترین بخش از زمین موجود قرارداد؛ بخشی که از آنجا می توان زمین های روستایی اطراف را برانداز کرد.
این خانه ۸۳۷ متر مربعی و اقامتگاه میهمانان که ۱۴۱ متر مربع می باشد، در سراسر قله‌ تپه گسترده و پهن شده اند.
سازه بتنی آنها بر روی یک پایه صاف و سنگفرش شده قرار گرفته است و به طور یکنواخت با لایه ای از رنگ سفید روشن پوشیده شده است که با سرزندگی و روشنی چشم انداز روستایی موجود در تضاد می‌باشد.

در حالی که پشت خانه تا حد زیادی مات می باشد، جایی که روی چوب سوار شده است، پوشش شیشه‌ای وسیعی نمای جلویی را تشکیل داده است که رو به فضای باز حومه قرار دارد.
بخش های ستونی نمای شیشه ای و پنجره‌های در ارتفاع قرار گرفته‌ آن، سقف صاف خانه را مرتفع کرده اند و دیوارهای کناری را نیز از نمای پشتی دور کرده اند، و به طور کلی به خانه ظاهری از باز و گشوده بودن و یا غیر قابل نفوذ بودن داده است.
به گفته میر: ” سایت چشم اندازی باز است و به گونه ای که خانه سازمان یافته است و در سایت واقع شده است، مانند بسیاری از خانه های اربابی انگلیسی می باشد. بنابراین مکان و موقعیت خانه مربوط می‌شود به خانه های اربابی انگلیسی که در گذشته وجود داشته اند. ”

” همیشه هدف اصلی ما در زمین، خلق کردن حسی قوی از مکان می باشد، با افزایش و یا تبدیل و تغییر سایت موجود به روشی منحصر بفرد و محرک.
چه چشم اندازی باز باشد و یا یک منظره شهری، ما به صورت جداگانه به دنبال زمینه هر پروژه می‌گردیم، برای یافتن سرنخ هایی که الهام بخش ایده هایی درباره موضوعاتی مانند سازماندهی، مقیاس و مکان باشند و بتوانند محرک ارتباطی قوی با محیط آن شوند. ”

در داخل خانه، بخش های مات و شیشه ای دیوار، مناظر بیرون را مسدود می‌کنند و یا اجازه دیدن را میدهند. این مناظر به تدریج تا جلوی خانه گسترده‌تر می‌شود، جایی که اتاق ها به طور فزاینده ای بیشتر آشکار میشوند.
دودکش های آلومینیومی که به رنگ سفید نقاشی شده اند، در سراسر بخش های شیشه ای مشبک کشیده شده اند؛ جزئیاتی که در داخل فضا، به وسیله نرده‌های پلکان و یک مسیر که در ارتفاع قرار گرفته و مشرف به سالن اصلی خانه می باشد، عیناً تکرار شده اند.

کفپوش های فضا که از جنس چوب درخت گردو می باشند، به فضا های سفید حسی از گرما می‌دهد؛ فضاهایی که با مبلمان سفید رنگ و تعدادی مجسمه پر شده اند.
فضاهای خدماتی و یک سالن ورزش در سراسر طبقه زیر زمین ساختمان اصلی خانه طراحی شده اند، فضاهای نشیمن در طبقه همکف قرار گرفته اند و همچنین پنج اتاق خواب همراه با حمام های مجهز در سراسر طبقه بالای خانه توزیع شده اند.
در اینجا یک پل، فضای پشتی خانه را به یک استخر شنای روباز که روی بخش بالایی دامنه کوه قرار گرفته است وصل می کند.

مهمانسرای جامع و مستقل موجود در سایت، از ساختمان خانه اصلی جدا می باشد و شامل یک اتاق خواب ، حمام و یک سالن همراه با آشپز خانه ای با طرح باز می باشد.
به گفته معمار پروژه Kevin B Baker: ” دیزاین طرح که نسبت به سایت خانه و ساختمان های مربوطه خاص می‌باشد، به دنبال ادغام چشم اندازها و مناظر به عنوان بخشی از هویت خود است، و همچنین برقرار کردن تعادل بین ساختمان و محیط و منظره اطراف آن. ”
” به طور مشابه، لایه بندی، نقشه، دیوارها و ستون ها که طرح بندی و ترکیب بندی فضای داخل را مشخص می کنند، به گونه ای طراحی شده اند که نور و چشم اندازهای خاص را در هر نقطه که بهتر است تکمیل کنند، و فضاهای عادی اما زیبا و نفس گیر بسازند. ”

طراحی خانه سفید
طراحی خانه سفید

طراحی خانه سفید
طراحی خانه سفید

 

تحریریه پویانو: جعفری

منبع: dezeen