طراحی خانه‌ رامپلن (Raumplan) / طراح ساختمان آلبرت کامپو بائسا

طراحی خانه‌ رامپلن (Raumplan) / طراح ساختمان آلبرت کامپو بائسا

طراحی خانه‌ رامپلن در موقعیت شیب داری با چشم اندازی به افق دور واقع شده است؛ هیچ یک از خانه‌های شهرکاماریناس به رشته کوه‌های غربی مادرید دید ندارند. در طبقه همکف هیچ چیز ویژه و خاصی دیده نمی‌شود، اما وقتی که به طبقات بالاتر می‌رویم، می‌توان از دید سراسرنمای منظر شهری شرق مادرید لذت برد.

معماری : آلبرت کامپو بائسا (Alberto Campo Baeza)

محل: مادرید، اسپانیا

مساحت: 500 متر مربع

سال ساخت پروژه: 2015

عکس از: جاویر کالجاس سویلا (Javier Callejas Sevilla)

1

2

از چهار برج در سمت چپ تا برج مادرید در سمت راست، حجم ها زیبا و جذاب هستند. قرار دادن بخش‌های عمومی‌تر خانه در طبقات بالا برای دیدن و لذت بردن از مناظر محسور کننده، منطقی به نظر می‌رسد.

3

مطابق با اغلب آیین نامه‌ها ما ملزم به کار با نقشه‌ی زمینی 12*12 متر بودیم، به طوری که به چهار مربع 6*6 متر تقسیم شد. با دنبال کردن الگوی طراحی شده، در سطح همکف هر مربع با حرکتی حلزونی به دنبال مربع بعدی چرخید، و فرم اصلی بنا شکل گرفت.

4

ارتفاع فضاها دو برابر ارتفاع معمول طراحی شد و هر مکعب از وسط حجم دیگر در روندی قطری قطع کرد، ضمن اینکه همچنان فرم حلزونی حفظ شد. نتیجه کار، پیشنهادی که ما برای طراحی داشتیم را به خوبی نشان می‌دهد. برای مثال، نظریه ما که می گوییم 2+2+2 بیشتر از 6 می‌شود.

5

بنابراین در این خانه مکانیسم فضایی شناخته شده‌ای به کار رفته است، با افزودن فرم مارپیچی، فضاهای خانه‌ی رامپلان دو برابر شد. هر دو فضا با تغییر مکانی عمودی به هم متصل شده‌اند، طوری که فضای مورب ایجاد شد.

6

اگر ما حجم را کمی بالا ببریم و 90 درجه بچرخانیم و حجم را به دو حجم دیگر وصل کنیم و همین کار را تکرار کنیم، یعنی حجم را بالا ببریم  و 90 درجه دیگر بچرخانیم، به ساختار حلزونی جالبی می‌رسیم: الحاق سه فضایی حلزونی و مورب، درست مانند در بطری بازکن، نظریه ما که 2 + 2 + 2 خیلی بیشتر از 6 می‌شود را توضیح می‌دهد.

7

یکی از قابلیت‌های دلپذیر خانه، کاشت گل یاس و انگور روی بام است. فضاهای بزرگ خانه چشم انداز شگفت انگیز مادرید را قاب می‌کنند. همینطور کاشت گل‌های یاس و انگور موجب بهره بردن ایوان‌های پایین از باغ‌ها شد.

طراحی خانه‌ رامپلن (Raumplan)  / طراح ساختمان  آلبرت کامپو بائسا
طراحی خانه‌ رامپلن (Raumplan) / طراح ساختمان آلبرت کامپو بائسا

منبع: archdaily

تحریریه پویانو|غفاری